Volvo V40 - Laatste rijtest

Gouwe ouwe

Volvo V40
AutoWeek 22 2019
AutoWeek 22 2019

Je leest het in AutoWeek 22 2019

Volvo trekt in juli de stekker uit de productie van zijn instapper, maar de V40 is nog altijd niet te stoppen. We nemen de bepaald niet jonge Zweed mee voor een afscheidsronde om te zien of de tegenhanger van auto’s als de BMW 1-serie en Mercedes-Benz A-klasse ook anno 2019 nog een relevante speler is.

52.350. Dat is het aantal exemplaren dat Volvo sinds de introductie van de V40 in 2012 van zijn hatchback wist te verkopen. Jarenlang vlogen de bijtellingsvriendelijke D2’s je op het Nederlandse wegennet om de oren. Deze ooit fiscaal gunstig belaste diesel, aanvankelijk een 122 pk sterke 1.6, maar later een 120 pk sterke 2.0, ging in totaal 26.319 keer over de toonbank en mag zich in ons land derhalve de koning van het Nederlandse V40-gamma noemen. De V40 heeft aangetoond over meer sterke punten te beschikken dan slechts een relatief laag bijtellingspercentage. Ook nu dit voordeel volledig is weggevallen en elke motorversie dus in de categorie van 22 procent bijtelling valt, is de V40 het populairste model van Volvo gebleken.

De komst van de XC40 en het feit dat de V40 zijn pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, hebben geen deuk in het Hollandse succes van de Zweed kunnen slaan. Vorig jaar bracht Volvo er namelijk doodleuk 4.542 exemplaren van aan de man en ook in de eerste vier maanden van dit jaar is de V40 niet weg te denken uit de top van de Volvo-statistieken. Met een verkoopaantal van 1.887 stuks laat hij de V60 (1.744 stuks) en XC40 (1.700 stuks) achter zich. In juli rollen de laatste V40’s van de band in Gent en daarom is het motorenpalet in de aanloop daarnaartoe al stevig uitgedund. Op de prijslijst vind je alleen nog de 122 pk sterke T2, de 152 pk krachtige T3 en de D3-diesel met 150 pk, allen gekoppeld aan een automatische transmissie. De V40 Cross Country is er zelfs alleen met de T3.

Niet alleen is het aantal motorversies flink geslonken, ook op uitvoeringsgebied valt er minder te kiezen. Maar dat pakt voordelig uit. Volvo levert de V40 namelijk alleen nog als Polar en Polar+, versies die voor een relatief bescheiden prijs al aardig zijn volgehangen. Wij gaan op pad met V40 T3, een motorversie die je enkel als Polar+ kunt krijgen, in ons geval in de uitvoering Sport. Die Sport-toevoeging duidt erop dat hij ook nog eens is aangekleed met sfeer verhogende zaken die voorheen in het R-Design-pakket zaten. Van deze in september vorig jaar gelanceerde uitvoering zijn inmiddels al 998 exemplaren verkocht.

Eerlijk is eerlijk, ondanks dat de V40 in 2016 een facelift onderging en daarbij een set verse Thor-kijkers kreeg aangemeten, kan de auto niet verbloemen dat het inmiddels al zeven jaar geleden is dat hij volgens een compleet andere Volvo-designtaal is getekend. In het geval van deze T3 is dat niet zo’n probleem. De 17-inch wielen, diffusor, bumpers en dubbele uitlaatpijpen uit het R-Design-boekje zorgen voor een sportief voorkomen dat ook anno 2019 nog lekker smoelt.

STEVIG GEDEMPT

Ook op andere vlakken bewijst de V40 als aanbiedingsknaller zeker mee te tellen. De V40 gedraagt zich op de weg namelijk nog altijd erg prettig, al moeten liefhebbers van weke Volvo’s van weleer zich niet tot aankoop laten verleiden. De auto is namelijk opvallend stevig gedempt, maar wordt daarbij nooit oncomfortabel. De besturing is licht, maar voldoende precies en hoewel dat wellicht niet past bij zijn sportieve uitstraling, sluit het goed aan bij het motorkarakter. Met de 152 pk en 250 Nm sterke geblazen 1.5 – voorheen had de T3 een 150 pk sterke Ford-motor – is de V40 voldoende rap, maar natuurlijk geen snelheidsmonster. De zestrapsautomaat is er één van de oude stempel en moet het ‘gewoon’ met een enkele koppeling doen. Met een beetje hulp van het gaspedaal is hij alert genoeg en ook de schakeltijden zijn alleszins acceptabel. Wel klinkt de motor wat rauw als je het volle vermogen aanspreekt.

Natuurlijk beginnen de V40-jaren te tellen, en dat merk je vooral in het interieur. Hoewel het materiaalgebruik nog altijd in orde is, is het ontwerp van de cockpit niet meer van deze tijd. Dat heeft gevolgen voor de ergonomie. Op de middenconsole vinden we een niet bepaald overzichtelijke knoppenbrij die onder de ver van de bestuurderverwijderde d raaien drukknoppen van het infotainmentscherm zijn geplaatst. Net als met het verouderde 7-inch beeldscherm is er prima mee te werken, maar het vraagt enige gewenning. Voor wie geen groot liefhebber is van ingewikkelde klokkenwinkels met tientallen weergavemodi, is het gedeeltelijk digitale instrumentarium van de V40 stukken eenvoudiger. Het blinkt uit in overzichtelijkheid en laat zich met de linker stengel achter het ietwat grote stuur eenvoudig bedienen. Meer dan een handjevol thema’s en een selectie cijfertjes valt er niet te kiezen. Op andere vlakken is de V40 nog altijd de auto die hij was: een fijn sturende hatchback met een prettige zitpositie, een relatief krappe afdeling achterin en een fikse dode hoek dankzij zijn sterke wigvorm.

VOLGESTOPT

Ondanks de ouderdomskwaaltjes verdient de V40 het om op de shortlist van de relatief nuchtere autokoper te staan. Onze T3 Polar+ Sport heeft een prijs van net geen 33 mille en is voor dat geld volgestopt met nagenoeg alles dat voorheen op de optielijst van de V40 stond, van leren bekleding tot een panoramadak en van Park Assist Pilot tot gescheiden klimaatregeling en verwarmde voorstoelen. Ten opzichte van een aantal jaar geleden levert dat nu een voordeel op van grofweg € 11.000. Dat is een sloot geld. Zelfs de instapper T2 Polar zit voor nog geen € 28.500 meer dan prima in zijn spullen.

Waarmee Volvo het V40-gat straks opvult? Naar eigen zeggen mikt het op uitbreiding van de XC40-familie en er gaan bovendien geruchten dat het merk een tweede crossover naast de XC40 gaat brengen. De Nederlandse importeur snapt de relevantie van de V40 voor de Nederlandse markt gelukkig als geen ander. Nadat het laatste exemplaar in juli van de band rolt, heeft Volvo met zo’n 1.900 exemplaren nog genoeg V40’s om het tot begin 2020 uit te zingen. Een slimme zet. Voorlopig blijft de V40 hoog in de verkooplijsten staan.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Riante verhouding prijs-uitrusting
  • +Prima rijkwaliteiten
  • -Interieur verouderd
  • -Niet de ruimste

Signalement

Merk Volvo
Model V40 T3 Polar+ Sport
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.015

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 112 kW / 152 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.369 mm / 1.802 mm / 1.439 mm
Wielbasis 2.647 mm
Massa leeg 1.343 kg
Laadvermogen 622 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 700 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 132 g/km