Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 Turbo Progression (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.750 TBi Progression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 0 km |
- 1.500 km
Volgens mij is dit de eerste review van de nieuwe 1750 turbomotor van Alfa. Hoewel er door mij pas 1500 km gereden is (dus niet direct commentaar leveren; het is inderdaad pas een uitgebreide proefrit), nu alvast de eerste ervaringen.
Het leasecontract van mijn Saab 9-3 1.8 turbo sedan liep af zodat een nieuwe keuze mocht/moest worden gemaakt. De soeplesse van een benzinemotor met turbo was erg plezierig zodat de opvolger in ieder geval een turbomotor diende te hebben. De keuze is in het d-segment dan alweer een stuk beperkter.
Keuze
Op mijn shortlist stonden een Audi A4 Avant (1.8 tfsi die door de dealer zou worden getuned naar 210 pk), wederom een 9-3 (maar dan station, 1.8 turbo met dealertuning naar 190 pk/300 Nm) en een Alfa 159 met nieuwe tbi motor. In alle drie de auto’s heb ik een proefrit gemaakt. De Saab viel hierbij als eerste af. Hiervoor waren een aantal redenen. Allereerst zou dit betekenen dat ik opnieuw een aantal jaren in een vergelijkbare auto zou rijden. Weliswaar heeft Saab een aantal vernieuwingen doorgevoerd, de auto was in wezen vrijwel gelijk aan mijn bestaande auto. De materialen in het interieur voelden minder hoogwaardig aan dan bij de andere kandidaten. Daarnaast leken de 190 pk’s er iets te braaf uit te komen. Tenslotte was er (in de zomer en najaar van 2009) grote onduidelijkheid bij de dealer wat er kon worden geleverd tegen welke prijs. De standaarduitvoering was qua prijs niet interessant; met de gewenste opties (leer, 17 inch en nog een aantal dingen) zou de auto in prijs omhoog schieten.
Dan de Audi. De dealer heeft een behoorlijk volgehangen 211 pk quattro meegegeven. Deze was volgens de dealer vergelijkbaar met een getunede 120 pk tfsi. Door de rust in het interieur is dit een zeer snelle en comfortabele auto. Ik had de indruk dat door de 4-wielaandrijving wel wat vermogen verloren gaat. Op mijn vraag aan de verkoper of de tuning naar 210 pk op alleen de voorwielen niet leidt tot wielspin werd een beetje ontwijkend geantwoord. Mogelijk heeft iemand daar inderdaad ervaringen mee. De gewenste opties zijn zoals bekend bij Audi kostbaar. Vandaar dat ik heb geïnformeerd naar de tuning en leer via de dealer. Ook dan blijft het echter nog een dure grap: allebei € 2.000. Het interieur van de Audi zit erg goed in elkaar: alles op de goede plaats en een perfecte afwerking. De stoelen vielen tegen: weinig steun en tekort. Alleen de sportstoelen zijn voldoende. Dat het toch geen A4 is geworden ligt aan een aantal zaken. Allereerst de emotie: het gaat naar mijn mening allemaal erg klinisch. Daarnaast de kosten: de Audi is in gelijke uitvoering als de Alfa circa € 10.000 duurder. Een A6 is volgens mij interessanter als je dat tenminste qua uitstraling niet een te forse auto vind. Tenslotte gaf het rijden met de Alfa de doorslag. De eerlijkheid gebiedt wel te vermelden dat ik enigszins bevooroordeeld ben. Voor de Saab heb ik 15 jaar Lancia (Dedra en Kappa) en 5 jaar Alfa 156 gereden. Bovendien staat er sinds 1995 een Alfa spider uit 1978 in de garage.
Bij de introductie van de 159 was ik niet bijzonder onder de indruk van het design. Ik vond het onvoldoende onderscheidend ten opzichte van de 156 die ik toen reed. De 159 is naar mijn mening alleen maar mooier geworden. Ook de benzinemotoren waren tot voor kort naar mijn mening niet aantrekkelijk. Door de introductie van de 1750 deed Alfa daarom weer mee in mijn keuze. En terecht: in een woord een fantastische motor! Het is gasgeven en gaan. In iedere versnelling volgas betekent alsmaar versnellen. Het Q2 systeem zorgt er daarbij voor dat geen enkele aandrijfkracht in het stuur te merken is; het gaat als op rails vooruit.
