Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V Lusso (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 16V Lusso |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 285.000 km |
KM-stand laatst | 296.000 km |
spannend
- 286.000 km
We hadden een punto, review komt later, en een belastingvrije Mercedes-Benz diesel. Maar door een voorgenomen restauratie van de benz besloten we iets erbij te kopen. Ook als vervanger van de punto, want die werd toch te klein.
Toen vertelde een makker van me dat een alfa leuk was. Maar als rechtgeaarde Duitser rijder en als voormalig Lancia bezitter zag ik het niet zitten.
Desalniettemin toch gaan kijken en een heeeeeeeeeele leuke diesel gevonden. Met alles wat ik wilde... rood leer, zesbak, airco, stoelverwarming, cruise control, en het aller aller belangrijkste, ingevulde boekjes.
Dit is nog eens betaalbare luxe.
Natuurlijk zoals met elke gebruikte wagen die al effe stil staat waren er wat aandachtspuntjes...
Dus gelijk een nieuwe accu erin en wat koplamp units (goed gebruikt is goedkoper dan plastic polijsten). En hop hop rijden.
Oh trouwens sleutelen aan een alfa is niet hetzelfde als aan een mercedes, die verdomde voorbumper zit met een miljoen verborgen boutjes vast.
olie wisselen
- 291.000 km
Okay, je vindt jezelf een hele monteur dus je koopt wat olie en een filtertje en legt de olie pan onder de auto... goed de plug... ja.... okay makkelijk gevonden. Dan de filter, tja waar zou die zitten.
De italianen hebben iets leuks bedacht, om mij helemaal tefrustreren, en dat was het kleine rotfiltertje te verstoppen achter een beugel en wel zo dat je er nauwelijks bij kan met een filtertang. Dus schroevendraaier er in en korte draaitjes geven tot ze los was. Werd een grote bende maar het is gelukt.
Een klein klusje van een half uurtje (inclusief koffie) duurde zo een uur.
De wagen rijdt fantastisch, en heb er dagelijks lol van, zo maar 5 op 100 gemiddels over 5000 km.
Mijn eerste APK, en belachelijk geld weggesmeten..
- 296.000 km
Hmmmm, een brom, dus een gecupte band, want dat schijnt bij een alfa te horen. Maar het bleek iets anders te zijn... een wiellager, dus preventief alle vier vervangen, gelijk de APK.
H jee toch een telefoontje van de garage... paar dingetjes, ashoesje, handremkabeltje, nothing major.
Maar waarom dan deze titel? Kijk eens uit het raam, het is lente, en ik heb allente sinds november, en ik heb al een setje originele 17 inch velgen met winterslofjes.... die best geld kostten maar helaas pas twee dagen sneeuw hebben gezien.
Nog wel een leuk grapje, waar ik het koude zweet van kreeg, een beetje een viezige uitlaatgas lucht in de cabine, dus ik dacht lekke uitlaatpakking of iets dergelijks. Maar het bleek iets anders. Tijdens het wisselen van de gloeiers (tja soms moet je wat te doen hebben) zag ik zwarte prut rond een van de verstuivers. Het zal er wel bij horen dacht ik, maar toen we de de motor wee startten hoorde je het sissen en zag je het roken.
wat bleek was dat een van de verstuivers lekte, dus ik zag een rekening komen. Mijn garagiste vertekde me ook nog dat als die verstuiver wat had lopen rammelen de kop wellicht stuk was... een verstuivergat is niet te tappen...
Het bleek een ringetje dat ooit slecht geinstalleerd was, dus kleine moeite groot plezier, 1 euro armer en een uurtje arbeid, en geen problemen meer.
Nog immer ben ik blij met mijn nero jarama 147tje, maar kijk wel uit naar een 156 crosswagon of een 159 wagon....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.