Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2003)

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 115pk Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf355.850 km
KM-stand laatst500.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

#1. De zoektocht

  • 355.850 km

In het verleden heb ik verschillende merken gereden, maar nog nooit een Alfa Romeo.
Dat moment bood zich aan toen m'n bestelbus kuren vertoonde. Had de bestelbus voor nood gekocht voor m'n werk maar was alweer aan het kijken naar iets anders. Ook omdat ik de laadbak bijna nooit gebruikte afgezien van een enkele keer een paar fietsen, en ik officieel ook maar 1 passagier mee kon nemen. Het enige voordeel was dat ik maar €70 wegenbelasting betaalde per maand en alsnog diesel reed.

De wensen voor een andere wagen waren simpel; sportief, comfortabel, 4deuren, 4zitplaasen, airco, climatecontrol, cruisecontrol, elektrische ramen en een armsteun voor de lange afstanden.

Heb meerdere wagens bekeken en vergeleken. Van BMW 325tds naar BMW 318tds, Ford focus 1.8 tdci, Volkswagen Bora 1.9 tdi, Volvo v40 1.9 tdi, Mazda 3 1.8 cdti en Mazda 6 2.0ctdi en enkele saaie Nissans en Opels.

Verder heb ik nog nooit een Volkswagen (of andere auto van de vag-groep) in bezit gehad. Zelfs m'n ouders niet, saai, maar oerdegelijk, Toyota. Heb een vertekend beeld gekregen van de betrouwbaarheid door auto's van de vag-groep van vrienden, kennissen, familie, collega's, werkgevers. En tot nu toe altijd wel geluk gehad met m'n auto's.

De druppel voor het willen hebben van een auto van de Vag groep was het moment dat ik met een kameraad een auto ging bekijken. Heb z'n auto de hele week mee gehad naar het werk en rijd daarom ook als bestuurder naar de eindbestemming om de auto te bekijken. Op snelweg valt de 5e versnelling zomaar weg terwijl ik 130 reed. Moest in de 4e versnelling naar huis rijden, schijnt een bekend probleem te zijn bij Vag.

Na lang zoeken, afwegen en vergelijken kwam Alfa Romeo al aardig vooraan in het lijstje. Want je krijgt veel auto voor weinig geld. Reviews zijn eerlijk dus ook deze volop gelezen en las weinig tot geen problemen, ook al is bij iedere auto er wel wat van te zeggen. De Alfa dealer zit bij mij 500 meter verderop dus reed er regelmatig langs en vind het gewoon mooie wagens om te zien. De 156 vind ik net zo mooi en misschien nog wel mooier als deze, maar één waarvan alles klopt zowel motorisch als optisch is lastig te vinden. Heb je 'm gevonden, betaal je er dik geld voor. En dat was nou net niet m'n bedoeling, er dik geld voor betalen.

De laatste die ik bekeek was deze dus (van de vier, twee keer een 156 en nog een andere 147). Op internet te koop aangeboden voor €2250,- met een kilometerstand van een dikke drie-honderd-vijftig-duizend kilometer (te weten; 350.000km), bouwjaar van 2003 en een eigenaar die 'm 4 jaar in bezit had. Wat een bulten veel kilometers. Maar heb 'm toch gekocht. Verschillende dingen vervangen afgelopen tijd waaronder; Koppeling, distributie, remmen, schokdempers, draagarmen, banden, ruitenwissermechaniek en turboslangen. Alle kostbare zaken had ie al laten doen. Perfect!

Tevens onderhoudsboekje van dag 1 tot heden ingevuld. En onderhouden bij de garage. Voor gemiddeld €1000 per jaar.

Wel was de buitenkant niet zo mooi meer door openslaande deuren en hier en daar een krasje. Maar wat wil je met 350.000km op de klok. Het interieur daarentegen was erg netjes, goed verzorgd en duidelijk niet in gerookt.

Startte in één keer. Reed bovendien erg lekker, en het geluid klonk voor een diesel best goed als je een beetje gas gaf, verder lichtvoetig en toch strak sturend de bocht door. Geen rammels op klinkerwegen (hij woonde aan een klinkerweg dus een betere test was er niet), en duidelijk goed onderhouden.
Koppeling pakte meteen op vanaf het begin dus dat ie vervangen was, zoals ie zelf al stelde in de advertentie, dat geloofde ik wel.

Heb er €1800,- voor betaald voor een 11 jaar oude Alfa Romeo in 2014. Vond dat een erg nette prijs en ook nog bij een particulier. Hij had 'm ook 4 jaar in bezit. En de eigenaar dáár weer voor had 'm 3 jaar in bezit dus geen eigenaren die 'm snel weg gedaan hebben. Tevens facturen aanwezig van een Alfa dealer van 2006 tot heden. Waarbij deze Alfa nu door 3 (toendertijd 2) eigenaren bij deze garage onderhouden word. Toch wel toepasselijk.

De opties;
ABS
Airco
Airbags (6x) inclusief gordijn airbags
(ASR) Antislipregeling
Armsteun met opbergvak
Boordcomputer
Climatecontrol
Cruisecontrol
Elektrische verstelbare en verwarmbare spiegels
Elektrische ramen voor en achter
ESP (Electronic Stability Program)
Follow me home (lampen blijven aan voor 30 seconden na het uitzetten van de motor en het vergrendelen van de deuren)
Radio CD-speler inclusief navigatie
Stoel bestuurderkant in hoogte en diepe verstelbaar.
Stuur in hoogte en diepte verstelbaar.
Verlichting in de deuren tijdens uitstappen.
Verlichting in de make-up spiegels
VDC (Vehicle Dynamic Control )

Dit zijn wel ongeveer alle opties.

#2. De eerste kilometers

  • 357.000 km

Zo, ik had dus een Alfa gekocht. Wat een mooi gevoel is dat als je naar buiten loopt en je in deze auto mag stappen. Heb als jonge generatie gewoon eerlijk ervoor gewerkt, dus het geeft wel een voldoening als je in deze, toen 11 jaar oude auto mag stappen. Alles voelt luxe aan, ook als je instapt, het mooie leren stuur incl. Alfa Romeo logo komt je tegemoet, de 3 kokers in het dashboard, de grote radio, de sportstoelen, alles ziet er gelikt uit.

De eerste kilometers leken erg goed voorbij te gaan, auto voelde aan alsof ie net 200.000 gedraaid had. Kon geen kraakje of misvatting in de auto ontdekken.
Daarom ook eerst rustig aan gedaan, om een indruk te krijgen van de Alfa en het rijden zelf..

Wel is de besturing, die erg precies is, een gewenning in het begin. Want wat stuurt ze direct zeg!

Het comfort gehalte (het zitten, rijden, sturen) is ook hoog bij deze auto, je rijd er met een veilig gevoel in, alles klopt.

Uitleg over de Alfa

Uiterlijk;
Veel besproken, mooie auto, prachtige lijnen.
Altijd gespreksstof op feestjes. "Rijd jij in een Alfa?" vragen sommige

Stoelen;
daar gaat het natuurlijk ook om want daar zit je hele tijd in.
Deze zitten erg goed wat m'n verbazing opwekte toen ik voor het eerst in een Alfa zat. De steun en lengte / breedte van de zitting is ruim voldoende, heb geen klagen.
Haast geen slijtage na dik 480.000km! De 1e auto waarbij ik geen last van m'n rug krijg.

Zithouding;;
De zithouding achter het stuur is perfect, heb geen klagen. Het stuur ligt erg lekker in de hand, ook nog eens van leer. Wou beslist geen knopjes erop, omdat deze mij in de weg zouden zitten met sturen.

Ik ben 1.88 lang en houd ook nog van een ruime zit achter 't stuur. Geen sjonnie-stand maar ook niet met het gezicht er vol op. 't Stuur kan omhoog, naar beneden én naar me toe, de stoel kan ver naar achteren, dus de ideale zitpositie was na een beetje proberen zo gevonden.
Kan dan niemand meer achter me hebben zitten, dus ik neem dan ook liever 2 passagiers mee dan 3. (de 2e passagier kan dan rechts achterin).
Wordt ook altijd helemaal gek als er wél 3 mee gaan, en er 1 vraagt; mag je stoel naar voren. Uit beleefdheid doe ik dat ook zeker, maar het zit dan voor geen meter meer, stuur/stoel moet weer naar voren en dan kom ik met me benen alsnog weer in de knel.

