Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso (2005)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso (2005)
Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso (2005)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso (2005)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso (2005)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso (2005)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso (2005)Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso (2005)

Signalement

Uitvoering147 1.6 T.Spark 16V Veloce Lusso
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf174.155 km
KM-stand laatst187.500 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 174.155 km

Nadat ik totaal 4 Alfa's gezien, welke allemaal van erbarmelijke kwaliteit waren zowel optisch als technisch had ik me voorgenomen nog één keer naar een Alfa 147 te gaan kijken. Anders zou ik me weer gaan focussen op een Toyota Corolla en gewoon lekker degelijk rijden :-) Ik had al eerder een 147 gehad, maar dan de 1.9 JTD 8V en daar heb ik vele kilometers probleemloos in afgelegd.

Deze Alfa kwam van de 1e eigenaar, was altijd dealer onderhouden en vorig jaar nog voorzien van nieuwe distributieriem.
Vooraf werd gezegd dat deze absoluut netjes was qua gebruikerssporen en het mag gezegd worden, de vorige eigenaar is er duidelijk zuinig mee om gesprongen. Ook het Alfatex (Alfa's Alcantara ;-)) zag er zeer netjes uit. Enige wat hij had waren 2 kleine deukjes op de deuren, maar de meeste Alfa's waarbij ik ging kijken had er veel en veel meer. Verder had ie wat losbladderende verf bij de koplamp. Dit schijnt vaker voor te komen bij de facelift versie en komt doordat de bumper te strak op de koplamp zit. Voor mij absoluut geen dealbreker want het is tenslotte geen nieuwe.

Tijdens de proefrit hoorde ik natuurlijk meteen het bekende Alfa geluid van de draagarmen. De voorste draagarm boven was al vervangen dus dat scheelde. Mijn ervaring met mijn 147 JTD was dat ondanks nieuwe draagarmen het altijd wel piept en kraakt dus ook dit was voor mij geen probleem.

Deze Alfa reed met afstand ook het beste en pittigste. Ik heb met allemaal 1.6 Veloce's proefgereden en er zit extreem veel verschil in.

De Alfa had verder veel speling op de pook, maar nog het minste van alle waarin ik gereden had. Daarnaast kwam de thermostaat niet op temperatuur, ook een bekende 'kwaal' van de 147.

Bij terugkomst onder motorkap zag ik wat olie op het blok en de verkoper was zo vriendelijk om de auto op de brug te zetten. Er leek een lekkage aan de krukaskeerring te zitten. Beetje slordig van de garage want nog geen jaar ervoor was de distributieriem mee vervangen en het was een kleine moeite geweest om dit mee te vervangen.

Ondanks deze gebreken beviel de Alfa en heb ik een redelijk nette prijs af kunnen spreken en de auto meteen gekocht!

Wat een tegenvaller deze Alfa

  • 180.500 km

Inmiddels zijn we een kleine 6000 kilometer verder en is het hoog tijd voor een update.

Om met het positieve te beginnen...het verbruik valt alleszins mee. Nu rijdt mijn vriendin er vooral mee en ze wat snelweg maar grotendeels 80 weg. Sommige tankbeurten hebben we bijna 1:15 gehaald en dat is zeer netjes voor deze auto. Gemiddeld zitten we op 1:13,5 ongeveer.
Verder stuurt en rijdt de Alfa erg prettig, hoewel een 6e versnelling mooier was geweest.

Dan het negatieve....

Een paar dagen na aankoop heb ik meteen de thermostaat laten vervangen. Het was erg koud buiten...maar ook in de auto ;-) Nadat deze gemaakt was, werd het weer lekker warm en stond de meter netjes op 90 graden.

We merkten dat de claxon niets deed. Nameten bleek dat er geen stroom naar de claxons kwam. Hoogstwaarschijnlijk was dit een defect aan de printplaat vd claxon achter het stuur. Ook een bekend euvel en nadat ik (via het forum) een nieuwe draad had gesoldeerd op de printplaat kwam er weer stroom naar de claxons. Maar....nog steeds geen geluid, dus bleek dat ook de claxons (ja allebei :_() defect waren. Ze zitten ook onder het koel- en ruitenwisservloeistofreservoir dus de kans dat er per ongeluk vloeistoffen in lopen is wel groot. De reservoirs zijn redelijk eenvoudig aan de kant te leggen cq eruit te nemen, dus het vervangen was redelijk te doen (met kleine aanpassingen omdat ik imitatie claxons gekocht had.)