Uitvoering
De progression uitvoering is bij de 1750 al aardig compleet. Zo zijn de dubbele uitlaat en 17 inch velgen standaard. Ook gescheiden airco en stuurwiel met audiocommando’s horen erbij. Ik heb gekozen voor de kleur blue oltremare (blauw metallic) in combinatie met beige leer (ik zie iets te veel grijze en zwarte 159’s). Het beige interieur betekent dat ook de bagageruimte een beige bekleding heeft. Ik ben benieuwd of dat na een paar jaar nog enigszins toonbaar is. Het leer is onderdeel van pack business (€ 950) waarin ook blue & me bluetooth en een mp-3 speler zit. De spraaksturing van blue & me werkt prima. Naast verwarmbare stoelen is gekozen voor parkeersensoren achter. Tenslotte zit er een visibility pakket op (regensensor, lichtsensor, automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmde ruitensproeiers). Alles bij elkaar € 39.235, naar mijn mening toch een behoorlijk bedrag. Reden de kosten (mede gezien het verbruik) vooralsnog op 3 sterren te zetten.
Met modeljaar 2010 zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd. Een daarvan is een gewijzigde achterbank. De zitting is korter waardoor er meer beenruimte is. Alfa heeft dus geluisterd naar de kritiek die ook op deze pagina's vaak wordt gegeven.
Ervaringen (1500 km)
Hoewel nog beperkt hier de eerste ervaringen. De 159 doet in alle rust zijn werk. De motor is misschien zelfs iets te stil. Het geluid komt van banden en windgeruis (de A4 is stiller). De stoelen bieden goede steun en zijn erg comfortabel. Wel zit ik met mijn 1,90 meter redelijk hoog (ik raak bijna het dak). Hierdoor ontneemt de binnenspiegel een deel van het zicht. De buitenspiegels zijn (voor Alfa) opvallend groot: je mist niets. Wel zijn een aantal toetsen niet goed te bedienen als de versnellingspook in 1, 3 of 5 staat (het blijft een Italiaan: vorm gaat voor functie).
Het benzineverbruik valt mij tegen. Wellicht is het nog te vroeg om een oordeel te vellen maar de eerste kilometers gingen tegen een gemiddelde van 1:9. Het verbruik lijkt iets af te nemen (nu 1:10), maar ik rij nog steeds met een fluwelen rechtervoet. Schakelen gaat vanaf het begin zeer soepel. De stabiliteit rechtuit en in bochten is uitstekend. Volgens mij moet je erg ver gaan om in de problemen te komen. Korte oneffenheden worden redelijk sterk doorgegeven: de 225/50/17 banden zijn dan meer gericht op wegligging dan op comfort. De betrouwbaarheid is door mij vooralsnog gewaardeerd op 5 sterren; alles werkt prima.
Wordt vervolgd.
update 24.500 km
- 24.500 km
Hoogste tijd voor een update. Er zijn geen storingen te melden zodat de betrouwbaarheid optimaal blijft. De eerste onderhoudsbeurt is pas bij 35.000 km zodat onderhoudskosten voorlopig buiten beeld blijven. Inmiddels heb ik wel een beter beeld gekregen van het verbruik. Het gebruik bij de start is iets verbeterd. Wellicht was dit verbruik hoger door de koude wintermaanden. Erg veel beter is het echter niet geworden. Het gemiddelde verbruik is nu 1:10,5 km (gemeten aan de pomp) waarbij de boordcomputer 1:11 aangeeft. Die stelt de zaken dus te mooi voor. Ik vraag mij af of dit ook voor andere reviews van toepassing is; de enige echte meetmethode is natuurlijk het echte verbruik. Mijn rijstijl is daarbij redelijk rustig, kilometers worden door mij met name op snelweg en provinciale weg gemaakt.
