Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V Sporttronic (1999)

autoreview

Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V Sporttronic (1999)

Signalement

Uitvoering166 2.5 V6 24V Sporttronic
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst197.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa 166 V6 2.5 24v LPI Sporttronic

  • 197.000 km

Ik was geruime tijd op zoek naar dit model maar in Vlaanderen zijn ze nogal zeldzaam en zeker de V6 motorisaties in dit diesel land.
Via Kapaza in juni 2007 er toch eentje gevonden bij een particulier in Belgisch Limburg met LPI !
Inmiddels heb ik de wagen meer dan 2 jaar in bezit.

De auto is van november 1998 en heeft bijna 2K bij elkaar gebold.
Het is de progression uitvoering met als extra's zwart lederen interieur, satnav, houten interieur, houten stuur, automaat, trekhaak, alarm,17inch LM velgen & sportonderstel. De kleur is proteo rood.
Nieuwprijs in 98 meer dan 40,000 € in België.

Toen ik de advertentie zag was ik onmiddelijk geïnteresseerd wegens een V6 op Vialle LPI met een mooie bordeaux jasje en de klassieke 5 gaats 17” velgen.
De LPI installatie was pas 2.5 jaar eerder geinstalleerd voor de prijs van 3000 €.
Dit systeem is onderhoudsvrij en electronisch gestuurd waarbij het gas vloeibaar in de inlaat collector word geïnjecteerd. Met als positief gevolg dat er geen vermogens verlies is tov benzine.
Wegens de lage temperatuur van de vloeibare injectie krijg je immers een gecontreerder gasmengel bij de cylinder vulling.
De motor heeft reeds meer dan 100K km op gas gereden zonder interventie aan de gas installatie.

De algemene staat van het voertuig was verzorgd, zeker het interieur met de zeer comfortabele sportstoelen.
Koetswerk had een beetje parkeerschade maar niks erg.
De technische staat van het voertuig was OK maar met enkele bemerkingen.
Uitlaat was aan vervanging toe en de distributie moest binnen de 10K vervangen worden.

Ik heb de auto gekocht aan een heel mooie prijs. Gezien er toch een aantal zaken moesten aangepakt worden had ik rekening mee gehouden met een budget van 2000€ aan onderhouds kosten.
Het zijn er uiteindelijk 3000 geworden binnen 1 jaar.

Hoe rijd dit nu ?
Wel dat is heel apart enerzijds heb je de V6 die een heel opwindend geluid maakt samen met het stuur dat heel direkt is (bijna nerveus) anderzijds rijd je met een limousine die heel comfortabel is afgeveerd en waar alle rijgeluiden heel goed gedempt zijn (Jaguar niveau).
De eerste indruk is dat van een comfortabele stille auto niks apart, maar als je het gaspedaal vloert is het de eerste maal wel schrikken.
De V6 huil en de explosiviteit boven de 4000 rpm is wel iets speciaal & heel opwindend.
Passagiers hebben vaak een 'wooow!' gevoel als je na enkele rustige kilometers het gas vloert.

De semi sportstoelen komen qua zitcomfort in de buurt van volvo's zitmeubilair maar geven betere zijdelingse steun. Het bandengeluid is zeer goed gedempt door geluiddempend materiaal in de voor & achter vleugels.
Geen problemen met windgeruis aan de ramen of spiegels en de deuren geven een solide 'klonk' bij het sluiten. De deuren zijn onderaan voorzien van verlichting, altijd handig in het donker.
Het gebruikte materiaal in het interieur is correct voor deze klasse, het mooi aansluiten van de verschillende panelen is hier en daar iets minder dan de standaard.
Overgangen van de automaat zijn heel soepel, Alfa is dan ook gaan aankloppen bij de absolute meesters in automatenland met name ZF.
De bak is elektronisch gestuurd waarbij hij meedenkt voor wat betreft al dan niet opschakelen of terugschakelen.
Hard remmen op een afdaling resulteert automatisch in 1 of 2 versnellingen lager schakelen.
Er kan ook manueel geschakeld worden indien nodig via de sportstand.

