Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V Progression (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 66.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een Hyundai Pony is best een fijne, ondergewaardeerde auto (zie andere review),
maar na vijf jaar wilde ik toch graag iets meer auto hebben. En wat is er nu meer auto dan een Alfa Romeo 156? Weinig toch?
De Alfa 156 kan ik me herinnneren vanaf het moment dat deze op de markt kwam. Ik vond het toen al een echte schoonheid! Nu bleek dat een betrekkelijke jonge 156 (4 jr oud) met niet teveel kilometers (66.000) budgettair haalbaar was, was ik dan ook snel verkocht. Ik heb nog wel getwijfeld, omdat Alfa Romeo nu eenmaal niet de naam heeft erg betrouwbaar te zijn... Op grond van de vele reviews, en het feit dat dit een ex-lease auto is (regelmatig onderhoud gehad), durfde ik het wel aan.
Het werd een metallic zwarte 1.8 TS progression, uit 2002. Dit is het ’tussenmodel’ met de oude neus, en (belangrijk!) het nieuwe alu-look dashboard. Dit dashboard ziet er schitterend uit, en vooral in het donker is het erg mooi dat alles rood verlicht is. Automatische klimaat(zone)regeling, geïntegreerde audio en boardcomputer maken dat ik weinig te wensen over heb. Het is iedere keer dan ook weer feest dat juist deze auto naar me knipoogt als ik de afstandsbediening op het parkeerterrein richt!
Ook het rijden is een waar genoegen; de auto heeft een uitstekende wegligging (ook zonder dat deze verlaagd is), is erg comfortabel en gaat desgevraagd erg hard. Met name op de (Duitse) snelweg laat de auto zien met groot gemak hoge snelheden aan te kunnen. Mmmmmmmm! (ik moet vaker op wintersport...)
PROBLEMEN
Tot nu toe heb ik geen problemen gehad (auto 4 maanden en 11.000 km in bezit).
Wel zijn er enkele minpunten, die me eigenlijk niet mogen verbazen, omdat je ze in vele reviews leest.
Zo heeft de auto een behoorlijke draaicirkel, lijkt de boardcomputer het gewenste i.p.v. het werkelijke verbruik aan te geven en kan de achterbank niet worden neergeklapt. Daarnaast levert de motor zijn -op zich ruim voldoende voorhanden- kracht, pas bij hogere toerentallen; pas bij 3000 toeren begint de motor er echt aan te trekken.
En juist dit levert een dillema op, want om toch een beetje zuinig te rijden, is het zaak tijdig door te schakelen. Bij rustig rijden haal ik gem. 1 op 12, maar het verbruik stijgt erg makkelijk...
Al met al ben ik supertevreden met deze prachtige auto, en wacht ik met liefde af tot de lampjes kapot beginnen te gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.