Het A4-zwaard van Damocles

Trajectcontrole A2

Ineens zaten ze er. Een maandje of vijf terug. Controle-camera's achter de matrixborden boven de A4. Ik rijd er vrijwel iedere dag, dus op de redactie vroeg ik meteen of iemand wist of er trajectcontrole zou komen op het stuk snelweg tussen Den Haag en Leiden. 'Geen idee', klonk het onheilspellend. 'Het zou me niks verbazen', beaamde een tweede collega. Want inderdaad, sinds de verbreding en de komst van de tunnelbak bij Leiden kun je op de A4 lekker doorrijden. Een ware verademing na al die jaren van stilstand en nutteloos uitlaatgepruttel tussen de weilanden van het Groene Hart. En natuurlijk; waar doorgereden wordt, ziet onze overheid kansen om het begrotingstekort te verkleinen. Het zat er aan te komen.

Ineens stonden ze er. Grote borden aan de kant van de weg, omhuld in een al even onheilspellend zwart plastic. De frisse voorjaarswind deed al snel zijn best om het kunststof weg te blazen, en toen dat eenmaal was gelukt verscheen inderdaad het onheil dat we al vreesden. Tussen de zwarte flarden dreigde het woord als het Zwaard van Damocles boven alle A4-forensen. Trajectcontrole. Sinds een paar weken is er helemaal geen ontkennen meer aan en weten we dat het volgende week zover is: vanaf 4 maart gaan we ook hier massaal aan de cruise controle.

Ik kan me heus indenken dat trajectcontrole voordelen heeft. Hoe minder hard we rijden, hoe minder brandstof we verstoken en dat scheelt natuurlijk ook weer vieze stoffen in de lucht. Daar valt zelfs door de meest diehard autoliefhebber geen speld tussen te krijgen. Maar wat ik zo belachelijk vind aan deze nieuwe inkomstenbron van Vadertje Staat, is de locatie. Een kaars- en kaarsrechte weg, drie brede banen waar een snelheid van 120 kilometer per uur makkelijk zou kunnen. Nu stopt de lol bij 100. Een argument dat de trajectcontrole overlast zou verminderen voor omwonenden (zoals werd gebruikt bij de al net zo idiote A2) gaat ook niet op, want langs het stuk gecontroleerde A4 woont welgeteld … helemaal niemand! Er staan wat koeien in de wei, er zwemmen wat eenden in de slootjes en de tientallen ganzen links en rechts zetten zich vooral in om de zuurgraad van de akkers omhoog te krijgen… Denk jij dat zij het belangrijk vinden dat de mensen zich op het aangrenzende, feilloze asfaltlint aan de snelheid houden? Natuurlijk niet.

Leggen jullie mij maar uit wat het nut is van heel die trajectcontrole. De enige reden die ik zie, is geld verdienen aan de automobilist. En het zal nog veel erger worden – mark my words – want dit is gewoon een voorloper op de snelwegbeprijzing voor nog véél meer stukken Nederland. We moeten met z'n allen natuurlijk wel 550.000 euro op jaarbasis aan een bankdirecteur kunnen blijven betalen...

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.