Verder vind ik het jammer dat de bestuurdersstoel vrij hoog is vergeleken met de 156. Misschien dat ik t.z.t het frame van de stoel aanpas als zoiets mogelijk is.

Comfort/Wegligging;
Comfort is niet Alfa haar sterkste punt. De oneffenheden in het wegdek filtert ie niet goed weg bij 50 in de bebouwde kom, als op snelweg 120km/u.
Bij stenen drempels is de voorvering best zwak, dus deze rustig nemen is wel aan te bevelen.
Geasfalteerde drempels kan je wel weer hard overheen vanwege de onafhankelijke wielophanging en de ietwat stuggere demping.

Het bochtgedrag is ook haarscherp. Een milimeter je stuur naar links of rechts bewegen betekend een koerswijziging,

Er word vast ook een en ander - minder comfort, meer stabiliteit - verzorgt door de 215-45-17 banden.

Acceleratie/Prestaties.
De acceleratie is goed te noemen voor een diesel.
In de 1e versnelling niet echt snel te noemen maar in 2, 3 en 4 komt ie in het toerengebied 2000-4500 los. Bij stoplichtsprintjes is het moeilijk te bepalen om op koppel te rijden.

Volgens Squadratuning heeft de 1.9 JTD motor 117pk en 295nm aan kracht. In plaats van fabrieksopgave 115pk en 275nm aan kracht.

Acceleraties;

In iedere versnelling is het terugval in toeren anders, vandaar twee toerentallen na het schakelen.

Bij 3750 toeren, 116pk, schakelen en terugval naar 2500-2750 toeren met 295-275nm, of op vermogen;

Bij 4500 toeren, 109pk, met terugval naar 3250-3500 toeren en 250-235nm,.
Of...
Bij 4750 toeren schakelen, 100pk, met terugval naar 3500 toeren en 235nm,

De auto rijd het fijnst als je normaal rijd, en schakelt rond 2750 toeren, 110pk. Zakt dan terug naar 2000-2250 toeren, 295nm, afhankelijk van de versnelling, en pakt 'm dan het lekkerst weer op als je gas geeft.

Verder, stoplichtsprintjes blijft een plezier. Ik win het natuurlijk niet van 2.5liters, maar hij komt zeker wel van z'n plek.
De krachtigste versnellingen zijn 3 en 4, even gas bij geven en je bent de auto voor je dan zo voorbij. Vooral in de 3e versnelling lijkt ie het snelst vooruit te komen bij vollast.

Gemeten via stopwatch; 9.6sec naar 100km/h.
Fabrieksopgave; 9.9sec naar 100km/h

Topsnelheid: lees rustig verder...
Fabrieksopgave: 191km/h

Versnellingsbak
In 1 woord; gewoon perfect! Ook al zijn dat 2 woorden... Niet eerder een versnellingsbak gehad die zo goed aanvoelt als deze. De bak maakt welliswaar lange slagen, maar erg precies.

Van 1 naar 2 en van 3 naar 2 heb ik, als ik rustig rijd, en rustig schakel, dat ie er echt lekker inglijd, alsof hij nieuw is. Sportief schakelen is gewoon 'normaal'.
Van 2 naar 3 gaat prima maar voelt als een lange slag.
De beste versnelling om te schakelen is van 3 naar 4, deze heeft altijd een vloeiende overgang, zonder dat de passagiers merken dat er geschakeld word.
Van 4 naar 5 kan in 1 schuine beweging, zonder na te denken!. Ook het terugschakelen verloopt gewoon soepel, dus daar is weinig over aan te merken

Topsnelheid;
De topsnelheid die ik een paar keer gereden heb is 210km/h 4500rpm op een rechte weg. Op foto tikte ik de 220km/h aan op terugweg van vakantie op een lege snelweg. Ik wou graag naar huis en gas erop. Indrukwekkende score als je nagaat dat de fabrieksopgave 191km/h is. En ik met 17 Inch banden reed (215-45-17) wat meer rolweerstand kost en de teller nagenoeg niet afwijkt vergeleken met de standaard gemonteerde 15 Inch banden.

Ook zijn snelheden tussen de 160km/h en 180km/h een prima snelheid op de autobahn om lekker te cruisen en alsnog snel voort te tuffen. De motor is bij 150-160 redelijk stil, iets wat het comfort ten goede komt.

Wel kwam de turbo in een bepaald toerengebied bij 170km/h waardoor het dan ineens wat lawaaieriger werd. Boven of onder de 170 klonk de turbo normaal, maar juist bij 170km/h loeide die wat meer. Maar zal heel goed de originele turbo nog kunnen zijn die aan het 'verslijten' is.

Remmen;
Nu we het over deze snelheden hebben zijn remmen wel handig. Nu gebruik ik ze vrijwel nooit in het dagelijks verkeer omdat ik met het verkeer mee rijd, maar als ik eens in de remmen moet, dan sta ik zo stil.

Climatecontrol;
In tegenstelling tot anderen die een review geschreven hebben, heb ik geen last van beslagen ramen. De climatecontrol doet prima zijn werk. Slechts 5 op de 1000 keer, heb ik de climatecontrol af moeten remmen omdat ie teveel of te weinig aan het blazen was (scheelt 2-3 streepjes).

Op snelweg is het een ander verhaal, dan word na verloop van tijd de kachel kouder. Voorbeeld; 21.5 graden heb ik 'm normaal op staan aan beide kanten, rijd ik een halfuur op de snelweg begint de kachel koude lucht te blazen en moet ik 'm hoger stellen tot +/- 27 graden.
Rijd ik even later in de stad moet de kachel weer omlaag naar 21.5 anders word het met de 27 graden weer te warm.

Dit is dus een product met een 'gebruiksaanwijzing' , laten we het daar maar op houden.

Cruisecontrol;
Ja, deze werkt zo als het hoort, dus daar kan ik kort over zijn. Je geeft een slinger aan dat hendeltje en het werkt, voor mensen die er net in rijden kan het gebruik ervan nog even wennen zijn. (een volkswagen of bmw cruisecontrol-hendel is ergonomischer en verfijnder)

Wel is het zo als je 150 op de cruise rijd en moet afremmen voor een slome auto tot 110, en je drukt dan weer op het knopje van de laatst ingestelde snelheid ...
Gaat ie eerst rustig opbouwend van 110 tot 120-125km.h maar daarna in rap tempo weer naar de 150 toe. En..... naarmate je dit vaker doet op 1 rit, des te sneller ie aanvoelt dan wanneer ik zelf volgas zou geven vanaf 110 naar de 150, erg apart. Om het uit te leggen;

als ik zelf volgas geef voelt het aan als 275nm (originele NM-waardes)
Als de cruisecontrol gas geeft voelt het aan als 295nm.

De eerste paar keer cruisecontrol actie 110-150 dacht ik dat ik het me verbeelde, maar ben er op gaan letten, ook met hogere snelheden.... en blijkt toch echt zo te zijn. Lees het ook in andere reviews van een 147 (die gaan wel een x-aantal jaar terug) dat met accelereren vanuit cruisecontrol de auto sneller is dan wanneer je zelf volgas zou geven met het gaspedaal..

Rustig warm;
Na alles verteld te hebben over accelereren, topsnelheid, 4500 toeren, 210km/h, zou je haast denken dat deze auto flink op z'n donder krijgt.
Niks is minder waar want ik ben een rustige rijder met een koud blok. Sportieve rijstijl zal wel kloppen, maar ook dat doe ik met beleid.

Draaicirkel;
Oja, de draaicirkel. Echt... degene die deze draaicirkel bedacht heeft mag echt per direct ontslagen worden. Wat een ach-ter-lijk ontwerp... even snel keren op de weg is er niet bij en 2 of 3x steken is geen uitzondering.

