Alfa Romeo Giulia (1965)

autoreview

Alfa Romeo Giulia (1965)
Alfa Romeo Giulia (1965)Alfa Romeo Giulia (1965)Alfa Romeo Giulia (1965)Alfa Romeo Giulia (1965)Alfa Romeo Giulia (1965)Alfa Romeo Giulia (1965)Alfa Romeo Giulia (1965)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1965
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst845.600 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk weer een klassieker

  • 84.000 km

Mijn vrouw en ik vinden het leuk om tour-rally's te rijden. Dit hebben we enkele keren gedaan in een moderne auto, maar de mooiste rally's worden vnl. georganiseerd voor auto's die ouder zijn dan 30 jaar. Nu ben ik zelf Alfist in hart en nieren. Dagelijks rij ik in een Giulia 2.0 T en heb al heel wat Alfa's gehad. Ook een klassieker, een Alfetta GTV uit 1977 die ik enkele jaren geleden heb verkocht.

De nieuwe klassieker moest dus een Alfa worden en geschikt zijn om tourrally's mee te rijden. Veel modellen vallen er dan af. Te duur, te laag, te topless, niet helemaal mijn ding, te weinig ruimte etc. Na wat huiswerk gedaan te hebben wist ik het, het moest een Giulia sedan uit de 105-serie worden. Deze zijn in grote getalen gebouwd vanaf 1962 t/m 1978, dus je wordt ermee doodgegooid... dacht ik. Maar de spoeling interessante Giulia's is dun... Wel kwam ik er een paar tegen die al enigszins geprepareerd waren om rally's mee te rijden. Na wederom wat huiswerk had ik een lijstje gemaakt en we zijn al die auto's gaan bekijken. De eerste was een erg fraai exemplaar, maar een 1300 cc is toch net wat te krap bemeten vind ik. Toen een dikke opgevoerde 2-liter, maar dat ding zat helemaal onder de roest en het leven was bijna uit de motor. Toen nog een ander mooi exemplaar bekeken, en ik wist dat daar nog het e.e.a. aan moest gebeuren. Na wikken en wegen was deze Giulia toch een 'no-go'.

Toen kwam de volgende... en die zag er meteen mooi fris en strak uit. Een rolkooi zat er al in, zo ook vingage sportstoelen, en ook zat er al een tripmaster in. Verder was het interieur erg netjes en gelukkig niet compleet gestript. Onder de kap ligt een 1750 motor. Origineel nooit geleverd, maar heel veel Giulia's hebben een conversie ondergaan naar een 1750 of 2000 cc motor. Na een proefrit was ik (bijna) om. Een mooie en fijne wagen, en de motor past er perfect bij. Genoeg koppel onderin en hij trekt lekker vlot door. Alleen de remmen à la Flintstone waren echt nog uit het stenen tijdperk. Deze Giulia is uit 1965, en toen zat er nog geen rembekrachtiger in. Na een goed gesprek met het autobedrijf heb ik de auto gekocht, en zij zouden er een rembekrachtiger inbouwen, de remleidingen aanpassen, klauwen reviseren en Ferodo remblokken plaatsen. Verder zou de Juul nog een hele grote beurt krijgen plus nog een paar updates.

Na 3 weken kon ik de Giulia ophalen. Diegene die daar aan de auto heeft gewerkt rijdt zelf veel klassieke rally's, en je merkte meteen de passie voor het doel en het automerk. Een erg fijn bedrijf met een echt Alfahart.
De eerste rit naar huis was al een feestje. Op de snelweg komt deze erg goed mee. Wat alleen weer wennen is, is een auto zonder stuurbekrachtiging. Dat is weer ouderwets werken, maar qua communicatie is dit wel top. Ook is het weer wennen aan die hoge ballonbandjes (185-70-14). Je hebt het gevoel dat deze van de velgen afrollen als je een bocht neemt. Maar ach, dat is even wennen en dit is de charme van een klassieker. Maar remmen doet die nu super. ik ben erg blij met deze aankoop en ik zal regelmatig een update hier achterlaten.

Krasse oude dame

  • 845.600 km

Ik zie deze auto als een 'krasse oude dame'. Gracieus, volhardend, een beetje stoer en mooi oud geworden. We hebben haar nu een paar maanden in ons bezit, maar we hebben helaas nog geen tijd gehad om een toer-rally te rijden. Wel hebben we al leuke ritjes gemaakt.
In het begin was het weer even wennen, maar nu ik de auto beter heb leren kennen merk je hoe goed deze auto vroeger al was, en nu nog steeds is. De wegligging is goed en sportief, en je kan er een serieus potje mee sturen. Wat wel blijft is dat je flink moet werken omdat de stuurbekrachtiging ontbreekt, en het grote oude bakelieten stuurwiel is vervangen door een sportief stuurtje van Nardi. Het lekkere geluid van de 1750 Nord-machine komt best binnen, maar het is een lekkere sound. Nog leuker wordt het als je van het gas gaat en je de plofjes uit de uitlaat hoort komen.
Alles werkt perfect in de auto. Ieder metertje, knopje en schakelaartje. Het enige was de geest gaf was het gloeipitje linksvoor, maar deze is vrij gemakkelijk te vervangen door de sierring en de lichtunit te verwijderen. Ik heb in beide koplampen maar meteen gele gloeipitjes ingezet... net iets meer retro. Verder gingen de achterdeuren niet goed op slot, maar door de geleidestangen beter te geleiden door een simpele ingreep is dit ook weer opgelost.
Verder valt mij op dat er weinig rammels zitten in deze oude dame. Dus geen klapperende gebitten of iets dergelijks. Voor haar leeftijd doet ze het toch maar verrekkes goed. En deze oude dame geeft mij ook een glimlach op mijn gezicht. Sterker nog... naar mate het weekend wordt ga ik zelfs naar haar verlangen.
Het enige nadeel is het zitmeubilair. De klassieke royale zetels van weleer zijn door de vorige eigenaar vervangen voor mooie retro kuipstoeltjes. Deze passen perfect bij de auto, maar het comfort laat voor ons toch te wensen over. Als we straks echt toer-rally's gaan rijden willen de toch meer comfort, zonder in te boeten op de zijdelinkse steun. Gelukkig heb ik op marktplaats na een poosje zoeken 2 mooie Scheel-Mann sportstoelen gevonden. Deze heb ik schoongemaakt en gaan we binnenkort transplanteren in de oude dame. Kortom, wij zijn erg blij met deze krasse oude dame en wordt vervolgd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.