Volkswagen Touran 2.0 TDI 170pk Highline (2007)

Hij lijkt zo braaf...

Volkswagen Touran 2.0 TDI 170pk Highline
Je zou het niet zeggen, maar dit is een uiterst krachtig 'busje'. Hij heeft een dikke diesel aan boord en een o zo braaf uiterlijk: de Volkswagen Touran 2.0 TDI 170 pk. En niemand die het ziet!

Sinds de facelift van eind 2006 biedt Volkswagen de Touran aan met de krachtigste
viercilinder TDI. De vernieuwde Touran blikt een stuk frisser de wereld in. Bij VW zijn ze duidelijk in hun nopjes met het nieuwe familiegezicht, dat eerder al op de Passat, de gefacelifte Polo en de Eos te zien was. Nu siert het ook de Touran, waarbij een glimmende omlijsting vanaf de grille ver doorloopt tot in de bumper. Het is dan ook het enige blingbling aan de MPV, want verder ziet de auto er nogal saai uit. De koplampen ogen iets frivoler dan voorheen en nieuw zijn ook de achterlichten, die wat donkerder gekleurd glas hebben.
Volkswagen past nieuwe materialen toe voor het interieur, en dat maakt het dashboard van de Touran nog verzorgder dan voorheen. De kunststof op het dashboard is lekker zacht, sluit overal mooi aan en ziet er gewoon chic uit.
De zitpositie in de Touran is uitstekend. De riante stoelen laten zich uitgebreid verstellen Ook het stuur kan alle kanten op, zodat bestuurders van groot tot klein een ideale positie kunnen vinden. Volkswagen levert de Touran standaard als vijfzitter, voor twee stoeltjes extra vraagt het merk 955 euro. De testauto heeft ze niet, en dus gaapt er een gigantisch gat achter de drie stoelen voor de achterpassagiers. Er gaat altijd 695 liter mee, haal je de achterstoelen eruit, dan tovert de Touran zich om tot bestelbus en bedraagt de laadcapaciteit 1.989 liter.

Niet stil, wel explosief
Bij Volkswagen houden ze nog altijd vast aan de pompverstuiverinspuiting, al komt daar op niet al te lange termijn veran-dering in. Een kenmerk van de TDI's is dat ze nogal nagelen. In al die jaren heeft Volkswagen de explosieve diesels, want dat zijn pompverstuiver-TDI's doorgaans wel, nooit stil weten te krijgen. Dat blijkt maar weer bij deze Touran. Je hoort hem duidelijk. Maar wat is-ie fel! Meteen bij het wegrijden kleunt de turbo erin. Bij temperaturen van iets boven 0 graden Celsius wordt het wegdek niet droog en dat bezorgt de tractieregeling overuren. We hadden er dan ook een hele klus aan om de auto bij de acceleratiemeting zo snel mogelijk naar de 100 te krijgen. Laat je de ESP-knop voor wat-ie is, dan knippert bijna constant het oranje lampje.
Zo wordt de Touran nog enigszins in toom gehouden. Maar tot de snelste tijd kom je dan niet. Dus zetten we dergelijke systemen altijd uit tijdens de metingen. Het levert vette wielspin op in de eerste en tweede versnelling, maar desondanks knalt de 2,0-liter TDI met 170 pk in 9 seconden rond vanuit stilstand naar 100 km/h. Precies wat de fabriek belooft! Op droog asfalt zou de Touran zomaar onder die opgave kunnen duiken. Let wel, 9 seconden is gewoon een rappe tijd.
Zet je een bocht te snel in, dan word je daarvoor in de Touran het snelst gestraft. Hij glijdt snel over de voorwielen weg, al grijpt het stabiliteitssysteem direct in. De Volkswagen heeft last van een zwaar dieselblok voorin en de auto is aan de vooras zachter afgeveerd. Dat levert in de bocht al snel een doorslippend binnenste voorwiel op.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Touran 2.0 TDI 170pk Highline
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.790

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.407 mm / 1.794 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.526 kg
Laadvermogen 684 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,9 s / 4,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,2 s / 8,3 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 174 g/km