Austin-Healey 3000

Nadat coureur Donald Healey een contract had getekend met Austin om samen een sportwagen te gaan bouwen, was de Austin-Healey 100 in 1954 een feit. Deze oerversie van wat een enorme verkoophit zou worden, kwam nog met een 2.660 cc viercilinder motor, maar een zescilinder was er al vanaf 1956: de 100/6. Nog eens drie jaar later verscheen de Austin-Healey 3000, die dankzij zijn nieuwe zescilinder lijnmotor met een inhoud van bijna drie liter (2912 cc) al snel de bijnaam 'Big Healey' kreeg.

Het vermogen was 124 pk waarmee de top rond de 185 km/h lag, maar stevig opgevoerde fabrieksauto's werden al snel ingezet in races en – vooral – rallys. In die tak van sport wisten de grote Healeys binnen korte tijd een enorme reputatie op te bouwen. De auto kwam met schijfremmen rondom en desgewenst een piepklein bankje achterin. Op de optielijst vond je verder onder andere nog een overdrive, een kachel, een gelamineerde voorruit, tweekleurige lak en een hardtop.

In 1961 kwam de 3000 Mk2 die in eerste instantie was uitgerust met niet twee, maar drie SU carburateurs, met 8 pk's extra. Ook waren er nu een bolle voorruit en draai- in plaats van schuifruitjes. Weer twee en een half jaar later volgde de 3000 Mk3 die dankzij verdere modificaties met 150 pk kwam. Van de rasechte sportwagen die de 100 was, was de auto in 3000 Mk3-uitmonstering nu in een super-de-luxe zwaargewicht veranderd, met een met walnotenhout uitgevoerd dashboard met tal van Smiths-klokjes, rembekrachtiging en de mogelijkheid om voor leren bekleding te kiezen. De Amerikaanse markt, waarop Austin-Healey zijn modellen vanaf het begin mikte, was er echter gek op.

Vanaf eind jaren tachtig is er een enorme stroom van deze auto's terug naar Europa geëxporteerd en daarmee zijn negen van de tien exemplaren die je bij ons ziet uit Amerika afkomstig. Van de Mk1 zijn 13.650 stuks gebouwd; 11.564 van de Mk2 en van de Mk3 tenslotte 17.712 stuks. De auto's zijn nog altijd populair in de wereld van de historische races en rallies. Het is grappig dat een Austin-Healey 3000 tegenwoordig vrijwel altijd met spaakwielen is uitgerust, terwijl dat voor dit model altijd een optie was.