Volkswagen Passat Variant vs. Mercedes-Benz C 180 Estate - Vergelijkende Test
Niet premium? Niet erg!
97 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Volkswagen Passat Variant is een van de laatste overblijvers in het ooit zo populaire D-segment. Voortaan moet hij het opnemen tegen de meer premium concurrenten in dit segment, zoals de Mercedes-Benz C-klasse Estate.
Een Mercedes-Benz tegen een Volkswagen, hoe komt dat zo?
Omdat Volkswagen met de Passat Variant een van de laatste overblijvers is in het segment van de normale D-segmenters. De Mondeo, Insignia en Talisman, om maar eens wat concurrenten te noemen, zijn allemaal met pensioen gestuurd omdat iedereen en zijn moeder in een SUV moet. Ook de Volkswagen Passat is niet ongeschaad gebleven, want de sedan komt niet naar ons land. Ondertussen loopt het bij premiummerken als BMW en Mercedes prima. En aangezien de C-klasse Estate er, net als de Passat, met een mild hybrid 1.5 turbomotor is, is dit de meest logische vergelijking.
Is de Volkswagen Passat dan net zo premium als de Mercedes C-klasse?
Nee, je merkt wel dat Mercedes op het gebied van vormgeving en materiaalgebruik echt nog wel een streepje voor heeft. Ook het digitale gedeelte is net wat mooier. Daar staat tegenover dat de Passat ergonomisch beter scoort en dat de Volkswagen echt een heel stuk ruimer is. Zowel op de achterbank als in de bagageruimte ben je een stuk beter bediend met de Volkswagen.
Hoe zit het met de motoren?
Zoals gezegd zijn het beide 1,5-liter viercilinder turbomotoren met mild hybrid ondersteuning. De Volkswagen levert 150 pk en 250 Nm, de Mercedes levert hetzelfde maximumkoppel van 250 Nm, maar houdt dat wat langer vast, waardoor er bovenin 170 pk tot je beschikking staat. Bovendien heeft de Mercedes een negentraps volautomaat, terwijl de Passat een automaat met dubbele koppeling heeft en zeven verzetten. Die bak kan bij uitrollen ontkoppelen zodat je kunt zeilen, al moet je dan wel even wachten totdat je bij gas geven echt vooruit gaat. Mercedes biedt een dergelijke functie ook, maar alleen als je 'm in Eco zet, dus wie er geen prijs op stelt kan er makkelijker vanaf. Wel klinkt de motor van de Benz een beetje rauw.
Is er nog een verschil in onderstel?
Zeker, op dit onderdeel pakt Mercedes punten. De C-klasse is enorm comfortabel, maar mede dankzij de achterwielaandrijving ook erg goed in balans. Hij nodigt je er echt niet toe uit, maar als je eens hard een bocht om wil, blijkt de gripreserve veel dieper dan je zou verwachten. Bij de Passat loop je dan snelle tegen onderstuur aan en het wat simpeler onderstel voelt bovendien minder comfortabel. Overigens tekenen we er wel bij aan dat onze test-Passat niet de nieuwste generatie adaptieve dempers heeft. We weten van een eerdere kennismaking dat die best een verschil kunnen maken.
Welke moet je hebben?
Als het je echt om het premium te doen is, dan heeft de Mercedes nog een streepje voor. Maar de Passat is ruimer, zuiniger en ook nog eens goedkoper. Motorisch voelt de Passat bovendien niet minder.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.5 eHybrid R-Line Edition 272PK DSG black style, matrix led, tr
- 2024
- 14.996 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Estate AMG-Line 180 AMG Line Mercedes-Benz C-klasse 180 Estate AMG-Line / Stoelverwarming / Achteruitrijcamera / Night-Pakket / Panorama-schuifdak / Memory-Stoelen
- 2024
- 17.962 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 300 e AMG Plug-In Hybride AMG Line | Trekhaak | Panorama Schuif-Kanteldak | Distronic | Stuur en Stoelverwarming. Inclusief 48 maanden MB Certified garantie voor Europa.
- 2024
- 42.716 km
Lezersreacties (97) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.