Alfa Romeo 166 2.4 JTD L (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 166 2.4 JTD L |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 117.240 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds januari 2005 is de AR 166 2.4 JTD de opvolger van mijn 156 2.4 JTD. Reden voor aanschaf was een gebroken distributieriem. Reparatie zou erg veel geld gaan kosten en was niet meer verantwoord voor een 6 jaar oude auto. De keus viel toen op een maatje groter (m.n. qua bagageruimte).
De 166 is toch een heel andere auto dan de 156. Meer een sportieve limousine met een bijna ’Frans’ comfort. M.a.w. de 156 is een fijnere rijdersauto, maar als reiswagen is de 166 niet te overtreffen. Zeker niet met de dieselversie, die in mijn geval ook nog een gechiptuned is; dat betekent het vermogen en koppel van de 20V voor minder dan 500 euri: onovertroffen! Bovendien gaat deze kracht gepaard met een zuinig brandstofverbruik. Bij normale rijstijl (houden aan de max snelheden, rustig rijden, hoofdzakelijk snelwegkilometers) is 1:16/17 geen uitzondering. Doorrijden op de Duitse snelweg (160+) levert nog steeds 1:12 op. Verder is de auto erg stil en heb je nauwelijks in de gaten dat ie al snel behoorlijk hard gaat. De eerste maanden heeft dat wat vervelende post uit Leeuwarden tot gevolg gehad.
De extra ruimte is in het interieur duidelijk aanwezig. Ook de bagageruimte is aanzienlijk groter dan in de 156 (490 tegen 360 liter), maar nog steeds even onhandig toegankelijk.
Verder een comfortabele, snelle, luxe reislimousine, die me soms toch nog even laat verlangen naar de rijkwaliteiten van de 156.
Na 3 jaar komt er een einde aan mijn AR 166 bezit. Binnenkort APK, nieuwe distributieriem en de airco gaat waarschijnlijk de geest geven, nadat deze afgelopen jaar provisorisch gerepareerd was. Kortom, relatief dure reparaties voor een 7,5 jaar oude auto. Bovendien hadden we behoefte aan wat meer praktische ruimte.
We hebben gekeken naar een 159 SW, maar maakt van binnen een krappe indruk, zeker niet ruimer dan de 166, maar wel een praktische 5e deur. Toch maar eens verder gekeken en uiteindeijk uitgekomen bij een Citroen C5 break. Heel wat anders, erg veel ruimte en ook een karateristieke auto. Meer over mijn ervaringen bij Citroen C5.
Al met al altijd zeer tevreden geweest over mijn Alfa. Nooit echt voor verrassingen komen te staan, behalve de normale slijtage (banden, remblokken en de koppelingsplaten), die overigens niet goedkoop is. De enige tegenvaller als je het zo wilt noemen was dat de airco niet goed meer werkte.
PROBLEMEN
De richtingaanwijzer wilde na linksafslaan niet terug. Dit is onder garantie verholpen. Verder heeft de auto tot mijn vakantie probleemloos gereden. In de bergen met zware belading bleken echter de koppelingsplaten aan vervanging toe, maar dat is normale slijtage. Viel helaas niet onder de garantie. Daarnaast rook de auto sterk naar diesel. Bleek nog een hele puzzel voor de garage (AR-specialist) maar is onder garantie keurig verholpen. In vergelijking met mijn eerdere dealer een verademing.
De enige tegenvaller als je het zo wilt noemen was dat de airco niet goed meer werkte. Nieuwe vloeistof erin, met een kleurstofje om het lek op te sporen. Dat is nooit gevonden, maar de werking is niet meer optimaal geweest, met name het ontwasemen van de ruiten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren