Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v TI (2009)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v TI (2009)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v TI
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf75.500 km
KM-stand laatst118.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de 11e alfa, de lekkerste tot nu toe.

  • 79.500 km

Op 20-12-2012! haalde ik mijn 'nieuwe' 159 SW met Q-tronic op bij Wim Prins. Wat een mooie auto, wat een fijne auto. We hadden veel getwijfeld, want onze 156 was weinig mis mee, een grote beurt en draagarm voor, straks nieuwe zomerbanden. Maar ik wilde een automaat ivm m'n artrose.
Deze ex-Luxemburg Q-tronic is Aurora Blu met rood leren bekleding, gewaagd, maar o zo mooi en uniek in NL. Ik heb hem ge-Quadra-tuned tot 170 pk, direct, want van uitstel komt afstel.
We zijn er 'direct' mee naar Zd Frankrijk geweest. Wat opvalt is de rust in de auto. Hoewel de motor stationair meer 'nagelt' dan in de 156 rijdt deze auto gewoon veel comfortabeler. Er zit een schuifdak in, dat maakt wel iets windgeruis. Maar ik wil wel iets open hebben boven m'n hoofd, na 12 jaar Alfa Spider. Het lijkt alsof je veel rustiger rijdt dan met de 156, toch gaat het zeker net zo hard.
We genieten van de luxe, stoelverstelling met geheugen, verwarming, alle automatische liflafjes. En dat de kofferbak misschien iets kleiner is en de bank niet helemaal opgeklapt kan worden, 'nou en' zou m'n kleindochter zeggen. Groot zat voor met z'n tweeën.
Na zo'n 4000 km is het verbruik 1:14, dat valt niet mee en niet tegen. In de bebouwde kom en met kortere ritjes in het Franse heuvelland is het al snel 1:12 of 1:10, lange ritten op de snelweg makkelijk 1:17 met 120 op de teller, maar boven 130 merk je het gewicht weer en stijgt het verbruik vrij snel. De meters geven goed aan, niet dat 20% optimisme / overdrijving van de 156.
En h/zij is zo mooi (vind ik).
Onze ervaring met Prins in Nunspeet is goed. Mooie zaak, maar ze laten je rustig een tijdje wachten. Ik kreeg de auto zonder mankeren twee dagen mee om proef te rijden. En hij werd tiptop afgeleverd, met alles wat ik vroeg (D-riem, winterbanden etc). Toen 's avonds na aflevering bleek dat je wel door de rechterdeur naar binnen kon , maar er niet meer uit, hoefde ik niet terug naar Nunspeet (100km), maar kon het bij de Alfa specialist in de buurt op laten lossen en de rekening naar Prins laten sturen. Hij staat zo goed bekend dat Tappel in Assen dat ook heel gewoon vond.
Voor als nog zijn wij met onze 159 SW Q-tronic van Wim Prins 'de Koning te rijk'.
De automaat is heerlijk, soepel, makkelijk. Maar ... kickdown geeft wel een flinke schok in de auto, moet je eigenlijk vermijden. En de schakelmomenten zijn net een beetje laat. In andere reviews las ik al, opschakelen bij 53 en 83 is eigenlijk net ongunstig en met de hand kan je de bak niet 'foppen'.

service

  • 118.500 km

2 Jaar rijden we nu in deze schitterende en heerlijke 159 SW 1.9 JTDm, met 170 pk, automaat.
Wat een genoegen! Ruim 40.000 km nu. Regelmatig op en neer vanuit Drenthe naar Leiden, de laatste maanden. Maar ook een aantal mooie lange ritten naar Zuid-West Frankrijk, 1100 km, zalig.
En wat er dan zalig is, het rijgedrag van een Alfa, snel en scherp. Maar ook prima comfort, met net niet alle meest moderne snufjes, maar bv deze koude maanden de stoelverwarming. Het gemak van de electrische stoel verstelling met geheugen. Deur openen, druk op 1 of 2 (Rij jij of rij ik) en de stoel gaat voor je klaar staan, automatische en gescheiden airco, schuifdak, en dat mooie leer.
Het verbruik is rond 1:15. In de stad, boodschappen doen, kleine ritten, zijn veel duurder zomaar 1:12, of meer. Naar het westen heen en weer of Zuid Frankrijk 1: 16, bijna 17. Cruise control op 135.
Olie? een klein beetje, 1/2 l op 5000km. Is het verbruik of lekkage, de motor is vettig. De monteur heeft er bij de laatste beurt wat 'anti-lekkage' in gegooid, dat helpt.
Techniek, storing? Ik heb geen storing of pech gehad, anders dan hier of daar toch een krasje oplopen. De auto ligt erg laag op de weg, daardoor klapt hij toch af en toe op een drempel of op een 'bolle weg' op de grond. Heeft dat toch wat schade veroorzaakt waar die olie lekkage van komt?
M'n monteur kan het nog niet aanwijzen.
En dan die aandrijfas. Bij 95.000 was de rechter aandrijfas versleten. Trillen in het stuur tussen 50 en 70 km/uur. Heel vreemd zeiden ze bij garage Bovenkamp in Vledder, waar de auto in onderhoud is. Vervangen. Kostte ong € 700,-. Na 2000 km was het opnieuw, weer vervangen, garantie. Nu bij 115.000 was het weer. In samenwerking tussen garage Bovenkamp en de leverancier, Wim Prins in Nunspeet, werd opnieuw en nu de hele boel vervangen, weer onder garantie. 2 jaar en 40.0000km na aankoop. WEl een goede service dus! Ik ga er van uit dat het nu goed is, afgaand op wat de 'technici' er van zeggen.
Aan onderhoud, inklusief de eerste as- reparatie heeft de auto me geen 4 cent/km gekost. Nee het enige wat duur is, is de MRB, € 139/maand, maar ja, daar heb ik wel een fantastishe auto voor.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.