Hoe veilig is een brommobiel?

Brommobiel schade

Verzekeringsmaatschappijen waarschuwen voor brommobielen. Die hoeven geen crashtests te ondergaan voor hun typegoedkeuring. Verder mag je er al vanaf 16 jaar mee rijden.

Verzekeraars waarschuwen momenteel voor de gevaren van ongelukken met de steeds populairder wordende micro-cars. Dit zijn voertuigen die op auto’s lijken, maar worden beschouwd als bromfietsen met vier wielen. Ze wegen maximaal 350 kilo, kunnen maximaal 45 km/h rijden. 16-jarigen mogen ze al besturen met een bromfietsrijbewijs en als zij een examen hebben gedaan met een brommobiel (AM4). Hiertoe behoren de Opel Rocks-e, modellen van fabrikanten als Aixam, Ligier, Microcar en de Renault Twizy 45. De prijzen hiervan beginnen bij ongeveer €8.000.

Brommobiel slecht in crashtest

Siegfried Brockmann, hoofd van de Duitse Unfallsforschung der Versicherer (UDV), is helder over de crashtests met overeenkomstige voertuigen. “De resultaten waren niet zodanig dat je deze voertuigen met een gerust geweten kunt aanbevelen”, zegt hij. Euro NCAP-studies bevestigen dat. Daar scoorden alle acht lichtgewicht voertuigen slecht in crashtests. Hoewel de resultaten uit 2014 en 2016 stammen, zijn verschillende modellen vandaag nog steeds verkrijgbaar. 

Crashtests zijn niet verplicht voor voertuigen in de L6e-klasse, waartoe de brommobiel hoort. De veiligheid van lichte voertuigen is daarom niet vergelijkbaar met die van auto’s. “Het is gewoon zo dat met de lage gewichten niet de veiligheid van normale personenauto’s te realiseren is”, zegt ongevallenonderzoeker Brockmann. Het maakt niet uit dat de ‘auto’s’ slechts 45 km/h rijden. “Je kunt je botsende tegenstander – en hun gewicht en snelheid – namelijk niet kiezen.”

Van onze partner
Private Lease de Opel Rocks-e citycar
Bereken nu gemakkelijk en snel de leaseprijs voor de Opel Rocks-e bij Yourlease! Ondanks dat het een kleine auto is, zal de ruimte binnenin de auto je verbazen. Rijden in deze auto geeft gevoel van maximale vrijheid. Ook te krijgen als Opel Rocks-e Kargo voor bezorgdiensten.

Let op in donker door lage snelheid

In 2020 reden er volgens het SWOV al 18.000 van dergelijke brommertjes op de Nederlandse wegen, aangedreven door verbrandingsmotoren (voornamelijk diesel) of elektromotoren. Alexander Erpenbach van verzekeraar DEVK zegt: “Lichte brommers veroorzaken steeds meer files op landwegen, omdat ze door hun auto-achtige breedte moeilijker in te halen zijn dan een gewone brommer.”

Het is vooral ‘s nachts gevaarlijk wanneer de voertuigen verlicht zijn, maar bijvoorbeeld slechts 45 km/h rijden op landwegen. Deskundigen waarschuwen dat volgende automobilisten de snelheid misschien niet goed inschatten.

Beperkte veiligheidsuitrusting

De Duitse ADAC bekritiseert de magere veiligheidsuitrusting van dergelijke ‘auto’s’. Er zijn driepuntsgordels, maar ABS is vaak alleen verkrijgbaar tegen meerprijs. En zelfs als er een airbag aanwezig is, helpt die niet per definitie ernstig letsel te voorkomen. In een van de Euro NCAP-botsproeven bleek de airbag niet te werken, omdat de algehele structuur van het voertuig te instabiel was. De crash-deskundigen spraken bijvoorbeeld van een “onaanvaardbaar hoog risico op ernstige of levensbedreigende verwondingen” in het geval van de M.GO van Ligier, die nog steeds leverbaar is.

Ook in grotere klasse L7e

Sommige lichte auto’s vallen ook in de voertuigklasse L7e, bijvoorbeeld als er plaats is voor vier personen of als ze sneller zijn, zoals de Microlino, die 90 km/h haalt en eruitziet als een Isetta. Of de krachtiger Renault Twizy, die 80 km/h in plaats van 45 km/h gaat. In deze gevallen heb je een normaal B-rijbewijs nodig. 

Volgens de ADAC biedt bijvoorbeeld de Ellenator de beste bescherming onder de voertuigen voor scholieren en jongeren. Geen wonder, want het is een tot driewielig voertuig omgebouwde Fiat 500 die je vanaf 16 jaar mag besturen (met motorrijbewijs A1) en zelfs snelheden tot 90 km/h kan halen.