308
5-deurs, hatchback, 2021-heden
- Nieuw vanaf€ 29.250
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De derde generatie Peugeot 308 is een opvallende verschijning. Hij deelt zijn looks met onder andere de Peugeot 208 en 508 en kreeg dan ook een heel andere uitstraling dan zijn voorganger. Niet alleen het uiterlijk van de 308 ging op de schop: ook is de auto in alle opzichten moderner geworden. Zijn fijne rijgedrag en verschillende opties maken het een geliefde keuze.
We hebben alle mogelijkheden om een Peugeot 308 te kopen op een rij gezet:
Nieuw uit voorraad | € 29.925 - € 49.232 |
Tweedehands | € 16.845 - € 48.925 |
Private lease | vanaf € 539 |
Nieuwe Peugeot 308 uit voorraad
Als je op zoek bent naar een fijn rijdende auto is de Peugeot 308 zeker een optie om te overwegen. Zijn besturing is licht en het onderstel prettig comfortabel: ideaal dus voor je dagelijkse vervoer. Ook het interieur draagt bij aan die fijne rijbeleving. De liefhebber kan de 308 zelfs krijgen met AGR-stoelen met massagefunctie.
Je vindt natuurlijk nog meer opties op de Peugeot 308. Zo is hij standaard voorzien van elektrisch inklapbare spiegels, een startknop en een lederen stuurwiel. Kijk je naar de luxere versies, dan kom je opties tegen zoals 18-inch lichtmetalen wielen, keyless entry, stuurverwarming, een premium audiosysteem, een panoramadak en een 3D instrumentenpaneel. Zo kan iedereen de Peugeot 308 naar wens aankleden.
De Peugeot 308 is geleverd in veel verschillende uitrustingsniveaus. Tegenwoordig kun je hem in vier smaken krijgen: Style, Allure, GT en GT Advantage. Afhankelijk van de versie die je kiest, zitten er verschillende rijhulpsystemen op de 308. Standaard geniet je van een noodremsysteem, maar op luxere varianten wordt de optielijst aangevuld met onder andere adaptieve cruisecontrol, een 360 graden achteruitrijcamera, rijbaanassistent en een anti-diefstal alarm.
Een heel typerend element van Peugeot is de zogenaamde i-Cockpit, die je ook weer in de 308 terugvindt. Dit combineert een klein, laag stuur met een daarboven geplaatst instrumentencluster. Ook de vorige generatie Peugeot 308 had deze i-Cockpit, maar de nieuwe oogt een stuk moderner.
Wil je graag volledig elektrisch rijden? Ook dan kun je de 308 toevoegen aan je lijstje. Er is sinds 2023 namelijk ook een elektrische variant op de markt: de e-308. Afgezien van de aandrijflijn is deze variant precies hetzelfde als de reguliere 308. Die elektromotor onder de kap zorgt bij de e-308 natuurlijk wel voor de nodige rust aan boord tijdens het rijden.
Je vindt de Peugeot 308 met vijf typen aandrijflijnen: benzine, mild hybride, plug-in hybride, elektrisch en diesel. Die laatste soort is de 130 pk 1.5 BlueHDi, die in 2022 van de prijslijst is geschrapt.
Ook de Peugeot 308 met alleen een benzinemotor is uit het gamma verdwenen. Dit waren de 110 pk 1.2 PureTech en de 130 pk 1.2 PureTech. Deze hebben plaats gemaakt voor de mild hybride 136 pk 1.2 Hybrid, waarbij de benzinemotor licht wordt ondersteund door een elektromotor.
In de plug-in hybride versies van de Peugeot 308 vind je een grotere benzinemotor. De 180 pk HYbrid en 225 pk HYbrid hebben namelijk allebei een 1,6-liter verbrandingsmotor die samenwerkt met een elektromotor. Het grote voordeel van zo’n plug-in hybride is dat hij lokaal ook een stuk volledig elektrisch kan rijden. Meer uitleg over hoe een plug-in hybride systeem werkt lees je hier.
Als laatste kun je nog kiezen voor de volledig elektrische e-308. Deze combineert een 156 pk elektromotor met een 54 kWh batterij, waarmee hij in theorie 412 kilometer zou komen op een volle acculading.
Wie zo veel mogelijk ruimte wil, kiest natuurlijk voor de stationwagon-versie van de 308. Deze heeft een 5,5 centimeter langere wielbasis dan de hatchback. Dat betekent dat de voor- en achteras verder van elkaar staan, waardoor je meer ruimte in de auto hebt.
Op de achterbank van de 308 kun je prima volwassen passagiers kwijt. Qua hoofdruimte kom je niet snel tekort, alleen de beenruimte kan voor lange reisgenoten wat krap worden. Met kinderen op stap is natuurlijk helemaal geen probleem. Dat maakt de 308 dan ook een prima gezinsauto.
Hoeveel bagage je kwijt kunt in de kofferbak, verschilt natuurlijk per carrosserievariant. De hatchback heeft een laadruimte met 412 liter inhoud, die met een neergeklapte achterbank toeneemt naar 1323 liter. Plug-in hybrides leveren door hun grotere accupakket wat ruimte in, waardoor je in de hatchback versie 361 liter mee kunt nemen.
Natuurlijk is de kofferbak van de stationwagon groter dan die van de hatchback. Deze biedt in normale toestand 608 liter ruimte, wat toeneemt tot maximaal 1634 liter. Ook hier heeft de plug-in hybride versie met zijn 548 liter een iets kleinere laadruimte. Deze is alsnog wél riant in vergelijking tot vergelijkbare plug-in hybrides.
De meest voorkomende problemen die Peugeot 308-rijders opmerken, hebben te maken met de elektronica. Zo krijgen sommige bestuurders te maken met een niet werkend infotainmentsysteem, wat in normale toestand sowieso niet heel snel opstart. Ook de stembediening van de auto functioneert niet altijd even goed.
Daarnaast doen zich zo nu en dan problemen voor met de MyPeugeot-app. Deze app kan onder andere worden gebruikt om bijvoorbeeld de laadstatus van de auto te bekijken. Vaak reageert de app traag en in sommige gevallen geeft hij zelfs foutieve waarden weer. Dit lijkt na het uitvoeren van een aantal software-updates wel aanzienlijk te zijn verbeterd.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Peugeot 308 III.
Ook nog even verder kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Peugeot 308? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi A3
- Kia Ceed
- Mazda 3
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, hatchback, 2021-heden
5-deurs, stationwagon, 2021-heden
5-deurs, hatchback, 2023-heden
5-deurs, stationwagon, 2023-heden