Test: Abarth 600e Scorpionissima - onmogelijke missie geslaagd
De Abarth 600e Scorpionissima bewijst dat een elektrische auto best lichtvoetig en scherp...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
We maken in 2024 kennis met de Abarth 600. Dat is Abarth's versie van de Fiat 600e, ontwikkeld in samenwerking met Stellantis Motorsport. De prestaties van de Abarth 600 liegen er niet om: dit sportieve alternatief voor de Fiat is zelfs het sterkste productiemodel dat Abarth ooit gemaakt heeft.
Er gaan twee versies van de Abarth 600 in productie. Allereerst is er de 240 pk sterke Turismo, die met zijn 53 kWh accu in theorie 322 kilometer kan rijden. Deze krijgt gezelschap van de Scorponissima, waar maar 1949 exemplaren van worden gemaakt. Dat aantal is afgeleid uit het jaar waarin Abarth werd opgericht. De Scorponissima levert 280 pk en heeft net zoals de Turismo uitvoering een batterij van 53 kWh. Hiermee zou hij in theorie precies één kilometer minder ver komen.
Het vermogen van de Abarth 600 vraagt natuurlijk ook om een verfijning van alle andere technische aspecten. Daarom staat de 600 op een nieuw Perfo-eCMP platform, wat een aangepaste variant is van de techniek die we onder de Fiat 600e vinden. Daarnaast heeft hij vierwielaandrijving met een sperdifferentieel en is hij zelfs uitgerust met een speciaal koelsysteem voor de accu voor een hoger piekvermogen.
Niet alleen de techniek van Fiat is onder de loep genomen voor de Abarth versie, ook het uiterlijk ging flink op de schop. Zo kreeg de Abarth 600 onder andere aangepaste bumpers, een achterspoiler en grotere wielen. Ook ligt hij met zijn bodem overduidelijk een stuk dichter bij de grond. Natuurlijk kreeg de Abarth ook eigen kleuren, waarbij je kunt kiezen uit twee opvallende smaken: acid green en hypnotic purple.
Het sprekende uiterlijk van de 600 beperkt zich niet alleen tot de buitenkant. De kuipstoelen van Sabelt zijn bekleed met alcantara en de rest van het donkere interieur is voorzien van felgekleurde stiksels. Het tweespaaks sportstuur maakt de binnenkant van het sportieve model helemaal af.
Standaard is de Abarth 600 uitgerust met verschillende opties. Zo heeft hij onder andere 20 inch wielen, adaptieve cruise control, parkeersensoren achter en een 10,25-inch infotainmentscherm. De Scorponissima uitvoering heeft daarnaast ook nog sfeerverlichting, donker glas en hoogglans zwarte accenten.
De Abarth 600e Scorpionissima bewijst dat een elektrische auto best lichtvoetig en scherp...
De sterkste straatlegale Abarth ooit is in Nederland op de prijslijst gezet. We hebben het...
Dit is de elektrische Abarth 600e, geladen met zeker 240 elektropaarden!
Dit is de Abarth 600e, het sportieve neefje van de Fiat 600e. Het is de allersterkste straatauto...
De Abarth 600 wordt de allersterkste Abarth ooit. Hij krijgt vierwielaandrijving en 240 pk....
De Abarth 600e Scorpionissima bewijst dat een elektrische auto best lichtvoetig en scherp...
De sterkste straatlegale Abarth ooit is in Nederland op de prijslijst gezet. We hebben het...
Dit is de elektrische Abarth 600e, geladen met zeker 240 elektropaarden!
Dit is de Abarth 600e, het sportieve neefje van de Fiat 600e. Het is de allersterkste straatauto...
De Abarth 600 wordt de allersterkste Abarth ooit. Hij krijgt vierwielaandrijving en 240 pk....