Storing ?!
Zoals iedereen weet kan ook Alfa last van storingen hebben. Maar de mijne houd zich goed. Enige 'storing' die hij meld is storing voorgloeisysteem en deze meld hij al vanaf dag 1. Start perfect in 1x élke dag weer. Dus ik maak me er niet druk over,

Schijnt trouwens ook een vervelend karwei te zijn voor de specialist om de gloeispiralen te vervangen (16v is makkelijker) en dat laat zich zien in te betalen euro's... Zodra die überhaupt moeilijk gaat starten zal ik de reparatie in overweging nemen.

Piepjes
Als ik me ergens aan stoor is het piepjes.
Één piep van storing voorgloeisysteem kan ik nog wel verdragen maar als er een stadslicht stuk is en het in de wintermaanden onder de 3 graden is, dan is het elke ochtend een waar festijn als ik de auto start. Dan hoor je 3x een 2 delige piep, zowel met voorgloeien als starten. Hoogst irritant, en dat gepiep (of het volume) is er niet uit te halen.

Pieeeeeppp pieeep. (ik hoor 'm nu nog). Natuurlijk weer vermakelijk voor vrienden die mee rijden, maar het is me de €300,- niet waard om de storing eruit te halen voor 4 nieuwe gloeibougies, dus heb me er over heen gezet. Het kan ook nog het voorgloei-relais zijn... die is nog duurder. Volgens de specialist heeft een JTD geen gloeispiralen nodig, hij start van zichzelf wel. Ook vanwege de temperaturen hier in Nederland hoefde ik me er niet druk over te maken. Oké dan...

Infotaiment / Boordcomputer:
Iets wat ik nog niet genoemd heb maar wel het schrijven waard is, is de boordcomputer, of in elk geval de opties ervan.

1. Bij het starten of in elk geval de auto op contact zetten krijg je de hoeveelheid olie in het blok te zien, in de boordcomputer. Elk streepje minder staat voor 0.2cl erbij. Is zeer acuraat en meestal als ie 1 streepje minder aangeeft en ik de pijlstok af gelezen heb, gooi ik er een scheutje bij in.

2. Ik kan in de boordcomputer een paar dingen aflezen, zoals; buitentemperatuurmeter, de dag en tijd, het huidige verbruik, actieradius, gemiddelde snelheid, gemiddelde verbruik over bepaalde afstand*, gemiddelde verbruik trip B**, en de gereden tijd over al die kilometers terugzien. Dit d.m.v een knopje op de ruitenwisserhendel en een schermpje tussen snelheidsmeter en toerenteller in.

Erg luxe uitgevoerd dus.

*Verbruiksgegevens over een bepaalde afstand kan je aflezen tot een 4500-5000kilometer en dan springen alle gegevens weer op 0.
**Verbruikgegevens van Trip B kan je over de gehele dag terugzien, dus gewoon beter uitgelegd, een dagteller. Deze dagteller gaat, als de auto 2uurtjes niet gebruikt is, weer op 0.

3. Tevens kan ik met een paar drukken op de "Mode" knop naast het linkerluchtrooster, enige zaken veranderen in het systeem, zoals KM's per liter, of Liter per 100km aanduiding.
Kan de onderhoudsindicatie terugzien.

4. Kan bij onderhoudsinterval ook aflezen wat de bandenspanning van de auto moet wezen, zowel max als minimum geeft ie aan.

5. Ook kan ik een snelheidslimiet instellen dat de auto gaat piepen als ik te hard rijd.

6. Zelfs kan ik de verlichting van de toerenteller uitschakelen, dat ik alleen nog maar de snelheidsmeter verlicht heb. Dit kan je doen door de verlichting op het laagst te zetten van de teller-unit. En dan dat knopje 10sec lang ingedrukt houden. Dan heb je alleen nog meer de snelheidsmeter verlicht.

Vind dat een erg luxe en "comfortabele" optie, vooral lange stukken 's nachts rijden, maken deze optie erg plezierig en is ook iets wat ik nog geen enkele reviewer van een Alfa heb zien toelichten

De originele radio had een dag en nachtstand in verlichting helderheid en contrast, dat vond ik wel makkelijk. En als het donker werd, ging ie automatisch op de nachtstand.

7. Coming Home. Via een paar handelingen te verrichten kan je ervoor zorgen dat tijdens het ontgrendelen of vergrendelen van de auto de voor en achterlampen aangaan voor een 20 seconden. Om daarna weer uit te gaan.

Zoveel luxe. En dat op een Alfa!

Audio-entertainment

Radio/Navigatie origineel;
De originele radio met de navigatie is niet denderend. Cd's afspelen doet ie prima, maar bij kuilen en hobbels in de weg slaat de cd over en dus ook de muziek. De navigatie zelf heb ik nog nooit gebruikt (de bijbehorende cd's er wel bij gekregen) aangezien de vorige eigenaar vertelde dat het een on-ding is en niet overzichtelijk, hij had ook kaarten uit 2006... niet geheel verwonderlijk.

Verder zitten er genoeg opties op, je kan o.a de equelizer, de treble en de bass aanpassen wat gunstig is voor de kwaliteit en eisen die je stelt aan de muziek. Tevens kan je het verbruik erin aflezen, gemiddelde snelheid, zelfs bied de radio je de mogelijkheid om te zien hoeveel tijd het in beslag neemt tot je bestemming, of hoe lang je er over gedaan hebt, etc etc. Mooi veel luxe, alleen die luxe hoeft van mij niet. Geef mij maar usb/aux/bluetooth.

Boxen origineel;
De originele radio met navigatie is vele malen beter dan de after-market radio's (zoals ik nu heb en je hieronder kan lezen). De versterker die erin zit is veel geavanceerder dan een radio van €400,- (consumenten-advies prijs).
Het diepe en mooie zachte en toch krachtige geluid van de originele boxen (lastig om uit te leggen) had meer effect op de originele radio, dan de huidige radio.

Uitleg;
Het nummer Tiësto - Traffic.

Daar komt een lekkere bass in voor, iets wat ik prefereer aan muziek.
De bass die uit de originele boxen mét de orignele radio komt, komt haast tegen een subwoofer aan. Je hebt haast het gevoel alsof er een duurdere muziekinstallatie zit dan menig ander auto. Ook het geluid klinkt goed, buiten de auto hoor en 'voel' je de bass die de geluidsinstallatie mee geeft.

Nieuwe radio en nieuwe boxen.
Heb 07/2015 een nieuwe radio gekocht omdat ik zat werd van haperende cd's. Het is een Pioneer AVH 2400bt geworden. In de winkel €250 wegens magazijnopruiming (op bol.com €400,-), deze radio beschikt over alle opties die ik nodig ben en is erg gebruiksvriendelijk. Krijg nu ook geen boete meer voor het bellen want er zit een Parrot in met microfoon. Zelf ingebouwd (2 frontjes moet je loskopen voor 25euro de set) en het werkt perfect. Zonder navigatie maar daar heb ik een telefoon of tomtom voor en het was me de €175 extra niet waard.

Verder, sinds de nieuwe radio erin zit had ik het gevoel dat de originele boxen niet meer tot hun recht kwamen, zoals ik hierboven uitlegde. Alsof het effect met 50% was afgenomen. Om die reden de oude radio weer aangesloten, en zie hier.... weer perfect geluid.
Toen navraag gedaan, en besloten 4 BOSE boxen te kopen en die aangesloten, sindsien is het geluid weer rechtgetrokken door het plaatsen van de originele BOSE boxen.

Heb een Pioneer subwoofer (1200watt 400RMS) en een versterker van zolder gehaald. Het geluid is subliem. Zit nu een erg lekkere en fijne bass in de auto/muziek, en het geluid zelf is kraakhelder.

Bij een uitvoering met originele BOSE-soundsystem heb je 4 boxen, en een subwoofer. Géén tweeters. Die heeft de mijne dus wel. 8 boxen, sub, versterker.
Een genot om een muziekje onderweg aan te hebben en lekker te cruisen.

Verbruik

Lange afstanden in de zomer met 120km/h op cruisecontrol is 1/19 - 1/20 een makkelijk te halen verbruik. Wel moet er weinig tot geen wind staan.

Anders is 120km/h op lange afstanden 1/17 1/18.

