Reportage - Historic Grand Prix Zandvoort
Afgelopen weekend vond voor de vierde keer de Historic Grand Prix plaats op Circuit Park Zandvoort....
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In Parijs onthult BMW in 1978 haar sportwagen met middenmotor. De door Giugiaro getekende M1 is radicaal anders dan de bestaande BMW-modellen, al zijn er wel wat trekjes van het BMW Turbo prototype uit 1972 in te herkennen. BMW moet 400 exemplaren van de M1 bouwen, om zo gehomologeerd te worden voor de aantrekkelijke Groep 4 en 5 races.
De 3.453 cc zescilinder-in-lijn met 4 kleppen per cilinder levert in standaardtrim 277 pk; voor de racerij wordt het vermogen nog eens opgeschroefd tot 470 pk (Groep 4) respectievelijk 850 pk (met turbocompressor, voor Groep 5). De straatversie heeft een topsnelheid van 259 km/h en sprint in 5,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h. Omdat door allerlei vertragingen bij de ontwikkeling de deadline voor de Groep 4 races niet wordt gehaald, wordt voorlopig uitsluitend de straatversie in productie genomen. In 1979 besluit men het potentieel van de M1 te bewijzen tijdens de in het Formule-1 voorprogramma opgenomen M1 Procar-series, waar de bestgeklasseerde F1-coureurs van desbetreffend raceweekend als gastrijders samen met andere rijders strijden om de eerste plek. Deze Procar-series zijn mateloos populair bij het publiek.
In totaal worden ongeveer 453 stuks (straat- en raceversies) gebouwd, niet zoals gepland bij Lamborghini (dat niet aan de gestelde kwaliteitseisen kan voldoen), maar bij BMW Motorsport zelf in München. In 1980 stopt de productie.
Afgelopen weekend vond voor de vierde keer de Historic Grand Prix plaats op Circuit Park Zandvoort....
De BMW M1 spreekt tot de verbeelding. Zelfs tot die van een BMW-dealer die in de gelukkige...
We kunnen rustig stellen dat de BMW M1 de legendarische status heeft bereikt, en de kans is...
BMW wil van de M1 Hommage een sportauto maken die een etalage wordt voor alle groene technieken...
De BMW M1 bestaat dertig jaar en dat is voor BMW reden om die auto in het zonnetje te zetten....
De BMW M1 bestaat dertig jaar en dat is voor BMW reden om die auto in het zonnetje te zetten....
BMW viert het dertigjarig bestaan van de M1; dat was het allereerste product voor straatgebruik...
De BMW M1 spreekt tot de verbeelding. Zelfs tot die van een BMW-dealer die in de gelukkige...
Afgelopen weekend vond voor de vierde keer de Historic Grand Prix plaats op Circuit Park Zandvoort....
We kunnen rustig stellen dat de BMW M1 de legendarische status heeft bereikt, en de kans is...
BMW wil van de M1 Hommage een sportauto maken die een etalage wordt voor alle groene technieken...
De BMW M1 bestaat dertig jaar en dat is voor BMW reden om die auto in het zonnetje te zetten....
De BMW M1 bestaat dertig jaar en dat is voor BMW reden om die auto in het zonnetje te zetten....
BMW viert het dertigjarig bestaan van de M1; dat was het allereerste product voor straatgebruik...