Volvo XC60 T6 AWD Geartronic Summum (2009)

Showexpress

Volvo XC60 T6 AWD Geartronic Summum
Voor de reis naar de Salon van Genève viel onze keus op een Volvo XC60, en ook nog de dikste versie die er is! Met 285 turbo-pk's richting de stad aan het meer en de CO2-uitstoot is nu eens niet het thema van de test.

De T6 is de krachtigste XC60 en bovendien de enige variant met benzinemotor. De 3,0-liter zescilinder turbomotor in de testauto levert 285 pk en 400 Nm koppel. De motor werkt in stilte en hij gaat aan de bak met een bescheiden gegrom. Dat de auto een turbo heeft, hoor je niet in het interieur.

De Geartronic-transmissie jaagt het blok in de sportstand op tot 6.500 toeren. Vervolgens neemt het schakelen te veel tijd in beslag. Zelf schakelen biedt nauwelijks soelaas, want ook dan verstrijkt er te veel tijd. De Geartronic heeft dus een S-stand en dan is de bak ondanks de

wat trage schakeltijden aan de nerveuze kant. In D heeft de bak juist weer een lui karakter. Geef je gas, dan duurt het even eer hij terugschakelt en dat gaat ook nog eens gepaard met een schokje, iets wat hij ook doet bij opschakelen. Niet het meest geraffineerde stukje techniek van de auto dus, die Geartronic.

De XC60 is geen auto voor boenderwerk in de bergen. Op de autoroute is de dikke Volvo zeer op z'n plaats en rijdt hij heerlijk ontspannend. De hoge zit, de riante beenruimte voor- en achterin, dit reist erg relaxt. Alleen een reis per TGV verloopt nóg comfortabeler. De adaptieve cruisecontrol houdt afstand, het BLISdodehoeksysteem let op het verkeer in de directe nabijheid, je hoeft alleen maar zelf het stuur vast te houden. En mocht je zonder richting aan te geven witte onderbroken strepen of doorgetrokken lijnen overschrijden, dan klinkt er een signaal. Zit je niet te wachten op waarschuwingsbliepjes en knipperende lampen, dan schakel je de systemen uit. City Safety maakt stadsverkeer een stuk veiliger.

Afstandelijk

Hoewel wij de Volvo dus vooral leerden waarderen op de lange snelwegrit is de auto niet vies van het wildere stuurwerk, want de besturing werkt vrij direct. In bochten helt hij licht, maar het onderstuur valt best mee. Wel voel je als bestuurder amper wat het onderstel doet.

De auto is daarmee vrij afstandelijk. In bochten geven de Volvo-stoelen te weinig zijdelingse steun, je gaat dan al snel glijden. Ergonomisch heeft Volvo de zaken weer uitstekend voor elkaar. De cruisecontrolbediening op het stuur, de plaatsing van de elektrische ruitbediening, de knoppen voor de airco, het zit allemaal op de juiste plek en laat zich als vanzelf bedienen. Opbergruimte biedt het interieur voldoende. Tussen de voorstoelen, achter de center stack, de fraai uit het dash lopende middenconsole, en in de portieren zitten diepe vakken.

Met 285 pk rijd je in de XC60 T6 heel wat oudere GTI-tjes het snot voor de ogen. Met een tijd van 7,4 tellen op de sprint van 0 naar 100 km/h laat de Volvo petjes met hun Golfjes VR6, Honda's CRX en heel veel ander snel spul de fraai gewelfde achtersteven zien. Een kont die

in het donker al van verre herkenbaar is dankzij de gebogen verlichtingsbalken. Als T6-koper word je in de watten gelegd. Je kunt de benzine-XC60 alleen als Momentum of Summum bestellen en dan gaat het er luxueus aan toe. Zo heeft de Momentum leren bekleding en de

Summum voegt daar zaken als 18-inchwielen, bixenonlampen met adaptieve bochtverlichting,

een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en hout in het interieur aan toe.

242

XC60 T6 AWD Geartronic www.autoweek.nl

Uitstoot CO2: 284 g/km G

volvo

Motor 6-cil. in lijn,

dubb. bovenl. nokkenas,

4 kl./cil.

Cilinderinhoud 2.953 cc

Boring x slag 82,0 x 93,2 mm

Compressieverhouding 9,3:1

Brandstofsysteem indirecte insp.

Max. vermogen 210 kW/285 pk bij 5.600 tpm

Max. koppel 400 Nm bij 1.500 tpm

Aandrijving vier wielen

Aantal versnellingen 6, tiptronic-automaat

Ophanging vóór onafh., McPherson, stab.

Ophanging achter onafh., multilink, stab.

Remmen vóór gev. schijven

Remmen achter schijven

Bandenmaat 235/60R18

Draaicirkel 11,9 m

Afmetingen l/b/h 4,63/1,89/1,71 m

Wielbasis 2,77 m

Tankinhoud 70 liter

Bagageruimte 495-1.455 liter

Gewicht 1.746 kg

Laadvermogen 694 kg

Aanhanger (geremd) 2.000 kg

Topsnelheid* 210 km/h

Acceleratie 0-100 km/h 7,4 (7,5*) s

50-80 km/h in D 2,8 s

80-120 km/h in D 4,6 s

Geluid 100/120 km/h 67,3/69,8 dB

Verbruik gemiddeld* 11,9 l/100 km (1:8,4)

Testverbruik 12,9 l/100 km (1:7,8)

Actieradius 543 km

Garantie 2 jaar/onbeperkt,

8 jaar carrosserie

* = fabrieksopgave

Volvo

Video

Signalement

Merk Volvo
Model XC60 T6 AWD Summum
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 67.710

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.953 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 285 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.628 mm / 1.891 mm / 1.713 mm
Wielbasis 2.774 mm
Massa leeg 1.748 kg
Laadvermogen 692 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,6s
Brandstofverbruik 11,7 l/100km
CO2-uitstoot 274 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum