Volkswagen Golf GTI TCR - Test
De ultieme GTI of stickertuning?
96 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het aantal snelle Volkswagens Golf neemt hand over hand toe. Er was al een GTI, een R, Een GTI Clubsport, een Clubsport S en nu nog één: de Golf GTI TCR. Sandor van Es zoekt uit of dat nog toegevoegde waarde heeft.
TCR staat voor Touring Car Racing. Onder dit uniforme reglement worden nationaal en internationaal vele kampioenschappen verreden met flink omgebouwde C-segmenters, voorzien van een krachtbron met maximaal 2 liter inhoud en ongeveer 350 pk. De klasse is een groot succes. Er doen een stuk of vijftien merken aan mee, waaronder de raceversie van de Volkswagen Golf. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de DTM moet een TCR-racer in belangrijke mate gebaseerd zijn op een productiemodel, met name de koets en de motor.
Tot zover de duiding van die drie letters. Laat je er niet door foppen, de GTI TCR-straatversie waarin we vandaag rijden, is in geen geval een teruggebouwde raceauto. Volkswagen onderstreept met die letters vooral zijn sportieve ambities en de betrokkenheid bij deze raceklasse. Evengoed schept het wel de nodige verwachtingen.
POWERBOOST
Ten opzichte van de gewone GTI is het vermogen van de 2.0 TSI gestegen van 245 naar 290 pk. In tegenstelling tot de Clubsport, de speciale GTI-uitvoering van vóór de facelift van de Golf 7, kan hij dat continu leveren. Qua vermogen loopt de TCR dus mooi in de pas met de huidige generatie hot hatches. Ja, een Honda Civic Type R heeft meer paarden onder de kap, maar de vraag is of 300-plus voor dit soort auto’s relevant is. Laten we het zo zeggen: achter het stuur van de voorwielaangedreven GTI TCR heb je niet het gevoel dat je iets tekortkomt. In een luttele 5,6 seconden accelereer je van stilstand naar 100 km/h; dat is een serieus cijfer en dik een halve seconde sneller dan de gewone GTI.
Met het optionele Performance Pakket (vanaf € 2.275) gaat de begrenzer eraf en kun je doorhalen tot maar liefst 260 km/h/! Bij dat pakket hoort tevens een setje grotere lichtmetalen wielen (19 inch in plaats van 18) en een adaptief onderstel. Uiterlijk onderscheidt de TCR zich door een extra lip onder de voorbumper en grotere koelgaten. Daarnaast is hij voorzien van zijskirts en aan de achterkant een dakspoiler, diffusor en extra grote sierpijpen.
Binnenin beperken de aanpassingen zich tot speciale bekleding van de (heerlijke) sportstoelen en hier en daar rode kleuraccenten. De bestickering op de zijkant is overigens een optie van € 553. Dat geld kun je wat ons betreft beter in een paar tanks benzine investeren.
EXTRA ENTHOUSIASME
Er zijn tegenwoordig turbomotoren met een betere gasrespons. Toch is de souplesse onderin dik in orde. Twijfel je voor een bocht tussen terugschakelen naar 3 of naar 2, pak dan gerust de hogere versnelling; er is meer dan voldoende koppel voorhanden. Al bij 1.950 toeren komt de volledige 380 newtonmeter los, en dat blijft tot 5.300 tpm tot je beschikking. Daarna nemen de pk’s het over en trek je bijna onverminderd door tot zo’n 6.500 tpm. Vooral bij die laatste 1.500 toeren maakt de TCR het verschil – hij haalt heerlijk door.
De TCR is altijd gekoppeld aan een 7-traps DSG-transmissie. Qua respons laat de tand des tijds zich gelden. Vooral bij het terugschakelen is het niet meer de best reagerende transmissie in zijn soort. Het schijnt dat Volkswagen voor de Golf 8 aan een update werkt. Dan hopen we dat ze ook even naar de schakelflippers kijken, want die zijn wel érg klein. Als je op een bergweggetje heftig aan het sturen bent en meer dan een kwartslag moet draaien, kun je ze soms moeilijk bereiken.
Om de krachten te beteugelen is er standaard een sperdifferentieel gemonteerd, zodat je niet continu wordt geconfronteerd met een doorslaand binnenste voorwiel. Een sper heeft echter ook nadelen; je hebt weliswaar meer tractie, maar er komt als je de bocht uitrijdt met het gaspedaal naar beneden evengoed een moment dat de voorbanden hun grip verliezen. Dan trekt de neus abrupter naar buiten dan zonder sper. Uiteraard zijn de veren en dempers aangepast en staat de Golf wat dichter op het asfalt. Het maakt de TCR tot een fijn sturende auto die trefzeker van bocht naar bocht is te dirigeren, met meer grip, scherpte en enthousiasme dan een reguliere GTI. Hij doet wat dat betreft sterk aan de Clubsport denken.
WEINIG SPEELS
Toch is er nog de nodige behoudendheid ingebouwd. Met het adaptieve onderstel in de sportstand voelt de auto op de Portugese binnenwegen waar we hem rijden in eerste instantie hard zat, maar dat betreft vooral de hoogfrequente, ingaande demperwerking op hobbels en korte oneffenheden. Bij het insturen en over langere glooiingen zit er best nog wat beweging in de koets. Een fractie meer demping op de rebound zou wat dat betreft geen kwaad kunnen.
Daarnaast missen we een beetje speelsheid in het onderstel. Op de limiet zijn het over het algemeen de voorwielen die als eerste hun grip verliezen. Dat maakt het lastiger om de Golf TCR mooi de bocht in te plaatsen dan wanneer er wat bewegelijkheid in de achterkant zou zitten. Een paar graden meer camber op de voorwielen, zoals de speciale uitvoering van de Clubsport had, de S, zou al heel veel schelen.
Nu heeft Volkswagen echter behoorlijk op safe gespeeld. Nogmaals, de GTI TCR is zonder meer een fijn sturende, bloedsnelle hatch. Met dat naar de racerij verwijzende achtervoegsel hadden ze wat ons betreft echter best een stap verder mogen gaan, er écht een hardcore versie van mogen maken. Wie het evenwel níét zo extreem wil hebben, is prima bediend met de TCR. Je moet er dan snel bij zijn; er komen er slechts 75 naar Nederland.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Fijne motor
- +Extra grip en scherpte
- -Relatief behoudend
- -Respons terugschakelen
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 TSI GTI TCR |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.555 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 213 kW / 290 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.268 mm / 1.799 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.626 mm |
Massa leeg | 1.310 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 151 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 7,5 GTI TCR 2.0 TSI 290pk DSG / Aut. DCC Panoramadak Dynaudio 78dkm 1ste eigenaar!!
- 2019
- 78.026 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 PK DSG Highline | WORDT VERWACHT | Apple CarPlay | Active Info Display | Camera | Getint Glas |
- 2019
- 64.814 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Automaat / Panoramadak
- 2019
- 51.813 km
Lezersreacties (96) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.