Heb ik bij een elektrische auto echt een grote accu nodig?

Audi Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback

Hoe groter, hoe beter, zo lijkt te gelden voor de accu’s van elektrische auto’s. Maar heb je echt wel een grote batterij in je auto nodig?

Als je een elektrische auto zoekt, lijkt het voor de hand te liggen ook te kiezen voor een model met een grote batterij. De keuze van de batterij kan ook voor je favoriete model een rol spelen. 

CO2-footprint van je tractiebatterij

Misschien hoeft het niet de grootste te zijn, want de batterij is vooral verantwoordelijk voor de CO2-footprint van een elektrische auto. Over het algemeen wordt gesteld dat er tijdens de productie per kilowattuur capaciteit van de batterij 100 kilogram van het schadelijke broeikasgas wordt uitgestoten. Daarbij komt nog de grotere vraag naar grondstoffen, waaronder zeldzame metalen.

Van onze partner
Koop je occasion bij auto.nl
Auto.nl de meest menselijke autoverkoper.
✓ 12 maanden garantie ✓ 14 dagen bedenktermijn ✓ Thuisbezorgen mogelijk

Grotere batterij is zwaarder

Daarnaast verhoogt een grotere en dus zwaardere accu ook het energieverbruik van het voertuig. Een gemakkelijk voorbeeld is de Fiat 500e, die in dezelfde uitvoeringen leverbaar is met een 24 kWh accu of een 42 kWh exemplaar. Als we voor dit doel kijken naar de basisuitvoering met 24 kWh accu en een actieradius van 190 km, dan brengt die 1.155 kg op de weegschaal. Dezelfde uitvoering met een 42 kWh exemplaar komt met 321 km toch een stuk verder, maar weegt 1.265 kg.
Ben je van plan om de elektrische auto als tweede auto te gebruiken of alleen voor woon-werkverkeer, dan heb je waarschijnlijk aan de kleinere batterijversie voldoende. Neem dan een snellaadaansluiting (niet altijd standaard bij goedkope auto’s), want dan kun je op langere afstanden ook vlot weer verder  Aan de andere kant: als je vaak grotere afstanden achter elkaar moet rijden, heb je met een grotere batterij meer zekerheid en flexibiliteit. 

Auto met grotere accu is duurder

Daarnaast is de accu een van de duurste onderdelen van een elektrische auto. Om even bij het voorbeeld van de Fiat te blijven: het prijsverschil is daarbij €4.000. Bij een Audi Q4 e-tron heb je de keuze tussen een 55 kWh of een 82 kWh accu. Het prijsverschil is daar voor dezelfde uitvoering zo’n €8.000. Die houd je in je zak als je voor de kleinere accu kiest. Bij andere auto’s, zoals de Dacia Spring, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Kia e-Soul, MG 4, Skoda Enyaq Coupé iV en Volkswagen ID4, is de grotere accu ook gekoppeld aan een hoger uitrustingsniveau, wat het prijsverschil nog verder opdrijft. Ook iets om over na te denken!