Volkswagen Touareg 3.0 TDI 286pk Atmosphere
Techgigant
De Volkswagen Touareg doet met z’n grotere formaat en giga-grille z’n uiterste best om indruk te maken, maar wie voor dik een ton zo onopvallend mogelijk door het verkeer wil gaan, doet hier geen gekke koop mee.
Dat is misschien juist wel de kracht van de Touareg, die een speciale positie inneemt binnen de Volkswagen Groep. Daar is met de Audi Q7 en Q8, de Porsche Cayenne en – nog hoger in de markt – de Bentley Bentayga en Lamborghini Urus ruim voldoende te kiezen voor wie een grote, dure SUV wil, maar toch houdt Volkswagen vast aan het idee dat het zelf ook zo’n auto in de gelederen wil hebben. Dat begon al in 2002 en anno 2019 is Volkswagen nog altijd het enige huis-tuin-en-keukenmerk dat een premium-SUV aanbiedt. In tegenstelling tot auto’s als de Hyundai Santa Fe mikt de Touareg namelijk nadrukkelijk op dure types als de BMW X5, Volvo XC90 en ook de ‘eigen’ Audi Q7. Om die strijd aan te kunnen, moet je tegenwoordig vooral op het gebied van innovatieve technologie volop kunnen meedoen. Volkswagen zet z’n directe concurrenten in elk geval op achterstand als het gaat om de vierkante meters schermoppervlak, want het Touareg-binnenste wordt gedomineerd door een display met een doorsnee van maar liefst 15 inch. Dat sluit vrijwel naadloos aan op een digitaal instrumentarium dat met 12 inch evenmin klein is te noemen en omringt samen met dat scherm én een head-up display de bestuurder met informatie. Wie voor het eerst met een Touareg op pad gaat, kan maar beter een uurtje eerder van huis gaan, want het is verstandig om eerst even de weg te leren kennen in deze complexe digitale wereld. Het basisscherm van het systeem werkt met ‘tegels’ en die zijn stuk voor stuk naar wens in te vullen met functies. Vrijwel elke functie laat zich via het centrale scherm bedienen en hoewel er ongetwijfeld lang is nagedacht over de plaatsing van de verschillende menu’s en mogelijkheden, zijn er hier en daar toch missertjes. Iets eenvoudigs als het resetten van de ritgegevens is bijvoorbeeld diep in het instellingenmenu verstopt.
Gevoel van weelde
Het is knap lastig om níet naar het scherm te kijken in de Touareg, maar als we dat toch doen, valt als eerste het fraaie mat afgewerkte hout op. De strip is onderdeel van de Atmosphere-uitvoering en wordt vergezeld van een stevige baan sfeerverlichting die zich in alle kleuren van de regenboog laat instellen. De korte, platte bedieningshendel van de automaat doet sterk aan die van Audi’s denken en de optisch met elkaar verbonden ventilatieroosters rechts, ook te zien in de Passat, blijven apart. Er zijn meer elementen die we kennen van andere modellen, zoals het op het oog regelrecht uit de Golf en Polo afkomstige stuurwiel. Het materiaalgebruik is op oog- en voelhoogte dik in orde, maar lager op het dashboard treffen we meer alledaagse kunststoffen aan. Wat niet alledaags is, is de zitpositie. De stoelen zijn uitgebreid (en deels via het scherm) instelbaar en de armsteunen bevinden zich zowel links als rechts op een ideale plek, zodat iedereen eenvoudig een comfortabele plek vindt. De Touareg slaagt er goed in om z’n grotere buitenmaten te vertalen naar een ruimer interieur. Een zevenzitter is het nooit, maar vooral de bagageruimte is met 810 liter ronduit indrukwekkend. Bovendien is het laadruim dankzij een automatisch omhoogklappend én weer sluitend afdekscherm makkelijk toegankelijk.
Reizen
Als reisauto is deze mastodont bijna onverslaanbaar. Met name in de Comfort-stand werkt de optionele luchtvering van de Touareg alle ongerechtigheden in het wegdek op bijna Amerikaanse wijze weg, terwijl de besturing op de snelweg een overdaad aan stabiliteit biedt en de enorme dieselmotor in het vooronder amper van het stationair toerental hoeft af te wijken om de auto op snelheid te houden. De 3.0 TDI kennen we uit verschillende Audi’s en levert in z’n hier gemonteerde krachtigste versie 286 pk en 600 Nm. Het blok lijkt voor deze auto te zijn gemaakt en sleurt de bijna 2.000 kg zware SUV zonder enig drama voort. De motor is te allen tijde gekoppeld aan een achttraps automaat en vierwielaandrijving, waarmee hij een prettig geheel vormt. Wel twijfelt de bak bij een plotselinge inhaal- of invoegactie soms net wat te lang voordat hij terugschakelt. Wie er genoegen in schept om op hoge snelheid over bochtige wegen te rijden, adviseren we met klem om een andere auto te kopen. Maar als het moet, blijkt de Touareg een trefzeker voertuig. Het verschil tussen de Comfort- en de Sport-stand is goed voelbaar en zeker als de optionele vierwielbesturing aanwezig is, is er weinig wat de auto van de wijs kan brengen.
Wie een Touareg wil zoals in deze test, zal stevig in de buidel moeten tasten. De door ons gereden uitvoering is een Atmosphere, die qua prijs gelijk is aan de ietwat anders uitgevoerde Elegance en samen met die variant de middenmoot van het gamma vormt. Alleen de sportief aangeklede R-Line is nog duurder, maar in plaats daarvan is de testauto voorzien van een R-Line exterieurpakket. Belangrijker vinden we het Innovation- en Comfort-pakket, want die omvatten beide onder meer het enorme scherm en de zeer prettige Adaptive Air Suspension-luchtvering. Samen zijn deze pakketten echter goed voor een meerprijs van maar liefst € 11.709. Tel daar de lange rij losse opties bij op en deze Touareg kost € 119.312. Helemaal compleet is de auto dan nog niet.
Oordeel
De Volkswagen biedt ruimte, een verfijnde aandrijflijn en een onderstel dat op asfalt goed presteert. Rationeel bezien doe je een prima koop, maar tegelijkertijd kun je je afvragen of het in dit segment terecht is om het gevoel volledig buiten spel te zetten.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Touareg 3.0 V6 TDI 286pk 4Motion Atmosphere |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 100.960 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.878 mm / 1.984 mm / 1.717 mm |
Wielbasis | 2.904 mm |
Massa leeg | 1.970 kg |
Laadvermogen | 880 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R18Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,2 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,4s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 173 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line *Luchtvering / Vierwielbesturing / Stoel-ventilatie + massage / Panorama / Memory / HUD*
- 2018
- 135.500 km

Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-LINE 4MOTION PANO-DAK/TREKHAAK/DYNAUDIO/LEDER/NAVI/ACC
- 2019
- 82.760 km

Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Aut. | Black Edition | Nightvision | Massage | Panorama | Stoelventilatie | Lederen Dash | Led |
- 2019
- 106.889 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (72) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.