Weblog Lars - Applaus voor Kadett: de Tesla Model 3 van de jaren 80
Welke auto belichaamt de jaren tachtig? Voor collega Stéphan Vermeulen was het de Peugeot 205, voor 205-fanaat Joas van Wingerden de Citroën BX. En voor mij? De Tesla Model 3 van de eighties: de Opel Kadett (E).
Van de jaren tachtig bestond ik slechts vier maanden, al bracht ik die kirrend in de kinderwagen door. De auto’s die in de eighties zijn ontsproten, heb ik als jonge autoliefhebber in de 90’s natuurlijk wél uitgebreid bewonderd. Vanbuiten terwijl ze blauwe walmen uitsloegen en met kuchende startproblemen in de winter, maar ook zeker via de zijruitjes naar binnen glurend vanbinnen. De Daihatsu Applause die in 1989 werd gepresenteerd en waar mijn ouders een Lada 2104 op inruilden, heb ik niet alleen zelf ooit gehad, maar ook al veelvuldig bejubeld. Omdat de Applause met zijn rondingen meer de sfeer van de vroege 90’s ademt, gaat mijn applaus ditmaal naar de Opel Kadett (E).
De E-Kadett stond immers jarenlang op elke straathoek, als ware het de Tesla Model 3 van de 80’s. Maar dan met een totaal ander imago en andere insteek. Burgerlijker werd het namelijk niet. Technisch weinig vooruitstrevend en optisch voortbordurend op zijn voorganger, maar wat was het een auto die je een vertrouwd gevoel gaf. Het afgeknotte kontje, het sympathieke snuitje en de kunststof roostertjes bij de C-stijlen vielen niet alleen in de smaak bij de consument, ook bij de kleine Krijgsman. Bij terugkomst van de zomervakantie in Frankrijk of Denemarken zorgden de Kadettjes ervoor dat je je weer helemaal 'veilig thuis' voelde. Dat er ook GSi's waren, wist ik, maar die interesseerden me niet. Mogelijk ontkiemde zich in de achterkamers van mijn autobrein al vroeg een voorliefde voor 'burgerbakkies'.
Wanneer zag jij voor het laatst een driedeurs Caravan?
Ik ging maar wat graag met mijn vader mee in een geleende en doorrookte witte Kadett Caravan – als vergeten driedeurs stationwagon – om de dorpskrant die mijn vader ooit samenstelde bij de lokale drukkerij op te halen. Een leenauto vergeet je als autogek van een jaar of zeven natuurlijk niet. De schijnbaar als asbak bijklussende Kadett (D) en Seat Malaga van de lokale Lada-dealer overigens evenmin.
Met mijn totaal niet in auto’s geïnteresseerde broer sprak ik ruim 25 jaar geleden af: ooit kopen we samen een Kadett. Die is er nooit gekomen. Een Applause wel.

Lars Krijgsman
Autojournalist
Lars kocht zijn eerste AutoWeek in 1997 op achtjarige leeftijd en wandelde vanaf dat moment wekelijks naar de supermarkt om een AutoWeek te bemachtigen. Bleef na zijn stage bij AutoWeek in 2012 plakken en is sindsdien nooit meer weggeweest. Reed tot voor kort een Buick Park Avenue. Is van mening dat autoland groter is dan Nederland en kijkt geregeld over de grens om te zien wat er daar allemaal rondrijdt. Meet de mate van geluk die een auto je kan bieden niet af aan de sportieve prestaties. Auto's zijn karakters. De autowereld heeft cultuur. Momenteel voor de deur: jeugddroom Daihatsu Move en een broodnuchtere Ford Mondeo.