Verbeterpunten zijn voor mij dezelfde zaken die ik noemde in mijn eerste verslag: allereerst een te hoge zit waardoor overzicht minder goed is. Een aantal knoppen (ontwaseming, achterruitverwarming) zijn minder goed te bedienen bij rijden in 3 of 5. De leren stoelbekleding is enigszins besmettelijk. Binnenkort maar eens schoonmaken. Drempels moeten voorzichtig worden genomen: anders is er een behoorlijk kraak van de vering te horen. Het bandengeluid is iets te sterk hoorbaar.
Positief blijven de souplesse van de motor en de trekkracht bij een tussensprint. Daarbij zijn geen reacties in het stuur merkbaar: het Q2 systeem kan niet voldoende lof krijgen. De motor/uitlaat lijkt nu een beetje een roffel te krijgen; een pluspunt voor de beleving!
Update
- 85.000 km
Sinds de laatste update zijn er flink wat kilometers bij gekomen. de algemene ervaringen met de auto zijn nog hetzelfde. Bij een paar zaken moet toch een opmerking worden gemaakt. Allereerst de regensensor. Wanneer het slechts een paar druppels regent werkt het niet feilloos. de wissers gaan dan of te snel heen en weer of te langzaam. Dat betekent extra inschakelen van de wisser of hem juist even uitzetten). Bij mijn vorige Saab was dat wel prima afgesteld. Ook komt het voor dat de wisser op hol slaat: in de snelste stand wissen terwijl de neerslag daar geen aanleiding voor geeft. Eeen tweede opmerking betreft de lichtsensor. Die is reuze handig voor tunnels (en dus met name in het buitenland) maar werkt niet tijdig bij schemering. Al met al wat klein ongemak dat door anderen wellicht anders wordt ervaren.
27.000
Wissel naar winterbanden. De voorbanden zijn op en werden na de winter vernieuwd. Naar mijn gevoel is de slijtage redelijk fors omdat mijn rijstijl geen aanleiding geeft tot snelle slijtage. Wat de kosten exact zijn is mij niet bekend maar online kom ik op een prijs van circa € 240,- inclusief BTW voor twee banden.
Beurt 35.000
Deze eerste reguliere onderhoudsbeurt leverde niets bijzonders op. De kosten waren € 325,- inclusief BTW.
60.000
Al enige tijd was een lichte ratel (op de achtergrond) hoorbaar bij een toerental van 2.000. Ik dacht hiermee wel de 70.000 beurt te halen maar het geluid werd inmiddels flink sterker zodat de garage werd geraadpleegd. De diagnose was een niet goed werkende stuurpomp. Die is onder garantie vervangen. Dat is maar goed ook omdat de kosten van de stuurpomp inclusief vervangen € 824,- zouden zijn geweest. Overigens is na deze reparatie nog altijd een zeer lichte ratel te horen bij 2.000 toeren.
65.500
Na de winter de banden weer gewisseld. De bandenboer heeft nu ook de achterbanden vervangen. Volgens mij iets sneller dan nodig was. De achterbanden hebben het ruim 48.000 km volgehouden. Kosten nieuwe banden: € 250,- inclusief BTW.
Beurt 70.000
Bij deze onderhoudsbeurt waren er geen bijzonderheden. Mijn gedachte dat de lichte ratel afkomstig was van een distributieriem of spanrol was volgens de garage niet juist. De kosten van de onderhoudsbeurt waren € 638,- inclusief BTW.
75.000
Een dag voor de vakantierit naar Italië was bij accelereren (wederom) een ratel hoorbaar. Toch maar vertrokken omdat eerdere ratels blijkbaar meer in mijn hoofd zaten dan in de auto. Na 1.500 kilometer vakantierit toch maar even een lokale garage in Toscane geraadpleegd. Diagnos: oliereservoir van de stuurbekrachtiging defect en absoluut niet verder rijden! De reparatiekosten waren slechts € 135,- inclusief BTW. De kwaliteit van de stuurinrichting is duidelijk beneden de maat. Voor mij dan ook reden om de betrouwbaarheid neerwaarts bij te stellen.
79.500
Beide dimlichten geven de geest. Waarom is vervangen zo ingewikkeld geworden dat ik de moet al snel opgeef en ermee naar de garage ga? Vervangen kost inclusief materiaal € 30,-.