Provinciale wegen met normale afstanden (rotondes, snelheidsbeperkingen/verhogingen) met 80-100km/h op cruisecontrol is 1/20 een makkelijk te halen verbruik.

In de stad mag je 1/13 - 1/14 noteren, met optrekken, stoppen, wachten etc.

Realistisch woon/werk verkeer verbruik is 1/16 in de zomer. en eigenlijk altijd 1/15 in de winter. Gemixt met stad, provinciale wegen en snelweg. Het kan zuiniger, zonder meer, maar of ik daar de moeite voor wil nemen...

Ik heb wel eens 1000km op 55liter gered. Dat is omgerekend 1/18 en daar heb ik echt m'n grandioze best voor moeten doen.

Normaal zit ik zo op de 900km op een 55 liter, 1/16.

70km/h is 1/25 2000rpm 4e versnelling
80km/h is 1/24 2250rpm

90km/h 1/23 1750rpm 5e versnelling
100km/h is 1/22 2000rpm
110km/h is 1/20 2250rpm
120km/h is 1/19 2550rpm
130km/h is 1/16 2750rpm
140km/h is 1/14 3000rpm
150km/h is 1/13 3250rpm
160km/h is 1/12 3450rpm
170km/h is 1/11 3600rpm
180km/h is 1/10 3800rpm
190km/h is 1/8 4000rpm
200km/h is 1/7 4250rpm

Praktisch en oordeel

Na 2 jaar rijden kan ik een goed beeld schetsen over wat mij bevalt en wat ik graag anders zie, neemt niet weg dat dit een zeer kritische kijk is, laat ik beginnen met de minpunten, als sommige al echt minpunten zijn...

- Draaicirkel
- Draaicirkel
- De achter uitkijkspiegel heeft een dag en nacht stand, als ik hem perfect afgesteld heb op dagstand, dus in het midden van het raam, en klap hem in de nachtstand omhoog via het lipje, komt ie niet perfect in het midden van het raam weer uit en moet ik hem bijstellen naar beneden.
- Verder, de vulling van de ruitenwissertank zit op een vervelende plek naast het koelvloeistofreservoir. Een trechter is dan geen overbodige luxe.
- Draaicirkel
- Zicht naar achteren/opzij (als je wil keren)
- Stadslicht bestuurderskant elke 2 maand stuk - en dan overdrijf ik niet - met een goedkoop lampje á €1.99, een duurdere á €5,95 overleefd het pak-em-beet een halfjaar. Echt belachelijk. Rechter gaat minder vaak stuk en gaat ongeveer een jaar mee.
- Slecht geïsoleerd, na een uur stilstaan bij 0 graden is de auto zo goed als koud van binnen, terwijl een Bora uit 1999, met dezelfde tijd stilstaan haast geen warmte uit het interieur verloren heeft. Vind ik toch wel een minpunt in de wintermaanden.
- Draaicirkel (weet niet of ik 'm al genoemd had)

+ Design van de auto in het geheel
+ Wegligging
+ Stoelen
+ Betrouwbaar. Niks geen gezeik over Alfa dat hij stuk gaat, hij presteert gewoon goed en nog nooit een misslag gedaan qua starten.
+ Verwarming wat snel warm word na koude start, binnen 5 min is ie warm, of in de winter binnen een 10min.
+ Bij beslagen voorraam kan deze in 10-15 seconden helder worden.
+ Dimlicht is xenon dus geen stress vanwege kapotte dimlichten, zit er namelijk al 2 jaar in.
+ Veel waar voor je geld wat betreft uitrusting vergeleken met andere merken.
(vooral een occasion, en dan vergelijk ik een Volkswagen Bora, Audi A3, etc waren bijna het dubbele aan aanschafprijs als je een nette wagen zocht)
+ De achterbank is in delen neerklapbaar, en gaat vrij gemakkelijk, dan heb je redelijk wat ruimte als je veel bagage mee moet nemen.
+ Drie luchtroosters zijn te draaien, best handig.
+ De achterportieren zijn voorzien van een kinderslot, deze dien je aan de binnenkant van de deur op aan of uit te zetten (met de sleutel), of met platte schroevendraaier.
+ De achterramen zijn te blokkeren via de bedieningsunit, zodat de jonge achter passagiers deze niet via het knopje kunnen openen.

______________________


Zoals je kunt lezen zijn de plus en minpunten tegen elkaar af te wegen, niet schokkend en prima mee te leven, daarom besloten er nog een lang tijdje in door te rijden

Om het onderhoud hoef je het in elk geval niet te laten, er gaat wel eens wat stuk maar dat interesseert mij niet zo, ik zet er wat nieuws of tweedehands op en we kachelen gewoon weer verder. Bij een Volkswagen, Skoda of Audi gaan dingen ook stuk. En waarschijnlijk nog wel vaker.

Vrienden/collega's houden zich daarom ook een stuk meer gedeisd dan twee jaar terug, ze wisten niet wat ze zagen toen ik met een Alfa aan kwam zetten en vooral zagen wat de kilometerstand was. Ik kon wel gek zijn, welke ..... koopt er nou een Alfa met 3.5 ton op de klok?!

Verder geniet ik nog elke dag naar alleen al het kijken naar de Alfa. Als ik een kopje koffie pak in de keuken, kijk ik altijd ff uit het raam... Of om kijken als je weg loopt van je auto, dat gevoel was er een stuk minder bij m'n vorige auto's. En het gevoel dat je wat exclusiefs hebt, voor wat ik als jonge generatie, uit wil geven aan een auto.

Zo heb ik afgelopen September '16;
In een Citroën c1 1.0 uit 2015, en een Toyota Yaris 1.4. uit 2016 gereden.
Ik had ze mee als leenauto, ze reden lekker, niks mis mee, vooral de Toyota reed erg goed, was nog redelijk snel ook en lag goed op de weg, maar wat was ik blij dat ik nadien weer in m'n eigen auto zat. Toch het gevoel qua zit en de stoelen miste ik direct van m'n Alfa.



Aangezien elke nieuwe UPDATE; onderaan.
geplaatst wordt zeg ik bijdeze;

Bedankt voor het lezen.

Onderhoud

Onderhoud heeft iedere wagen nodig zo ook deze Alfa.
Doorgaans vervang ik de olie (Castrol) en het oliefilter elke 15.000 - 20.000. De beurt erna vervang ik alle filters en ook de olie weer. Krijgt dus een kleine en grote beurt om en om, ongeveer 2x per jaar.

In de tussentijd is er naast olie en filters wel wat vervangen. Zoals je hieronder verder kan lezen.

Ook zijn er mindere belangrijke dingen stuk gegaan, het; klepje dashboardkastje wat ik vast gekit heb, hoogteverstelling bestuurdersstoel die ineens niet meer werkte (zo gelaten), hoogteverstelling koplampen waar in 3 jaar tijd 4x een nieuwe in is gekomen, het knopje van het elektrische raam bestuurderskant die lam geraakt is, en niet geheel onbelangrijk de toeter die ineens 1 tonig was met het toeteren, een maand lang, en ook het zo uit het niets weer gewoon goed deed. Wat tussen de updates door gerepareerd is en niet benoemd is.

Storing motormanagement

  • 357.848 km

10-10-2014
Auto een paar week in bezit (aanschaf 23 september) en het eerste probleem heeft zich al gemeld. Voor het eerst trok ik 'm volgas door in z'n 3 en ik zag een dikke rookpluim in m'n spiegel, met het gevolg een paar seconden later een motormanagement storing. Totaal geen koppel meer onder de 3000 toeren, boven de 3000 toeren gebeurde er pas iets. Auto paar keer naar een Alfa garage gebracht die sensoren schoon gemaakt heeft voor €80, het probleem melde zich op snelweg naar huis direct weer, zonder goed respons van de desbetreffende garage om het op te lossen. Toen een topic geopend op Alfa forum en iemand bood me aan er naar te kijken, hij heeft na enig zoeken de turbo-aansturing (pierbrugventiel) vervangen a€50 en auto deed het weer zoals 't hoort. €130,- armer en ik had weer een werkende turbo. Wel weer een bevestiging natuurlijk voor m'n vrienden wat voor Italiaanse meuk mijn auto wel niet was...

