Volvo S60 D5 en XC90 D5

Geef me D5!

Volvo S60
Volvo S60Volvo S60Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90
AutoWeek 25 2005
AutoWeek 25 2005

Je leest het in AutoWeek 25 2005

Volvo's vijfcilinderdieselmotor D5 was al zo fijn, en nu hebben de Zweden 'm ook nog eens verbeterd. Met nog meer pk's en nog meer trekkracht maakt de krachtbron opnieuw indruk. Niet eens zozeer vanwege de cijfers, 185 pk en 400 Nm, maar vooral met de manier waarop de zelfontbrander presteert.

Wat een heerlijke vijfcilinderroffel maakt de D5 toch, hij geeft je eigenlijk geen moment het idee met een diesel op pad te zijn. Ja, wanneer je gas geeft vanaf 1.500 tpm, dan herinnert de gretigheid vanaf lage toeren je direct aan de souplesse van een moderne, oliegestookte common-railmachine. Hoe meer toeren, des te mooier de klanken die de D5 laat horen. Vaak zijn de geluiden die een diesel boven de 4.000 toeren produceert, verre van prettig maar bij deze Volvo-motor zijn ze een genot voor het oor. En de vijfcilinder heeft nog een eigenschap die niet 'des diesels' is, namelijk dat 'ie met gemak 5.000 toeren draait. De naald van de toerenteller loopt bijna de schaalverdeling uit. Door het mooie geluid en de ongekende souplesse, trek je met deze diesel veel verder door dan nodig is. We hebben zelden zo'n opzwepende zelfontbrander gereden, in dat opzicht doet Volvo's D5 denken aan de zes-in-lijn-diesels van BMW.

Ingrijpend vernieuwd

De Volvo-technici lepelen een lijst met vernieuwingen op die volgens de Zweden lang genoeg is om te spreken van een geheel nieuwe krachtbron. Dat gaat misschien wat ver, maar de vijfcilinderdiesel is inderdaad ingrijpend onder handen genomen. Verbeterde verstuivers, met zeven in plaats van vijf openingen zorgen voor een fijner brandstofmengsel en meer efficiëntie. De turbocompressor beschikt over een groter compressorwiel en waterkoeling, de gasklep wordt elektronisch bestuurd, en de luchtin- in en uitlaatkanalen zijn gladder gemaakt. Al die maatregelen zorgen ervoor dat het vermogen van de 2,4-liter D5-motor steeg van 163 naar 185 pk. Indrukwekkender is de toename in koppel, van 340 naar 400 Nm bij 2.000-2.750 tpm. Overigens kun je de S60 en V70 nog steeds met een 163 pk en 340 Nm leverende vijfcilinderdiesel bestellen. Het is dezelfde 2,4-liter vijfcilinder als voorheen, die voortaan als 2.4 D door het leven gaat. De instapper (voorheen de 2.4 D) levert 126 pk en 300 Nm. Da's de tamme versie van de D5-motor, die als S60 of V70 D door het leven gaat. De nieuwe technologie leidde niet alleen tot meer vermogen en koppel voor de krachtigste versie, een nieuwe EGR-klep voor de uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter maken Volvo's vijfcilinder ook schoner. Vooral dat filter doet een hoop en haalt ongeveer 95 procent van de schadelijke roetdeeltjes uit de uitlaatgassen.

Top van 230 km/h

Tijdens de presentatie van de nieuwe krachtbron kunnen we de diesel in de S60 en de XC90 beproeven. In de S60 heeft de D5 het uiteraard 't meest naar de zin. De sedan trekt in 8,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en snelt naar een top van 230 km/h. Op de Autobahn zien we de wijzer na lang aandringen richting dat getal kruipen. Maar tot ver boven de 200 km/h blijft de D5 met een nauwelijks aflatende kracht de S60 voortstuwen. De D5 wordt in het najaar leverbaar met een Geartronic-automaat met zes versnellingen, voorlopig is 'ie er alleen met een handgeschakelde zesbak. Een fijne transmissie, die met lekker veel gevoel en directe slagen van verzet wisselt, en ook de besturing draagt bij aan een sportieve rijstijl. Maar wat een draaicirkel! Door de dwars geplaatste vijfcilinder is de wieluitslag maar beperkt en da's met name in krappe parkeergarages niet echt handig.

De stuurkolom laat zich ver naar de bestuurder toehalen, alleen de hoge zit zou voor de sportief ingestelde automobilist een punt van kritiek kunnen zijn. In korte bochten slipt het binnenste voorwiel snel door, de aandrijfslipregeling van het DSTC-systeem draait overuren, maar verhindert niet dat je kortstondig met spinnende voorwielen optrekt. Gelukkig levert Volvo de S60 D5 ook met vierwielaandrijving, waarmee het tractieprobleem tot het verleden behoort.

XC90 beter bewapend

En dan de XC90. Natuurlijk merk je dat de grote SUV behoorlijk wat kilo's mee te torsen heeft. De extra krachten van het D5-blok zijn dan ook bijzonder welkom. Het lijkt alsof de D5 in de XC90 beter hoorbaar is, wat wellicht te maken heeft met de extra inspanningen die de motor moet leveren. Voor het bekende sprintje heeft de XC90 10,9 seconden nodig, en de SUV dendert door tot een top van 195 km/h. Op deze manier is de grote Volvo toch wat beter gewapend tegen het zescilinder dieselgeweld van zijn voornaamste concurrenten, de Land Rover Discovery, de BMW X5 en de Mercedes M-klasse, die overigens alle drie krachtiger zelfontbranders hebben. In de XC90 kan de dieselrijder uit één versie kiezen: de D5. De 2.4 D en de D-versie van Volvo's vijfpitter blijven voorbehouden aan de S60 en de V70. Ook de XC70 is alleen met de 185 pk sterke D5-diesel leverbaar. En de S80? Die moet het nog doen met de oude 163 pk sterke motor. Daar komt zeer waarschijnlijk verandering in, wanneer het nieuwe model zich aandient. Omdat de grote sedan binnen afzienbare tijd wordt opgevolgd, concentreert Volvo zich met de nieuwe dieselgeneratie op de actuelere modellen.

S60 D5 vanaf 39.095 euro

Volvo vraagt 39.095 euro voor de minst dure S60 D5. Ten opzichte van de oude D5 kost de nieuwe 1.000 euro meer. Concurrentie komt vooral uit Duitse hoek, bijvoorbeeld van de BMW 320d, die vanaf 40.100 euro in de prijslijsten staat en van de Audi A4 2.5 TDI, die begint bij 42.190 euro. De eerste heeft een 163 pk sterke viercilinder, de tweede een V6 met eveneens 163 pk, dus in dat opzicht kun je spreken van een scherpe prijs. Overigens is de D5 niet de krachtigste diesel in zijn segment. Toyota heeft immers de Avensis 2.2 D4-D met 177 pk en 400 Nm, Fiats nieuwste vijfcilinder 2.4 JTD schopt het zelfs tot 200 pk en 400 Nm.

Praat verder op het forum