Volvo XC60 T6 AWD Geartronic Summum (2009)
Showexpress
De T6 is de krachtigste XC60 en bovendien de enige variant met benzinemotor. De 3,0-liter zescilinder turbomotor in de testauto levert 285 pk en 400 Nm koppel. De motor werkt in stilte en hij gaat aan de bak met een bescheiden gegrom. Dat de auto een turbo heeft, hoor je niet in het interieur.
De Geartronic-transmissie jaagt het blok in de sportstand op tot 6.500 toeren. Vervolgens neemt het schakelen te veel tijd in beslag. Zelf schakelen biedt nauwelijks soelaas, want ook dan verstrijkt er te veel tijd. De Geartronic heeft dus een S-stand en dan is de bak ondanks de
wat trage schakeltijden aan de nerveuze kant. In D heeft de bak juist weer een lui karakter. Geef je gas, dan duurt het even eer hij terugschakelt en dat gaat ook nog eens gepaard met een schokje, iets wat hij ook doet bij opschakelen. Niet het meest geraffineerde stukje techniek van de auto dus, die Geartronic.
De XC60 is geen auto voor boenderwerk in de bergen. Op de autoroute is de dikke Volvo zeer op z'n plaats en rijdt hij heerlijk ontspannend. De hoge zit, de riante beenruimte voor- en achterin, dit reist erg relaxt. Alleen een reis per TGV verloopt nóg comfortabeler. De adaptieve cruisecontrol houdt afstand, het BLISdodehoeksysteem let op het verkeer in de directe nabijheid, je hoeft alleen maar zelf het stuur vast te houden. En mocht je zonder richting aan te geven witte onderbroken strepen of doorgetrokken lijnen overschrijden, dan klinkt er een signaal. Zit je niet te wachten op waarschuwingsbliepjes en knipperende lampen, dan schakel je de systemen uit. City Safety maakt stadsverkeer een stuk veiliger.
Afstandelijk
Hoewel wij de Volvo dus vooral leerden waarderen op de lange snelwegrit is de auto niet vies van het wildere stuurwerk, want de besturing werkt vrij direct. In bochten helt hij licht, maar het onderstuur valt best mee. Wel voel je als bestuurder amper wat het onderstel doet.
De auto is daarmee vrij afstandelijk. In bochten geven de Volvo-stoelen te weinig zijdelingse steun, je gaat dan al snel glijden. Ergonomisch heeft Volvo de zaken weer uitstekend voor elkaar. De cruisecontrolbediening op het stuur, de plaatsing van de elektrische ruitbediening, de knoppen voor de airco, het zit allemaal op de juiste plek en laat zich als vanzelf bedienen. Opbergruimte biedt het interieur voldoende. Tussen de voorstoelen, achter de center stack, de fraai uit het dash lopende middenconsole, en in de portieren zitten diepe vakken.
Met 285 pk rijd je in de XC60 T6 heel wat oudere GTI-tjes het snot voor de ogen. Met een tijd van 7,4 tellen op de sprint van 0 naar 100 km/h laat de Volvo petjes met hun Golfjes VR6, Honda's CRX en heel veel ander snel spul de fraai gewelfde achtersteven zien. Een kont die
in het donker al van verre herkenbaar is dankzij de gebogen verlichtingsbalken. Als T6-koper word je in de watten gelegd. Je kunt de benzine-XC60 alleen als Momentum of Summum bestellen en dan gaat het er luxueus aan toe. Zo heeft de Momentum leren bekleding en de
Summum voegt daar zaken als 18-inchwielen, bixenonlampen met adaptieve bochtverlichting,
een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en hout in het interieur aan toe.
242
XC60 T6 AWD Geartronic www.autoweek.nl
Uitstoot CO2: 284 g/km G
volvo
Motor 6-cil. in lijn,
dubb. bovenl. nokkenas,
4 kl./cil.
Cilinderinhoud 2.953 cc
Boring x slag 82,0 x 93,2 mm
Compressieverhouding 9,3:1
Brandstofsysteem indirecte insp.
Max. vermogen 210 kW/285 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel 400 Nm bij 1.500 tpm
Aandrijving vier wielen
Aantal versnellingen 6, tiptronic-automaat
Ophanging vóór onafh., McPherson, stab.
Ophanging achter onafh., multilink, stab.
Remmen vóór gev. schijven
Remmen achter schijven
Bandenmaat 235/60R18
Draaicirkel 11,9 m
Afmetingen l/b/h 4,63/1,89/1,71 m
Wielbasis 2,77 m
Tankinhoud 70 liter
Bagageruimte 495-1.455 liter
Gewicht 1.746 kg
Laadvermogen 694 kg
Aanhanger (geremd) 2.000 kg
Topsnelheid* 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 (7,5*) s
50-80 km/h in D 2,8 s
80-120 km/h in D 4,6 s
Geluid 100/120 km/h 67,3/69,8 dB
Verbruik gemiddeld* 11,9 l/100 km (1:8,4)
Testverbruik 12,9 l/100 km (1:7,8)
Actieradius 543 km
Garantie 2 jaar/onbeperkt,
8 jaar carrosserie
* = fabrieksopgave
Volvo
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC60 T6 AWD Summum |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 67.710 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.953 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 285 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.628 mm / 1.891 mm / 1.713 mm |
Wielbasis | 2.774 mm |
Massa leeg | 1.748 kg |
Laadvermogen | 692 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,6s |
Brandstofverbruik | 11,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 274 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.