Storingscode P0236 Overboost Valve below bottom limit

Nieuwe olie

  • 365.982 km

12-12-2014
Kleine onderhoudsbeurt laten geven met Agip 10w40 olie (nog nooit van deze olie gehoord).

Motorolie
Oliefilter
Interieurfilter

€110,-

Vorige olie-wissel was gebeurt bij 347.292 door de vorige eigenaar.

______________________
Totaalbedrag 2014: €240,-
______________________

Winterinspectie

  • 371.351 km

26-01-2015

De garage had een actie voor een wintercheck dus hier gebruik van gemaakt.

Het was koud en had geen zin in zelf de vloeistoffen na te checken, banden op te pompen etc.

Wel hebben ze een storing uitgelezen van het voorgloei-systeem, en gecheckt wat er loos was, maar het bleek niks ernstigs te zijn.

Totale kosten, alles was in orde;
€29,65

Nieuwe voorbanden

  • 374.108 km

23-02-2015
Een lekke band... altijd zo. Net wanneer je weg wilt staat je band er ineens plat bij. Enkele scheldwoorden konden de dans niet ontspringen.

Afijn, profiletirecenter heeft me prima geholpen.
Gelukkig een kennis die er werkt.

Twee nieuwe Michelin Energy Savers.
inkoop-prijs inclusief montage;

€100,-

Grote onderhoudsbeurt

  • 386.903 km

02-06-2015

Auto een grote beurt laten geven na openingstijden bij de Alfa dealer in Groningen, bij een bevriende automonteur wegens veel km's voor de boeg.

Zo is er vervangen;

Krukaspoelie (trillingsdemper) vervangen omdat deze wat geluid maakte.
Remslang rechtsvoor, haarscheurtjes
EGR afgedopt.**
Klein materiaal vervangen, zoals een paar vacuumslangetjes die poreus werden.
Alle filters (oliefilter, luchtfilter, interieurfilter en brandstof filter)
Ruitenwisserbladen
Castrol edge turbodiesel 5w40 is er ingekomen (welke ik zelf meegenomen had).

€250 euro was de schade bij de garage en €75 voor 11 liter olie welke ik besteld had via oliewereld.nl.

**Ik heb momenten dat ik rustig rijd, en ik heb momenten dat ik gas op de plank zet. Nu is het zo als ik normaal rijgedrag vertoon (dus; doorrijden) heb ik nooit last van abnormaal roeten, maar heb ik eens een rustige dag en rijd 100-200km lang rustig aan, trap het gas een keer in..... de auto twijfelt 2sec en komt dan pas vooruit met het gevolg een dikke rookpluim in m'n spiegel, kon haast de scene van james-bond wel nadoen met het rookgordijn,

Eerst dacht ik aan een kapotte turboslang, maar het bleek de EGR-klep te zijn. Deze werkte nog perfect, alleen zorgt voor vervuiling. Deze uit laten schrijven bij de dealer en hij heeft er een plaatje tussen gezet. De auto rijd weer een stuk beter, pakt 'm lekkerder op en heeft ietsiepietsie meer kracht gekregen bij deel- en dan vollast. Ook roet hij een stuk minder dan voorheen**

Nieuwe koplampen+xenon.

22-07-2015

Ik ben nachtblind. Als ik op snelwegen of provincale wegen rijd moet ik me altijd goed concentreren op het lichtbeeld, anders zie ik het niet goed. Iedere gek heeft z'n gebrek.

Daarom besloten geld uit te geven aan veiligheid en aan design, dus zodoende een set GTA-koplampunits besteld en Xenon gekocht.

Voorbumper gedemonteerd, oude koplamp-units eruit en nieuwe erin, tezamen met de xenon en alles weer terug gemonteerd.
Lichtbeeld is perfect!!! Zoals te zien is op de laatste foto.

Me koplamp-hoogte, kan zelfs nog 1 'tikje' (dus met het knopje) omhoog. Klasse !! Ik kan eindelijk weer ver vooruit kijken in het donker.

Koplampunits; €132,74
Xenon €150 ---> €100,-

APK en een check-up

  • 397.810 km

19-08-2015

Auto weggebracht naar de specialist.. De meegegeven boodschap; Hij moet goed.

De reden; hier en daar rammelde er wat bij oneffenheden in het wegdek. Tempratuur kwam niet hoger dan 80 graden in de stad, op snelweg werd ie 85 graden en bij hogere snelheden, pas 90 graden.
Tevens lichte olielekkage van een pakking van de vacuumpomp, de apk-keurmeester zag een bijna-kapotte-pakking over het hoofd van de uitlaat, die zag de specialist wel. De rest is preventief

Ik had €500 voor een beurt ingecalculeerd en met een kritische kijk is het volgende vervangen, zowel noodzakelijk als preventief;

2 voorste draagarmen onder(speling).
Topmountrubbers van schokdempers achter (waren nog de originele en had speling, schokdempers zelf waren al vervangen door de vorige eigenaar)
Multieriem
Thermostaat
Luchtmassameter
Pakking van de vacuümpomp (geen lekkage meer, kan ik niet tegen, motor is nu helemaal droog)
Pakking van de uitlaat (middendemper)
En een deurvanger L.V (hij kraakte erover).

Tevens beginnende roest bij dorpel bestuurderskant, opzich erg slecht na 12 jaar, had het kunnen aanpakken, maar besloten er gewoon vanaf te zijn en de flex erin te laten zetten; nieuw plaatje erin te laten lassen, tectiel erover (of iets anders wat beschermend is) en je hebt er geen omkijken meer naar. Ziet eruit alsof er nooit aan gelast is, klasse.

Eindoordeel na deze reparatie; auto rijd weer top, geen gerammel meer, ligt na uitlijning bij Lammert van der Meulen strak op de weg en heeft meer kracht gekregen tussen 2000 en 3000 toeren bij stevig accelereren.

De schade; €595,-
€296,- voor de bestelde onderdelen bij Falco Motorsport specialist in Alfa's welke zeer bekend staat op forums.
€150,- voor de specialist van de- en montage, het lassen van de dorpel.
€50,- voor de apk keuring.
€99,- voor de uitlijning.
Gratis luchtmassameter (z.g.a.n)

Nieuwe olie

  • 405.002 km

12-10-2015

De 4ton is gepasseerd. Wat een auto!! Hij blijft maar doorgaan en wat is de auto verandert t.a.v 10.000km geleden, hij rijd veel beter nu.

Heb er wegens omstandigheden 10 hele dagen niet in kunnen rijden. Het voelde ineens als een '1e ontmoeting' toen ik er weer voor het eerst inzat en in reed.
Gevoel alsof ie als nieuw aanvoelt, qua sturen, gas geven, remmen, inhalen... of gewoon goed onderhouden, dat ie zo 'nieuw' aanvoelt.

Daarom aardig geweest voor de Alfa en een kleine beurt gegeven met Castrol 5w40 olie en oliefilter, zelf gedaan dus de kosten bleven beperkt tot €18 voor een (te dure) oliefilter en een ring van de carterplug-bout.

Olie had ik nog over van de vorige beurt. Hij verbruikt ongeveer een 500ml olie op 20.000km.

_____________________________________________
Totaalbedrag 2015: €1018.65
_____________________________________________

SCHADE (2x)

  • 415.000 km

09-01-2016

Het is Januari 2016, de wegen van Nederland worden geteisterd door ijzel, zo ook in Groningen;

Een heg in gegleden wegens gladheid, scheur in de voorbumper, gelukkig niks direct kapot, wat een geluk.
In de zomer van 2016 deze voorbumper gerepareerd en opnieuw laten spuiten bij vrienden.

Twee dagen na de aanvaring met de heg, ben ik van achteren aangereden ook wegens gladheid, paar krasjes op achterbumper, niks ernstigs, ging niet zo hard.

Was een heftige week voor de Alfa
.
Na deze schade in een opwelling weer een achterbumper gekocht in dezelfde kleur voor €50,-.
Moet alleen nog gemonteerd worden. (schade valt haast niet op) Dus wordt vervolgd.