We zijn veel kilometers verder na de laatste update. Hoogste tijd voor een nieuw verslag. Bij 96.000 km was opnieuw de hiervoor al genoemde ratel te horen. Na verschillende werkplaatsbezoeken waarbij men niets kon vinden heb ik uiteindelijk zelf de oorzaak ontdekt. De ratel verdwijnt bij het uitzetten van de airco. De vervolgens meegereden monteur trok direct de conclusie dat de aircocompressor moest worden vervangen. Dat is dan ook gebeurd. De helft van de kosten is door garage/importeur niet in rekening gebracht. Het probleem was hiermee eindelijk verholpen. Wel treurig dat de garage dat niet eerder heeft ontdekt. De exacte kosten zijn mij niet bekend maar lagen in de orde van grootte van € 800,-.
Bij de reguliere 105.000 beurt zijn distributieriem en remschijven en -blokken voor vervangen. Voor het overige geen bijzonderheden.
Bij 125.000 werd het sturen aanzienlijk zwaarder. Bij controle van het olieniveau van de stuurbekrachtiging bleek deze veel te laag te zijn. Met bijvullen kon nog een aantal dagen worden doorgereden (de garage had geen ruimte in de werkplaats). De garage heeft vervolgens geen lekkage kunnen vinden maar heeft alle pakkingen extra vastgezet. Dat bleek niet veel te hebben geholpen. Het niveau van de stuurbekrachtigingsolie ging weer snel omlaag. Ik heb de garage toen zelf gewezen op de de lekkageplaats. De garage kwam echter met een andere diagnose: het stuurhuis moest worden vervangen. Dit onderdeel bleek echter nergens op voorraad zodat ik uiteindelijk twee weken in een leenauto heb rondgereden voordat de reparatie kon worden uitgevoerd. Die bleek de lekkage in het systeem echter maar kort te kunnen verhullen. Een nieuwe diagnose van de garage was dat er een lekkage was op de door mij eerder aangewezen plaats! De oorzaak zou een knellende slang zijn die bij een eerdere reparatie aan de bumper niet goed door het schadebedrijf was teruggeplaatst. De hele gang van zaken heeft bij mij een erg vervelende nasmaak opgewekt. Van de kwaliteit van de garage (Nieuwkoop Den Bosch) heb ik inmiddels geen hoge dunk meer. Mij bekruipt ook het gevoel dat het stuurhuis volstrekt onnodig is vervangen. Als je dit als privepersoon overkomt ben je financieel zwaar de pineut. Als leaserijder kan ik dat gelukkig ontlopen.
Inmiddels is de auto ingeleverd bij de leasemij met 138.000 kilometer. De auto staat nu te koop bij Rintsma in Berlikum. Als iemand interesse heeft is het wellicht goed nog over de volgende informatie te beschikken.
De lak (blu oltremare) is kwetsbaar voor steenslag. Ik vond dat er veel zichtbare lakschade was. De 140.000 beurt zat er aan te komen en is niet meer uitgevoerd. Ik constateerde ook weer een ratel die eerder tot vervanging van de aircocompressor heeft geleid. Wellicht is bijvullen van het systeem voldoende om het te verhelpen. Tenslotte waren de achterbanden volgens mij licht aan het cuppen.
Zoals gezegd is de auto ingeleverd. Mijn eindconclusie: een auto met heerlijke motor (zonder enig olieverbruik) waarmee snel en comfortabel veel kilometers kunnen worden afgelegd. Echt zuinig is de wagen niet (1:10,5) terwijl ik het potentieel van de motor slechts sporadisch gebruik. De betrouwbaarheid is minder; ik vind dat ik wel erg vaak een garagebezoek heb afgelegd. Dat kan echter ook de garage worden verweten. Voor de nieuwe eigenaar kan het ook positief worden uitgelegd: er is al het nodige vervangen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTD TI | Navi | Xenon | Leer | BOSE | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | APK tot 17-09-2025!
- 2012
- 218.197 km

Alfa Romeo 159 SW 1.7 Ti 1750 TBi 200 PK bj Distinctive bj 2011 ! Vol Opties!
- 2011
- 323.175 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Selespeed TI Nieuwe APK
- 2008
- 276.150 km