308
3-deurs, hatchback, 2007-2010
- Nieuw vanaf€ 18.900
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
We kennen de Peugeot 308 al sinds 2007. Hij komt dan op de markt als opvolger van de welbekende 307. Hoewel zijn ontwerp lijkt op dat van zijn voorganger, heeft de 308 wel degelijk een hoop veranderingen doorgemaakt. Zo voelt hij een stuk moderner aan en maakt hij gebruik van verschillende nieuwe technieken.
We hebben alle mogelijkheden om een Peugeot 308 te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 1.450 - € 12.995 |
De 308 rijdt dynamischer dan zijn voorganger, maar behoudt wel zijn comfortabele rijgedrag. Een logische keuze van Peugeot, want de 307 was met deze rijeigenschappen een enorm succes. Ook qua uiterlijk heeft de 308 veel weg van de 307. Net zoals zijn voorganger is hij verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback, stationwagon en coupé-cabriolet.
Waar Peugeot wél grote veranderingen in heeft aangebracht, is het interieur. Dat is bij de 308 een stuk luxueuzer geworden. Niet alleen het design werd onder de loep genomen, ook de kwaliteit maakte een sprong. Zo is er nog maar weinig gebruikgemaakt van harde kunststoffen en kon je zelfs kiezen voor een volledig met leer bekleed dashboard.
Over het interieur gesproken: de Peugeot 308 is ook lekker praktisch vanbinnen. Vanaf de XS uitvoering heb je in de stationwagon zelfs drie afzonderlijk verstelbare stoelen achterin. Ook is de 308 SW verkrijgbaar als zevenzitter, al zijn de achterste twee zittingen wel puur bedoeld voor kleine kinderen. De tafeltjes aan de achterkant van de voorstoelen maken het praktische karakter van de 308 helemaal af.
Er zijn tal van opties op de Peugeot 308 geleverd. Standaard is hij voorzien van airco, cruisecontrol en elektrisch bedienbare ramen voor. Extra opties zijn onder andere lichtmetalen wielen, een navigatiesysteem, een panoramadak en parkeersensoren achter.
In 2011 kreeg de Peugeot 308 een facelift. Het verschil tussen de twee versies is gelijk duidelijk te zien. Zo kreeg de 308 een nieuwe neus met een heel andere uitstraling. Het is natuurlijk een kwestie van smaak welke van de twee je mooier vindt.
Er zijn drie versies van de Peugeot 308 beschikbaar: benzine, diesel en zelfs ethanol. Die laatste soort is alleen wel erg zeldzaam. De 112 pk 1.6 Bioflex is namelijk alleen geleverd in 2009, en enkel in de vijfdeurs hatchback.
Benzineversies zijn er in een aantal smaken. Vóór de facelift van 2011 was het instapmodel de 95 pk 1.4 VTi, deze maakte later plaats voor de 98 pk 1.4 VTi. De topversie van de 308 is de 200 pk sterke GTI 1.6 THP. Daar zitten nog een aantal stappen tussen: de 120 pk 1.6 VTi, de 156 pk 1.6 THP en de 175 pk 1.6 THP.
Tot 2011 waren er vijf diesels op de markt. Allereerst was er keuze uit een 1.6 HDiF met 90, 92, 110 of 112 pk. De grootste motor die in de 308 is geleverd is de 136 pk 2.0 HDiF. In 2011 verdwenen er een aantal motoren van de prijslijst en kwamen er nieuwe opties bij. Zo kon je vanaf nu kiezen tussen een 92 pk 1.6 HDi, 112 of 115 pk 1.6 e-HDi of de 136 pk 2.0 HDiF. Die laatste motor werd vanaf 2011 alleen nog geleverd in de coupé-cabriolet.
Zoek je een praktische auto, dan kies je natuurlijk voor de stationwagonversie van de Peugeot 308. Deze biedt verreweg de meeste binnenruimte. Maar ook de hatchback voelt vrij ruimtelijk van binnen. Achterin hebben zelfs lange passagiers voldoende hoofdruimte. De beenruimte is iets beperkend, maar voor een C-segmenter is het verder prima.
Hoeveel bagage je in de kofferbak kwijt kunt, hangt af van de carrosserievorm. In de hatchbackversie heb je standaard een laadruimte van 348 liter, die met een neergeklapte achterbank toeneemt naar 1.201 liter. De kofferbak van de stationwagon is een stuk groter. Hier past namelijk 508 tot 1736 liter in. Achterin de coupé-cabriolet heb je de minste ruimte: deze heeft namelijk maar 226 liter inhoud.
Ga je op zoek naar een Peugeot 308 occasion? Controleer dan goed of alle elektronica naar behoren werkt. Bestuurders van de 308 hebben nog wel eens last van verschillende bugs in het multimediasysteem. Ook andere elektronische componenten zoals de lampen leveren zo nu en dan problemen op.
Een ander mankement van de 308 is dat de ramen vanuit de fabriek soms niet goed verlijmd zijn. Dit zorgt voor vocht in de auto. Controleer dus goed op vochtplekken in het interieur en water onder de stoelen.
Sommige 308’s hebben last van een onstuimig reagerende automaatbak. Deze gerobotiseerde handbak is bij de garage gemakkelijk opnieuw te programmeren, maar het is wel iets om goed op te letten bij het maken van een testrit.
De THP-motoren van de Peugeot 308 hebben een eigen probleem. Deze motoren hebben namelijk een distributieketting, die naar verloop van tijd oprekt. Ook hebben ze vaak last van een lekkende kleppendeksel. Controleer dus ook op olielekkage onder de motorkap als je gaat kijken voor een exemplaar met THP-motor.
Over het algemeen zijn Peugeot 308’s vanaf de facelift een stuk betrouwbaarder geworden. Kinderziektes die in de eerdere modellen vaker voorkwamen, zijn hier namelijk voor een groot deel al verholpen. Kies dus het liefst voor deze nieuwere variant als je een betrouwbare auto zoekt.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Peugeot 308 I.
Ook nog even verder kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Peugeot 308? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi A3
- Kia Ceed
- Mazda 3
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
3-deurs, hatchback, 2007-2010
5-deurs, hatchback, 2007-2011
5-deurs, hatchback, 2011-2013
2-deurs, cabrio, 2009-2011
2-deurs, cabrio, 2011-2014
5-deurs, stationwagon, 2008-2011
5-deurs, stationwagon, 2011-2014