10.000km na de aanvaring met de heg, bij 425.000km geeft de oliekoeler de geest, die kan ik herleiden aan de heg die ik gevloerd heb, dus kwam niet echt als een verassing, je zag de schaafplekken zitten.

30.000km later, bij 442.500km heeft de radiatuer lekkage, die heeft misschien ook een tik gehad... geen idee, maar vind het in elk geval niet rampzalig.

Paar probleempjes

  • 425.000 km

24-03-2016

Auto naar de Alfa dealer in Groningen gebracht wegens een paar problemen;

De achter rem bleef hangen, er sleet wat aan.
Er piepte wat als de motor warm was.
En hij verbruikte koelvloeistof.

Deze keer geen zin om zelf onder de auto te liggen, dus het maar uit laten besteden.

Na onderzoek bleek de remklauw vervangen te moeten worden, deze zat vast en tussen een revisie of een nieuwe zat €50 verschil tussen.

Het gepiep onder de motorkap kwam door een versleten multieriem-spanner. Koelvloeistof verbruik bleek een oliekoeler te zijn die lek was gegaan op een aansluiting, en daardoor het koelvloeistof er net zo hard weer uitgooide, als dat het er in kwam.

De werkzaamheden;

Nieuwe remklauw, nieuwe multiriem+spanner+looprollen en een 2e handse oliekoeler (scheelde €300 met een nieuwe) met nieuwe slangen, en wat klein materiaal + montage (een hele mond vol) kwam op een koele €472 uit.

Grote beurt,

  • 430.950 km

Niks te melden deze keer... mag ook wel, dus bijdeze de 20.000km service,

De auto een beurtje gegeven met nieuwe olie en filters.

Olie weer besteld via oliewereld.nl 11 liter voor €75(altijd 1 a 2 liter op reserve, en de overige 4.5 liter voor volgende beurt)
Op misterauto alle filters besteld incl carterbout met ring voor net geen €70,-.

Totale kosten €145,-

Olieverbruik; 650ml op 20.000km

Nwe distributieset, radiateur. En APK

  • 442.500 km

01-08-2016

Het was (helaas) weer tijd voor de apk en wat onderhoud gerelateerde zaken.

Heb een nieuwe distributie set laten monteren bij een specialist. (riem, spanners, rollen, waterpomp).
Tevens de auto globaal laten nakijken omdat ik ermee op vakantie ging, mankeerde wat kleine dingetjes aan maar niks schokkends.

Ook verbruikte de Alfa weer koelvloeistof. Sinds kort sta ik elke week weer koelvloeistof bij te vullen.
Hierop heeft de specialist wat zaken gecontroleerd en onder druk gezet en de radiateur vervangen voor een zo goed als nieuwe.

€250,- Distributie set.
€50,- Nieuwe draagarm rechts voor (had wat speling)
€50, Zo goed als nieuwe radiateur.

€0.- zelf meegenomen; Olie castrol 5w40 TD en oliefilter (zat er pas 11.000 in maar vanwege vakantie, dacht ik schone olie kan geen kwaad)

Alles inclusief montage.

Met de APK waar die in 1x doorheen kwam van €50,- bij een universele garage maakte het totaalbedrag een schappelijke €400,-
Een koopje voor de gedane zaken.

Vakantie en pech. 1e keer stil komen te staan.

  • 448.000 km

01-09-2016

Met de auto zoals hierboven vermeld op vakantie gegaan. Italië was het land van eindbestemming.

Hele heen reis geen probleem gekend. 150km/h op crusecontrol leverde 1/13 - 1/14 op, dikke prima.

Heen en terug 3500km gereden.

Verder, wat geen dikke prima was, is dat het eindstuk van de koppelingskabel (of stang) losgeschoten was bovenaan de versnellingsbak onder de motorkap toen ik van de pizzeria terug naar het hotel wou. Ik schakel van 1 naar 2, niks aan de hand, schakel van 2 naar 3 en ineens is de versnellingspook een soeplepel geworden. Op de versnellingsbak zit een stang met een dop (moeilijk om uit te leggen), die vrij moet kunnen bewegen van links naar rechts en van voor naar achter. Hier bleek het rubber binnenin van versleten waardoor hij losgeschoten was en ik niet meer kon schakelen. (met gereedschap weer vastgezet). Toch knap lastig als zoiets op vakantie gebeurt. Gelukkig had m'n passagier er verstand van.

Binnen 10min kon ik weer verder rijden.

Een kostenpost van €75,- bij de Alfa dealer, na m;n vakantie, en er zat weer een nieuwe op.

Ook heb ik de topsnelheid uitgetest.
210km/h op een rechte weg.
220km/h op een lichte daling naar beneden.

De Alfa gaf verder geen krimp! Maar zulke snelheden moet je niet te lang rijden. Het meeste heb ik 160km/h gereden die snelheid voelt het comfortabelst.

Nieuwe voorbanden

  • 448.000 km

Aangezien ik toch al bij de garage was, gelijk twee nieuwe voorbanden laten monteren wegens gecupte achterbanden, aangezien ze wat lawaai maakte tijdens het rijden (dus oude voorbanden Fulda Excellero, naar achter, en nieuwe banden voor). Kumho ecsta le sport, oftewel KU39, is het geworden.

Ervaring?
Deze banden bevallen mij uitstekend! Ze hebben perfecte grip op droog en nat wegdek, vooral bij het nemen van bochten, en zijn stiller dan de Fulda's..
Bij de Alfa dealer gekocht en laten monteren + balanceren. In de maat 215-45-17 XL, voor een speciale prijs van €175,-.

_____________________________________________
Totaalbedrag 2016: €1267
_____________________________________________

Berekening kosten van 2014-2016 en 355.000-455.000

  • 455.000 km

Berekening kosten van 2014 tot 2016 en 100.000km.

Totaal accessoires €810**
Totaal onderhoud €2484

Totaal €3294
_____________________________________________
** xenon, gta koplampen, tristar velgen, radio, boxen, ruitenwissermotor achter, 2x achterbumper
_____________________________________________

Verzekering €1080, á €45 per maand
Wegenbelasting €2760, á €115 per maand
Brandstof €7187. (100.000km, verbruik van 1/16 en literprijs €1.15)

Totaal: €11.077
_____________________________________________
Eindtotaal: €14.321**
_____________________________________________

Bij de 500.000km meld ik 'm aan voor klokje rond. Ergens in 2017-2018.

Note**.
Om deze cijfers zou je haast in staat om je auto te verkopen en ook geen auto weer te rijden voor de komende 10 jaar. Ik pak de fiets wel. Jammer genoeg ligt m'n werk te ver weg om dat te realiseren, en zonder auto kan je ook niet veel, maar het zet je wel aan het denken... voor een paar seconden. Maar snel vergeten.

Nieuwe olie

  • 463.500 km

10-01-2017

De kilometers zijn weer moeiteloos voorbij gevlogen.
Zodoende dat ie weer nieuwe olie en een nieuw oliefilter gekregen heeft. Zelf gedaan.

Zoals te verwachten; Castrol 5w40 Turbo Diesel is er ingekomen, dit is gewoon goede olie en geen opmerkingen over (motor loopt er goed, is soepel en heeft z'n kracht nog). Besteld via oliewereld.nl, €37,50 voor 5 liter inclusief verzending, dikke prima.

Oliefilter+carterstopring €11,85.
(ineens €7,- goedkoper dan de vorige keer dat ik er was... prijsschommelingen ?)

Bij de volgende 20.000km beurt moeten in principe alle filters weer vervangen worden, dan zitten ze er 50.000km op, maar maak luchtfilter en interieurfilter elke 20.000 schoon dus zal van te voren kijken hoe ze eraan toe zijn voor ik alles bestel.
Tevens worden dan de remmen weer schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet, en staat er bij de garage nieuwe versnellingsbakolie en remolie op het programma (iets waar je geen verstand van hebt moet je uit laten besteden), dan denk ik dat we aardig goed op weg zijn naar de 5ton.

Grote onderhoudsbeurt. Inclusief APK.

  • 480.000 km

19-06-2017

Ja ja, 480.000km alweer, en het is ook alweer Juni. De tijd en de kilometers gaan snel voorbij.