Ooit eens vlot de 210 aangetikt, maar het is blijkbaar mogelijk 240 te halen op teller (220 geijkt)

Problemen...
Bij de vakantie naar Italië problemen met de radiator, temperatuur liep op tot 110 celsius.
Uiteindelijk gestopt in Bologna bij een zomerse temperatuur van 38 celsius...
Radiator oppervlak proper gemaakt en ik kon weer verder.
De temp liep nog steeds op naar 100° maar dit kan de motor hebben.
Om een lang verhaal kort te maken enkele maanden later de radiator laten vervangen.
De waterpomp was reeds vervangen samen met de distributie en de thermostaat was ook reeds vervangen dus de radiator was de enige overblijfende factor. Wanneer de radiator, die er overigens OK uitzag, werd verwijderd bleek die 20% kleiner te zijn dan het nieuwe model radiator.
Paniek ... ze hebben het verkeerde model geleverd.
Niks van aan, ik had een radiator van een 2.0 TS.
Dat de motor dan warm loopt is geen wonder, ik kon er niet echt om lachen.

Kilometerstand 190.000
Problemen om door de keuring te komen wegens te hoge CO waarde.
Bleek dat de Lamda sonde en LMM de geest hadden gegeven.
Normaliter moet de lambda op 160K preventief worden vervangen en dat was hier niet gebeurd door de dealer van de vorige eigenaar. Gekocht met 173K op de teller.
De wagen was steeds dealer onderhouden geweest, ik heb de facturen gezien.
Opnieuw naar de keuring opnieuw te hoge CO.
Bleek dat de kaduke lamda ervoor had gezord dat de kat was verbrand.
Dus een 2de hands kat gaan halen op de sloop en 'Eureka' een perfekte CO waarde.

De motor luste ook wat olie bij autoweg ritten maar dit heb ik opgelost door 30 cl Bardhal B2 toe te voegen aan de 5w40 olie. Geen olieverbruik meer sindsdien en een merkelijk stillere motor.

Betreffende de hoge onderhoudskosten is het overgrote deel toe te schrijven aan (achterstallig) onderhoud.

Onderhoud :
Distributie, multiriem, 6 NGK platinum bougies, waterpomp, batterij, uitlaat(midden & achter), lambda sensor, stabilisator achter, remblokken voor, ruitenwisser mechaniek (speling), stabi steunstangen L+R vooraan (rammels)

Reparaties :
LMM luchtmassameter (sloop Bosch)
Thermostaat *
Radiator (no comment)
Slot CV rechtsachter *
Kofferslot *
Katalysator (sloop wegens niet tijdig vervangen van lambda sensor).

* deze onderdelen gaan vaker stuk op oudere modellen, de bovenste draagarmen zijn ook onderhouds klassiekers

Opwaardering:
Xenon set
Blaupunkt luidsprekers
Herspuiten van voorbumper en deur links vooraan (krassen)

Het 2de jaar van bezit heb ik geen extra kosten gehad buiten het reguliere onderhoud.
De auto had dus een flinke dosis TLC nodig.

Veel onderdelen (origineel) zijn via webwinkels besteld in o.a. Nederland & Duitsland en geplaatst door een bevriende garagehouder en een Fiat dealer in de buurt.
De distributie & radiator werden vervangen door een Alfist in Zuid Nederland die gespecialiseerd is in V6 motoren.

Brandstof kosten bedragen 6€ per 100 km.
Volle LPG tank kost 22€ voor 56 l met een autonomie van + 350km.
Gemiddeld verbruik 14 liter of 1 op 7 met een vlotte rijstijl en veel stadsverkeer.
Lange autoweg ritten met 140 op teller draaien rond de 11.5 - 12 liter.
De automaat en lpg lusten samen ook een litertje extra.

Deze auto moet je kopen met je hart, niet met je hoofd anders begin je er beter niet aan. Het rijplezier is gegarandeerd, de kosten ook ...

Mijn bevriende garagehouder verklaarde mij gek toen ik had besloten de auto te kopen.
Hij heeft er inmiddels enkele keren zelf met gereden en is nu zelf op zoek naar een goed onderhouden exemplaar maar dan een 3.0 automaat op LPG.
Houd rekening met de onderhoudskosten aan de V6. De distributie met waterpomp en multiriem kost al snel 800 € of meer ... en moet 4 jaarlijks of om de 90K vervangen worden (60K in Nederland).
Er bestaat wel een netwerk gemeenschap met meer dan 300 leden genaamd de “Alfa 166 club” waar je altijd terecht kan met vragen betreffende deze originele auto.

Oh ja, alvorens ik het vergeet ...
Wees niet verbaasd wanneer voorbijgangers, collega's of familie je enthousiast complimeteren wegens 'oh zo'n mooie auto'.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.