Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V Progression (2002)

autoreview

Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V Progression (2002)

Signalement

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V Progression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf66.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een Hyundai Pony is best een fijne, ondergewaardeerde auto (zie andere review),
maar na vijf jaar wilde ik toch graag iets meer auto hebben. En wat is er nu meer auto dan een Alfa Romeo 156? Weinig toch?

De Alfa 156 kan ik me herinnneren vanaf het moment dat deze op de markt kwam. Ik vond het toen al een echte schoonheid! Nu bleek dat een betrekkelijke jonge 156 (4 jr oud) met niet teveel kilometers (66.000) budgettair haalbaar was, was ik dan ook snel verkocht. Ik heb nog wel getwijfeld, omdat Alfa Romeo nu eenmaal niet de naam heeft erg betrouwbaar te zijn... Op grond van de vele reviews, en het feit dat dit een ex-lease auto is (regelmatig onderhoud gehad), durfde ik het wel aan.

Het werd een metallic zwarte 1.8 TS progression, uit 2002. Dit is het ’tussenmodel’ met de oude neus, en (belangrijk!) het nieuwe alu-look dashboard. Dit dashboard ziet er schitterend uit, en vooral in het donker is het erg mooi dat alles rood verlicht is. Automatische klimaat(zone)regeling, geïntegreerde audio en boardcomputer maken dat ik weinig te wensen over heb. Het is iedere keer dan ook weer feest dat juist deze auto naar me knipoogt als ik de afstandsbediening op het parkeerterrein richt!

Ook het rijden is een waar genoegen; de auto heeft een uitstekende wegligging (ook zonder dat deze verlaagd is), is erg comfortabel en gaat desgevraagd erg hard. Met name op de (Duitse) snelweg laat de auto zien met groot gemak hoge snelheden aan te kunnen. Mmmmmmmm! (ik moet vaker op wintersport...)

PROBLEMEN

Tot nu toe heb ik geen problemen gehad (auto 4 maanden en 11.000 km in bezit).

Wel zijn er enkele minpunten, die me eigenlijk niet mogen verbazen, omdat je ze in vele reviews leest.

Zo heeft de auto een behoorlijke draaicirkel, lijkt de boardcomputer het gewenste i.p.v. het werkelijke verbruik aan te geven en kan de achterbank niet worden neergeklapt. Daarnaast levert de motor zijn -op zich ruim voldoende voorhanden- kracht, pas bij hogere toerentallen; pas bij 3000 toeren begint de motor er echt aan te trekken.

En juist dit levert een dillema op, want om toch een beetje zuinig te rijden, is het zaak tijdig door te schakelen. Bij rustig rijden haal ik gem. 1 op 12, maar het verbruik stijgt erg makkelijk...

Al met al ben ik supertevreden met deze prachtige auto, en wacht ik met liefde af tot de lampjes kapot beginnen te gaan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.