Als tip kreeg ik om het schakelen te verbeteren de plastic bussen op de versnellingsbak te vernieuwen en goed in te vetten. Zelf had ik niet de verwachting dat dit wat opleverde maar omdat ze nog geen 2 tientjes kochten deze maar vervangen. Is goed te doen, alleen de luchtslangen, de accu en zekeringskast moeten eruit om er goed bij te kunnen. Na vervanging was het schakelen iets verbetert maar de speling was nog steeds enorm.

We hebben de Alfa vervolgens door een monteur na laten kijken omdat hij in mei door de keuring moest. In eerste instantie leek het mee te vallen, maar uiteindelijk viel het erg tegen. Wat kwam hij tegen:
1) De krukaskeerring die lekte, maar dat wisten we al.
2) speling op de stabilisator rubbers
3) speling op de stabi eindjes voor
4) schakelmechanisme moest echt vervangen worden omdat we anders kans hadden dat het een keer afbrak. Dit hebben ze echt allemaal en heeft gewoon echt met kwaliteit te maken. Bij Toyota heb ik dat nog nooit meegemaakt! Met een vakantie naar Kroatie in het verschiet wilden we dit risico niet nemen
5) De schokdempers voelden goed, maar eentje was aan het roesten naast de afwatering en dit was APK afkeur. Een zeer lastig klus bij de 147 mede ook omdat de bouten vaak helemaal maar dan ook helemaal vastgerot zitten. Hierover later meer....

Besloten om de monteur de krukaskeerring, meteen maar de waterpomp en ook de distributieriem en spanrollen te laten vervangen. Ook al was de riem vorig jaar gedaan, nu de krukaskeerring toch vervangen moest worden was dit maar een kleine extra tov het totaal.
Ook heeft hij de stabi eindjes vervangen, viel uiteraard tegen want deze zat ook vastgeroest en hebben een rotsysteem om los te maken. Ook heeft hij de rubber weer in de stabistang geperst en het complete schakelmechanisme vervangen. Een dure klus, alleen het onderdeel was al iets op de €100,- maar om het te vervangen moet de complete uitlaat zakken, hitteschild eraf, schakelkabels los etc.

Ik besloot om zelf de schokdempers te doen om wat kosten te besparen, het was inmiddels al aardig opgelopen. Nou dat heb ik geweten, de monteur heeft geen woord gelogen. Nu heb ik natuurlijk niet het gereedschap van een garage maar ik ben puur en alleen met de bouten al 1,5 dag bezig geweest. Warm stoken, inspuiten met kruipolie en wd40, slagmoersleutel erop, hameren en dat maar door en door en door. De monteur had het over ouderwets hak en beukwerk en dat was het!!!
Uiteindelijk van Innotec Deblock oil gekocht, nog beter verwarmd, nog meer erop gehamerd en uiteindelijk hebben ze zich gewonnen gegeven :-).
Het monteren van de schokdempers was verder een peuleschil.
De stabi-eindjes moesten vooraf ook nog los van de schokdempers en deze heb ik óók los moeten slijpen. Vervangen was verder weer een peuleschil.
Als je aan de deze klus begint, neem heel veel tijd en geduld, maar ook nieuwe stabi-eindjes en bouten. Kost allemaal extra maar de kans dat je het er heel afkrijgt is vrijwel nihil.

Nu was ie APK klaar en hij kwam ook zonder problemen door de APK, met zelfs een steekproef erbij. Alleen de keurmeester was met zijn smerige kleren in de Alfa gaan zitten en er zaten behoorlijk wat zwarte plekken links en rechts. Ben zelf enorm zuinig op mijn spullen, dus ik was not amused. Gelukkig is de bekleding, in tegenstelling tot je zou verwachten, erg makkelijk schoon te maken.