Dit is een lange update. Inruilen/verkopen was de gedachte of investeren. Heb het laatste gedaan. Er moest het een en ander aan de Alfa gebeuren om weer een lange tijd verder te kunnen.

Technisch;
Achterbanden. Vredestijn Ultrac Satin 215-45-17 ExtraLoad.
Remschijven + blokken voor. TRW
Remschijven + blokken achter. TRW
Wiellager Linksvoor.

Olie Castrol 5w40 Turbo Diesel
Oliefilter (alle filtes van Bosch)
Luchtfilter
Interieurfilter
Brandstoffilter
Leiding van de ruitenwissersproeier compleet opnieuw aangelegd van motorkap naar de sproeier-tank. Kwam met moeite een straal uit. Na een nieuwe leiding aangelegd te hebben kan ik nu weer normaal de vooruit schoonmaken.

Tijdens het stofzuigen kwam ik er achter dat de vloer van de passagierskant nat was. Hele bodem nat.
Zodoende na op google gezocht te hebben de complete ruitenwissers en paravan gedemonteerd. Water weggezogen met waterzuiger en toen alles schoongemaakt.

Maar er is meer;

Cosmetisch.
Voorbumper gekocht voor €35 in Oktober 2016 en 04-2017 laten spuiten bij bevriende autospuiter voor €100,-.
Achterbumper gekocht in zelfde kleur voor €50,-
In Februari 2016 al gekocht maar had geen zin om 'm te monteren. Je moet er echt even zin voor maken.
Met de 2 andere bumpers en de hele auto gepoetst te hebben lijkt het allemaal weer een stuk beter zo.

Vraag je je af waarom ik beide bumpers vervangen heb ? We gaan terug naar 01-2016... eerst glij ik zelf een heg in tijdens ijzel, had niks in de gaten qua gladheid, en 2 dagen later word ik zelf van achter aangereden door een automobilist ook wegens ijzel, hij had niks in de gaten... Was toen een heftige week voor de Alfa.

Stadslicht bestuurderskant €4,85. 08-05-2017.. Elke 6 maand - of eerder - een terugkomend iets. En dat met het duurste lampje. Het goedkoopste lampje á €1.95 gaat 2 maand mee en soms korter.
Lampje sigarettenaansteker €1,95 (de middenconsole is eindelijk weer verlicht)
Zekering sigarettenaansteker €0.
Koplampunit links €0 garantie
Hoogteverstellingskastje rechterkoplamp €0 garantie

_________________________________________________________

Kosten die ik nu gemaakt heb afgelopen tijd.
Hopelijk wordt het volgend jaar wat goedkoper qua onderhoud.

Apk €55,-. Nu weer ervan verlost tot 19-08-2018

Totaal €720. Technisch
Totaal €141,80. Cosmetisch.

€862,- + €55,- van de APK maakt het geheel €917.

Oja, olieverbruik??
Om en nabij de 400ml op 16.500km !! Erg netjes.

Koelvloeistofverbruik ? Helemaal niks!

--> 480.000km.

Dynamo en accu vervangen

  • 485.000 km

06-08-2017

Ineens een pictogram van een accu in het beeldscherm van de boordcomputer. Heh... raar ja. Nog nooit zo'n melding voorbij zien komen. Zal wel goed komen dacht ik.

Nou... nog geen vijf minuten later viel één voor een alle elektrische voorzieningen uit. Aan het eind van de rit viel de stuurbekrachtiging uit en toen was het over. Geen leven meer in te krijgen. Ik mocht naar huis lopen met afhaalchinees in de handen, gelukkig koos de Alfa een goed moment uit want was nog geen 200 meter verwijderd van m'n huis. Dus wat dat betreft niks te klagen... ik zal maar in Duitsland zitten..

En het rare is. Ik had een bepaald gevoel. Lastig om uit te leggen, maar alsof je weet dat er binnenkort wat stuk gaat.

Nieuwe accu €80,-
Tweedehandse dynamo van de sloop €40.
Montage door de garage (kon de dynamo niet zelf vervangen) €100,-

Totaal: €220,-

5 ton komt in zicht. En een nieuwe Alfa gekocht

  • 491.000 km

20-09-2017

Het is de vraag of ik de 5 ton er mee aan tik, of de volgende eigenaar. Ben namelijk mijn vertrouwen een beetje kwijt geraakt in de Alfa sinds ie me voor de 2e keer heeft laten staan. Dan kon ik de laatste keer wel naar huis lopen met de afhaalchinees in de handen, maar erg feestelijk was dar niet. Vorig jaar zat ik in Italië toen ik ineens niet meer kon schakelen. Ik had toen het geluk dat ik een kameraad bij me had die verstand van auto's heeft, dus binnen een kwartier konden we al weer verder rijden, want anders stond ik er nu nog.

Heb daarom de stoute schoenen aangetrokken. En de zoektocht gestart en na veel dubben een andere Alfa weer gekocht aangezien ik een hele mooie tegenkwam met 3ton minder op de klok voor een gunstige prijs (van €2150 voor €1200). Het is nu toch wel m'n merk geworden nu ik er 3 jaar in heb mogen sturen. Heb in vele auto's de afgelopen tijd gereden waaronder een Mazda 6 2.0 ctid. Prachtige auto maar helaas een categorie zwaarder in de wegenbelasting met de 2.0 motor en een 1.6 motor is niet aan mij weggelegd. Te weinig vermogen/koppel met de 1.6 en ik weet van mezelf dat ik mij er dan aan ga irriteren. Het moet wel vooruit komen.

Dan het rijtje VW/Skoda/Seat/Audi bij langs geweest en tot een bedrag van €3000,- was het hét allemaal net niet.

Oké... welk merk dan ? Kom toch elke keer weer bij Mazda of bij Ford uit en dan met name de Focus of de Mondeo lagen in mijn zoekcriteria. Ook weer de 1.8 of 2.0 diesel motoren.

Ook deze auto's hadden hun voor en tegen argumenten.
Enige tegen argument was de prijs; €3 á €4000 voor een nette wagen van 10-12 jaar oud met minimaal 3 ton op de teller. Daar pass ik voor. Mooie auto, maar een te mooie (lees; hoge) prijs. Dat komt ooit nog wel.

Peugeot 307 HDI ben ik ook bij langs geweest. Maar is niet mijn auto. Geen mooi model en vind de stoelen vrij hard. Wel krijg je veel auto voor weinig geld maar ik rijd liever niet in een 100-in-een-dozijn-auto.

En zo kan ik wel meerdere auto's opnoemen maar bovenstaande vond ik het belangrijkst om te melden welke ik vergeleken heb.

Dus... toch maar weer naar Alfa op zoek gegaan. Het rijden, directe sturen, de wegligging en de perfecte zitpositie (ben 1.88) bevallen me gewoon zeer goed. Dus iets wat goed is, moet goed blijven. Dat ie een beetje meer in het onderhoud kost kan allemaal best, maar deze heeft bewezen dat het niet zo hoeft te wezen.

En ja. Wat heb ik weer gekocht??
ik kan 'm volgende week ophalen. En zet dan de velgen van deze over. De radio. En enkele andere kleinigheden (zoals de nieuwe accu bijvoorbeeld).

Het is geworden;
Een nieuwe type Alfa 147 1.9 JTD met de 8v motor met net 200.000km op de klok van een eigenaar die 'm 9 jaar in bezit had. Bouwjaar 2005. Met leren bekleding (helaas zonder stoelverwarming maarja je kan niet alles hebben in het leven). En een 3deurs uitvoering. Scheelt mij toch even €500 in 3 jaar voor het hebben van 2 deuren minder. Een 5 deurs zit namelijk net een categorie hoger qua gewicht en aan belasting. Het scheelt maar 20kilo...

Het mooie ervan is, is dat de nieuw gekochte Alfa geproduceerd is op mijn verjaardag. Super! Had ooit een Honda Prelude die mijn hele geboortedatum, als eerste toelating had. Prachtig vind ik dat!

Had eerder de mening dat ik het nieuwe model niet mooi vond. Dat veranderde met de tijd. Vind de neus lekker agressief.

