Wanneer adaptieve dempers en luchtvering stug worden

Mercedes Airmatic adaptieve vering luchtvering

Wat gebeurt er als de adaptieve dempers en luchtvering van de auto verouderen en defect raken? Het goede nieuws: er zijn oplossingen. Het slechte nieuws: het kan duur worden.

Kneiterhard of zijdezacht? Adaptieve dempers en veren maken mogelijk wat voorheen alleen kon worden bereikt door moeizame aanpassingen aan de chassiscomponenten: de afstelling aanpassen aan de weg en de rijstijl. Zelfs in de kleinste autoklasse kun je nu een geslaagde evenwichtsoefening tussen comfortabel en sportief met een druk op de knop bereiken. Een tik op de knop en je kunt wisselen tussen verschillende afstemmingen.

Adaptieve dempers slijten ook

Maar als de adaptieve dempers door slijtage problemen veroorzaken, kan vervanging duur zijn. In 2014 kostte de DCC-chassisbesturing bijvoorbeeld €1.115 extra voor de VW Passat. Een DCC-demper kost €405 plus montage. De conventionele demper zou verkrijgbaar zijn voor €214. Een ‘merkloze’ vervanging kan nog goedkoper zijn. Daarnaast kunnen ook sensoren, regeleenheden en elektrische leidingen van het systeem storingen veroorzaken.

Van onze partner
Een adres voor schokdempers en veren
Winparts.nl heeft een ruime keuze schokdempers en veren. Ook onderdelen voor luchtvering en adaptieve onderstellen, verlagingsveren en verlagingssets. Je bestelt het gemakkelijk online.

Revisie of alternatieve oplossing slijtage adaptieve dempers

Als leeftijdsgebonden besparingsoptie kan de revisie van onderdelen door een gespecialiseerd bedrijf zoals het Poolse Nagenast zijn vruchten afwerpen. Als alternatief is het de moeite waard om te controleren of er geschikte conventionele dempers beschikbaar zijn. De ombouw kan honderden euro's besparen, maar moet om veiligheidsredenen vooraf worden getoetst door een vakmonteur of een expert.

Luchtvering gecompliceerd in onderhoud

De eventuele kosten zijn nog hoger voor limousines en SUV's uit de premium klasse. Hun luchtveringsystemen bieden een hoog niveau van comfort, maar er zijn ook kleppen, compressoren en luchtketels geïnstalleerd. In een Mercedes S-Klasse uit 2009 met Airmatic kost een veerpoot maar liefst €1.929, de compressor €1.020 - zonder montage. Kies je vervangende onderdelen van bijvoorbeeld Bilstein, dan kun je wel een paar honderd euro goedkoper uitzijn. Onder bepaalde omstandigheden zou een volledige renovatie neerkomen op een economisch total loss.

Een ombouw naar stalen veren is hier niet mogelijk. Er zijn wel reparatiemogelijkheden met aftermarket luchtveren vanaf rond de €200 of een getest gebruikt onderdeel. 

Adaptieve vering op latere leeftijd betrouwbaar?

Hoe zit het met de algemene betrouwbaarheid van adaptieve systemen op oudere leeftijd? Frank Reichert, woordvoerder van de Society for Technical Monitoring (GTÜ), legt uit: "Het risico is in principe niet groter dan bij andere systemen. Normaal gesproken melden de sensoren wanneer er een storing is.” Wel is hij kritisch over de dreigende vervolgkosten: “Onderhoud en reparaties zijn complexer, dempers zijn meestal maar van één fabrikant verkrijgbaar.” Ben je van plan een auto met adaptieve vering of luchtvering te kopen, neem dan een expert op dat gebied mee. Een inspectie met merkspecifieke testapparatuur moet duidelijkheid scheppen over de staat van het onderstel. Een proefrit alleen volstaat vaak niet. 

Adaptieve dempers

Een elektronisch gestuurde klep maakt het mogelijk: adaptieve veersystemen hebben instelbare oliedebieten in de dempers. Bij een hogere doorvoer lijkt het chassis zachter en de vering comfortabeler. In de Sport-modus zijn de stroomsnelheden daarentegen laag. Dan wordt de auto strakker en het stuurgedrag directer.

Luchtvering

De luchtvering biedt optimaal comfort. De hoogte van het voertuig kan worden aangepast, wat handig is op een steile oprit of onverharde weg. Verstelbare luchtveren zorgen ervoor dat de bestuurder de reactie kan aanpassen. De afzonderlijke veerelementen worden in het gesloten systeem met een compressor van perslucht voorzien. Afhankelijk van de belasting wordt lucht toegevoerd of weggepompt.

Een idee, verschillende namen

  • Magnetic Ride is het adaptieve systeem van Audi. Magnetische deeltjes in de olie worden uitgelijnd door een magnetisch veld in de demper
  • PASM (Porsche Active Suspension Management) past de dempingskracht continu aan de rijstijl en de toestand van het wegdek aan
  • DCC (Dynamic Chassis Control). Een klep regelt de oliestroom bij VW. Je kunt verschillende rijmodi kiezen
  • Magic Body Control en Airmatic. Het Mercedes-systeem scant met een camera de weg en past op basis van deze informatie het dempergedrag aan
  • DDC Dynamic Drive Control van BMW omvat verschillende rijprogramma's met tussenkomst van de motor-transmissie, evenals een adaptieve aanpassing van de demper aan rijstijl en route
  • CDC staat voor Continuous Damping Control. Bij Opel staat het als onderdeel van het FlexRide-systeem voor een adaptief dempersysteem dat in samenwerking met onder andere de besturing werkt

Het onderstel op leeftijd kost geld

Onderdelen van het onderstel slijten meestal langzaam - en dat kan erg duur worden met adaptieve systemen. Vanaf een kilometerstand van rond de 150.000 kilometer mag je zeker tekenen van vermoeidheid gaan verwachten. Plan dus tijdig noodzakelijke reparaties in je autobudget!