2 weken later reed ik weer eens in de auto en ik dacht de uitlaat te horen lekken. En inderdaad hij lekte bij de flens. Ik vermoedde dat het slechts gungum was en bestelde daarom een nieuwe uitlaatklem en gungum om vervolgens vol goede moed aan de slag te gaan. Helaas bleek al gauw dat de uitlaat vrijwel rondom lekte precies op de plek waar ze over elkaar heen schuiven. Helaas betekend dit zowel een nieuwe einddemper als middendemper. :-(

Al met al zijn we hierdoor al ruim €1.700,- verder zo ongeveer en ergens wel een beetje klaar met de Alfa. Jaren Toyota gereden en Volvo en nog nooit zo'n berg kosten gehad.

We hebben de Alfa daarom helaas te koop gezet. Mijn vriendin wil heel graag terug naar de Corolla en zelf krijg ik daar inmiddels ook wel oren naar. Echter gaan we eind juli naar Kroatië dus als ie vóór halverwege juli niet verkocht is, gaan we toch gewoon met de Alfa.

Ik zou het ergens heel jammer vinden want het is verder een prachtauto. Elke keer als ik hem poets denk ik weer wat is het toch een beauty en twijfel ik weer over de verkoop.

Dus het volgende bericht wordt of een positief bericht over de vakantie hopelijk of het bericht dat ie verkocht is. Stiekem hoop ik op het eerste, maar de tijd gaat het uitwijzen....

Tijdens de vakantie positief verrast door de Alfa

  • 185.000 km

Zoals gezegd hadden we besloten om voor de vakantie de Alfa uit de verkoop te halen en daar hebben we geen spijt van gehad.

De Bella heeft zich prima gehouden tijdens de vakantie ondanks de zeer hoge temperaturen en ondanks dat hij best hard heeft moeten werken gedurende een dikke 3600km lange trip.

In Kroatië loopt er namelijk geen één weg recht en alles gaat continue omhoog en omlaag... En dat is eigenlijk wel heel erg leuk. :-)

Want ik vind de wegligging toch wel erg strak hoor. We hebben gewoon de standaard 15" Distinctive lichtmetalen velgen eronder maar desondanks plakt ie aardig aan de weg. Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat Vredestein Sportrac banden daar ook wel erg aan bijdragen. Ben blij dat ik deze aan de achterzijde er ook op heb laten leggen.

Ook heeft de Alfa ondanks zijn gewicht en het niet in overvloed hebben van pk's toch niet echt gigantisch veel moeite om de bergen op te komen. Zelfs in Tirol ging ie vlot omhoog. Het zal nooit geen sprinter worden maar het viel me absoluut niet tegen.

Het verbruik was op vakantie wel een stuk minder (gemiddeld ongeveer 1:12,7 tegenover ca 1:13,5-14 normaal) maar dat is logisch met een Autobahn snelheid van 145-150 km/h en het continue in de bergen rijden. Heel even heb ik ook de 200 km/h op de Duitse Autobahn aangetikt en dat ging redelijk eenvoudig ondanks de bepakking.

Het comfort is daarbij ook prima, geen centje rugpijn gehad of iets dergelijks maar dat merkte ik toen ook al in de JTD. Lange ritten zijn goed uit houden.

Toch heeft ie ons stil laten staan. Na een dagje zwemmen was de accu plat. Gelukkig waren de accu's in Kroatië niet duur en de mensen heel behulpzaam dus binnen één uur konden we weer lekker rijden. En een lege accu kan elke auto overkomen, dat vergeven we haar meteen!

Toch staat ons besluit vast dat we weer iets Japans willen.. Na jou ons besluit... vooral de grote baas, lees vrouw :-) wil dat. Het wordt waarschijnlijk of een Corolla of misschien wel een Civic 1.6 sport.

De Alfa staat daarom wel weer te koop, maar mochten we het gewenste bedrag niet krijgen dan gaan we toch lekker door rijden.

Ik heb de betrouwbaarheid en de gebruikerskosten door deze ervaring ook weer wat opgekrikt. Een vakantie blijft toch altijd een goede test voor de auto, zeker ook met wat hoge snelheden erbij en al helemaal met flinke bergen!

Verkocht

  • 187.500 km

Uiteindelijk besloten om de Alfa toch definitief te verkopen en dit is dan ook gebeurd op 17-09. De laatste maand, voornamelijk tijdens de vakantie, heeft de Alfa ons toch positief verrast. Al met al hebben toch beslist om weer een Japanse auto terug te kopen, met wat eenvoudigere techniek. Het is een Corolla 1.6 VVT-i Sol geworden uit 2003

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.