Weblog Jan: De Kia Carnival bewijst dat de 'Minivan' klaar is voor Europa
Maar alleen in theorie
De huidige, hybride Kia Carnival is ongeveer even zuinig als een vergelijkbare Sorento, maar vele malen ruimer. Dat er kennelijk toch geen markt is voor de Carnival, is eigenlijk niet uit te leggen.
Eigenlijk is de grote MPV, of ‘Minivan’ zoals de Amerikanen zeggen, het ideale familievervoer. Ze bieden gigantisch veel ruimte, hebben (als het goed is) enorme schuifdeuren en allerlei foefjes om het gezinsleven aan boord zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken. Toch is dit soort auto’s in Europa maar mondjesmaat geleverd. Niet zo gek, uiteraard, als je naar die andere kant van ‘praktisch’ kijkt: ze zijn heel groot, heel zwaar en doorgaans erg onzuinig, wat ze ondanks al die ruimte alsnog ongeschikt maakt voor veel Europese situaties.
Toch zou je kunnen beargumenteren dat de tijd meer dan ooit rijp is voor het naar Europa halen van dit soort ultieme familiebakken, bedacht ik me bij het lezen van een test van de nieuwe, hybride Kia Carnival. Daarvoor zijn twee belangrijke redenen, die ik één voor één zal behandelen:
1. 'Minivans' worden steeds zuiniger
Echt waar: minivans of giga-MPV’s worden steeds zuiniger. Waar mijn mega-praktische Chrysler Town & Country uit 2009 nog wordt voortgesleept door een 4-liter V6, is de huidige generatie Minivans ook in de VS vaak voorzien van een hybride aandrijflijn. Chrysler werkt zelfs met plug-inhybridetechniek, Toyota heeft een hybride Sienna waar we eerder mee konden rijden en sinds enige tijd levert Kia de Carnival als HEV. Die auto heeft ‘gewoon’ de hybride-aandrijflijn die tot de facelift ook in Nederland gewoon in de Sorento werd geleverd, en lijkt in technisch opzicht dus heel sterk op die ook in Nederland bekende SUV. Zijn brandstofverbruik is weliswaar hoger dan we van onze Polootjes Puma’s gewend zijn, maar niet veel hoger dan bij de Sorento die in Nederland toch relatief populair is.
2. We zijn al aan grote auto’s gewend
Iets soortgelijks gaat op als we naar andere factoren kijken. De Carnival is zwaar, maar niet veel zwaarder dan veel andere SUV’s die ook in Nederland toch best veel kopers scoren. De Carnival is groot, maar niet enorm veel groter dan grootste SUV’s die hier leverbaar zijn. Om bij Kia te blijven: de volledig elektrische EV9 is ook Amerikaans-groot, maar die zien we hier toch geregeld rijden. Bovendien moeten we niet vergeten dat een MPV door zijn grote ramen en lagere neus een stuk overzichtelijker is dan een SUV. Schuifdeuren zijn een moeilijk te overschatten factor: waar de forse achterdeuren van een Sorento op de krappe parkeerplaats van de Lidl al snel in het plaatwerk van de buren eindigen, kan de gigantische opening naar het Carnival-binnenste zelfs in de krapste vakjes probleemloos volledig worden geopend. Oók door kinderen, trouwens, want dat openen en sluiten gaat uiteraard elektrisch.
Het dashboard van de Carnival (onder) lijkt zelfs wel een beetje op dat van de Sorento (boven).
Camoufleren
Toch wordt de Carnival hier net als alle andere minivans en MPV’s niet geleverd, omdat er geen markt voor zou zijn. Dat heeft alles met imago te maken. Ook in Noord-Amerika doet Kia er alles aan om te camoufleren dat het hier om een ‘Minivan’ gaat. In de Carscoops-test lees ik dat die term zoveel mogelijk wordt vermeden en met zijn relatief hoge, vrij horizontale motorkap en grote wielkasten heeft de Carnival best wat SUV-trekjes. Vergis je echter niet: dit is een rasechte MPV, inclusief schuifdeuren, een extreem flexibel interieur en een hoeveelheid ruimte waar de Sorento en de EV9 alleen maar van kunnen dromen.
Kia Carnival.
De cijfers
Kijk maar eens naar onderstaande specificaties, in het geval van de Carnival en de Sorento HEV van de Canadese Kia-website geplukt. De liter-inhoud van de bagageruimte verpulvert die van de anderen en omdat hier ook de stoelen staan, zie je dat in de zitruimte zo mogelijk nog sterker terug. Op rij drie zit je extreem riant, de middelste stoel kan naar keuze in de achterste en de middelste rij worden geplaatst en omdat een groot deel van de wagenlengte daar wordt besteed waar het telt – het interieur – blijft ook achter rij drie nog voldoende ruimte over voor iedereens bagage. Juist op die gebieden stelt een SUV eigenlijk altijd teleur. Zelfs een bakbeest als de EV9, die ik als onderdeel van een dubbeltest ooit een week reed, biedt door de hoge vloer en gigantische neus maar weinig ruimte met alle stoelen in gebruik. De derde zitrij is in deze mastodont nog best fijn, maar in een Sorento al krap en in geen van beide gevallen ook maar half zo riant als in de Carnival.
Carnival HEV | Sorento HEV | EV9 | |
Lengte | 5,16 m | 4,82 m | 5,01 m |
Breedte | 2,00 m | 1,90 m | 1,98 m |
Hoogte | 1,75 m | 1,70 m | 1,76 m |
Wielbasis | 3,10 m | 2,82 m | 3,10 m |
Leeggewicht | 2.201 kg | 1.955 kg | 2.312 kg |
Bagageruimte min | 1.139 liter | 357 liter | 333 liter |
Bagageruimte max | 4.110 liter | 2.139 liter | 2.318 liter |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100 km | 7,0 l/100 km | - |
Zuiniger dan een CX-5
Het verbruik van de Carnival HEV is afgaande op de getoonde Canadese cijfers nauwelijks hoger dan dat van de Kia Sorento HEV, waarmee we toen hij hier nog leverbaar was een keurige 1 op 12,8 reden. Dat was toen nota bene zuiniger dan de Mazda CX-5 uit dezelfde test, die toch niemand als een monsterlijk grote of inefficiënte bak kan betitelen. Maak een PHEV of zelfs een EV van zo'n grote 'familiebus', en verbruik wordt al snel een non-issue. Kijkend naar de cijfers kan ik maar één conclusie trekken: een auto kiezen is en blijft een extreem irrationele aangelegenheid. Bij de keuze tussen een Sorento en een Carnival is er eigenlijk geen argument om voor de SUV te gaan, en toch doet wereldwijd vrijwel iedereen dat. Jammer!

93401_first_name 93401_last_name
Autojournalist
Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot een combinatie van nieuwsredactie en testredactie, afgewisseld met reportages. Vaak betekent dat kilometers vreten, want behalve aan autonieuws is Jan ook verslaafd aan autorijden. Ook privé wisselt Jan geregeld van auto. De afwisseling is groot, maar Japanse merken, BMW en cabriolets zijn terugkerende thema's. In het verleden reed hij onder meer een E38 7-serie en een Lexus SC430, maar ook meerdere Daihatsu's Charade en allerlei Honda's.