Wou eigenlijk ook de 16v versie maar daar heb ik mij op bedacht. Schijnt dat die blokken wat onderhoudsgevoeliger zijn en daar heb ik geen zin in. Volgens vele is het 8v blok niet kapot te krijgen!

Waarom repareer ik deze Alfa niet gewoon??
Nou, er zijn een paar punten waar ik mij aan stoor, en wat ook gewoon geld kost om te repareren. Sommige dingen zijn slijtage, en sommige dingen vallen onder de noemer 'problemen'. Heb uitgerekend wat het kost om deze Alfa weer klaar te maken en kom dan op het besluit dit niet meer te doen.

Hier gaat ie;

1. Draagarm rechtsvoor piept bij drempels en oneffenheden. In de regen is het over.
2. Als ik ergens wegrijd vanuit stilstand tokt er wat linksvoor in de wielophanging, gekomen na vervanging van het wiellager. Laten checken maar garage kon zo niks vinden en moest 'm achter laten voor onderzoek.
3. Schakelt met koude motor wat moeilijker naar de 2e versnelling. Zal met nieuwe bak-olie wel opgelost zijn.
4. Storing voorgloeisysteem. Dat gepiep erger ik me groen en geel aan. En vervanging kost €300 gelukkig niet gedaan want dat geld zie ik niet terug. Tevens is het gekke dat ie wel een storing aan geeft maar het starten de afgelopen 3 jaar altijd in 1x (!) was. Was me dus geen €300 waard voor onderzoekskosten en vervaning. (gelukkig heeft de nieuwe Alfa geen storing voorgloeisysteem)

En als klap op de vuurpijl:

Ben vorig jaar aangereden daarbij is de linker-flank een beetje beschadigd geraakt, een paar lelijke krassen (ja, alweer. Ook al aangereden van achter toen was de achterbumper stuk). Gelukkig viel het overgrote deel weg te poetsen maar toch was het een domper. Heb er gelukkig een goede schade-vergoeding voor gekregen dus dat geld heb ik in een spaarpotje gedaan voor een andere auto. Aan deze schade kon de Alfa niks aan doen, de tegenpartij wel. Was ook echt boos op dat moment gekker kon je mij niet krijgen! Maar gebeurt is gebeurt.

Al met al geen schokkende dingen. Maar het is meer het gevoel om er nog eens €1000 in te investeren en het bedrag niet meer terug te zien aan bijvoorbeeld inruilwaarde. En €1000,- uitgeven in een 'schade'auto heb ik ook niet echt een prettig gevoel bij. Spendeer zoiets liever in een nette auto met weinig kilometers, nu ik die mogelijkheid heb. Tevens, als de koppeling, turbo of brandstofpomp stuk gaat met deze kilometerstand is het gewoon einde oefening en kan ie in principe naar de sloop. Turbo fluit al 3 jaar, de Alfa die ik proefgereden heb fluit de turbo niet van. Is toch weer een stukje relaxter. Turbo werkt nog wel perfect. Want deze motor is pittiger dan de auto die ik gekocht heb.

Al met al zijn het afwegingen die je moet maken. En als je het leest, mankeert er eigenlijk niks aan met een kilometerstand van 491.000km. Verwaarloosbaar.
Eigenlijk zonde van de €1000 die ik er net in geïnvesteerd heb de afgelopen paar maand (beurt, nieuwe remmen, wiellager, etc), Maar ja het is niet anders. En wou zonder problemen door de APK. Heeft de volgende eigenaar weer een gelukje, des te beter ie valt te verkopen ;). En ik ben goed schadeloos gesteld na de aanrijding dus dat doet het leed ook al verzachten.

Maar; 3 jaar lang elke dag heeft deze wagen mij overal naar toegebracht! En daar wil ik 'm voor bedanken. Naar het werk, naar de appie om de hoek, naar de slijterij in Duitsland of vakantie's in Oostenrijk en Italië. Nooit een centje pijn behalve dat ie me 2x liet staan dat was even jammer.

Over enkele weken zal ik deze review afsluiten en de balans opmaken. En een nieuwe review starten.

Heb nu twee Alfa's voor de deur staan. Laatste foto.

De Alfa verkocht

  • 492.500 km

27-09-2017

Met gemengde gevoelens de Alfa vandaag uitgezwaaid. Heb 'm verkocht aan een jongen van net 18 waarvan z'n familie alleen maar Alfa's voor de deur heeft staan en ook alleen maar Alfa's gereden hebben. Nu weet ik gelukkig dat ie goed terecht komt. Maar een beetje zeer doet het wel.

De Alfa 25-09 op internet gezet. En twee dagen later al verkocht. Zo zie je maar weer; goede auto's worden snel verkocht. Hier en daar mankeerde er wel wat dingetjes aan maar dat vond de nieuwe eigenaar niet zo spannend.

Afgezien van sommige missers. Is dit de betrouwbaarste auto die ik ooit heb gehad!! En dat meen ik serieus. Ik ga hem (eigenlijk is het een zij) missen. Wat heeft deze Alfa mij een plezier bezorgd de afgelopen 3 jaar. Heb 'm op de kop af 3 jaar gehad en een paar dagen extra. Heb er, zoals eerder geschreven, van alles mee beleefd. Leuke dingen, minder leuke dingen. Zal de krachtige en goedlopende motor missen die mij nog nooit een onveilig gevoel bezorgde. Starten en lopen! Voor 100 meter of 1000 kilometer de motor had er altijd zin in.

Het mooie er van is. De nieuwe eigenaar heeft 'm niet eens geprobeerd. "rijd maar zelf naar het postkantoor toe, ik geloof wel dat ie goed rijd als ik al je papierwerk zie". Oké... is goed jongen. Dus zo heb ik nog mooi even het laatste rondje kunnen maken.

Het ga je goed, Alfa. Je was de beste.
Hopelijk heb ik met m'n nieuwe Alfa net zo veel geluk als deze. Met bijna 3 ton minder op de teller en 2.5 jaar jonger moet dat haast wel goed komen.

Bedankt iedereen voor het lezen en de vele reacties!!

Over enkele weken een review van de nieuwe Alfa

kosten overzicht

  • 492.500 km

Ik wou nog even een kosten overzicht plaatsen van de afgelopen drie jaar. En 137.000km.

Onderhoud: € 3055**
Banden: € 500
Verzekering: € 1620 (WA +) € 45 p.maand
Belasting: € 4140 (€ 115 p.maand)
Brandstof: € 9846 (verbruik 1:16 en gemiddeld € 1.15 per liter, heb al eens 0,97 cent betaald, dat waren nog eens tijden... toen was een olievat in Amerika heel goedkoop en heb toen verschillende jerrycans gevuld naast het tanken, maar heb ook wel eens €1.35 voor een liter normale diesel betaald toen het op z'n duurst was)
Afschrijving: € 1100

** inclusief ongeval-schade met radiateur en oliekoeler wegens gladheid. Ook inclusief nieuwe koplampen + xenon wegens m'n nachtblindheid wat eigenlijk onder accesoires weggezet kon worden. Wat totaal een kostenplaatje was van €500,-. Dus ongevalschade en accesoires er vanaf is totaal 2.5 cent per kilometer aan onderhoud.

Totaal: € 20.261

€20.261 / 137.000km

14.7 cent per kilometer.

Wel vind ik €20.000 een hoop geld. Welkom in Nederland.

Omgerekend € 6753 per jaar.
Omgerekend € 562 per maand.

Half miljoen aangetikt.

  • 500.000 km

Vandaag stuurde de nieuwe eigenaar me deze foto.

"Zoals beloofd" zei die. 500.000km vandaag aangetikt.

Geen problemen gehad sinds ie 'm heeft! Keurig, had ook niet anders verwacht. Ik kon er blind op vertrouwen. Deed altijd wat ie moest doen dus kon 'm ook met een gerust hart verkopen. En heb 'm natuurlijk ook altijd goed onderhouden, aangezien ik niet van het halve werk ben. Weet in elk geval 100% zeker dat de motor de hele auto zou overleven

Op naar en 600.000km zou ik zeggen! Toch mooi dat ie nog even laat weten dat ie 'm goed bevalt.

0,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.