Test: Volkswagen Golf GTI Edition 25 - na vier jaar werd Golf 4 GTI wel leuk
Feestversie in 2001
30 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Volkswagen Golf IV staat als GTI niet bekend als de allerleukste generatie. Daarin lagen snelle motoren, maar de liefhebber heeft vooral oog voor de R32. Dat was Volkswagens eerste R, met een potente 3,2 liter VR6, vierwielaandrijving en 241 pk. Dat zie je ook aan de prijzen. Maar de speciale feestversie van de GTI ter ere van 25 jarig-jubileum zijn we niet vergeten.
Hoe zat het ook alweer met de Golf IV GTI?
In de zomer van 2001 besloot Volkswagen het 25-jarig jubileum van de Golf GTI te vieren met een speciale editie. Dat was hard nodig, want sinds de introductie van de Golf III had Volkswagen de GTI-aanduiding enigszins verwaarloosd. Bij de Golf III was het vooral de VR6 die de liefhebbers in vervoering bracht. Toen de Golf IV eind 1997 op de markt kwam, stond er nog wel GTI achterop de snelste versie, maar dat was het dan ook wel; de 1.8-liter viercilinder turbo met 150 pk was best soepel en krachtig, maar de afwerking en het onderstel hadden weinig met de originele GTI-spirit te maken.
Wat maakt de 25 Jahre GTI anders?
Volkswagen realiseerde zich dat het misschien wat te ver was afgeweken van het oorspronkelijke pad van de GTI. In 2001 kwam er daarom, zoals er een 15-jarig jubileummodel van de Golf III GTI was geweest, een ‘25 Jahre’-editie van de Golf IV. Deze speciale editie lag 20 mm lager, had fraaie spaakwielen, een extra lip onder de voorbumper, een dikkere achterbumper en een speciaal uitlaateindstuk. Zo kenden we de GTI weer terug. En als kers op de taart leverde de 1.8-liter 20-klepper met turbo nu 180 pk, een toename van 30 pk ... althans, voor Duitse klanten. In Nederland ging importeur Pon nog een stap verder. In die tijd was het chiptunen van auto’s, vooral om TDI’s sneller te maken, zeer populair. Een geschikte chip voor deze motor was snel gevonden, en speciaal voor de 100 Nederlandse kopers van de GTI Edition werd het vermogen opgevoerd naar 210 pk.
Merk je dat een beetje, 210 pk?
Dat voel je 23 jaar later nog steeds. Wat is dit blok hitsig! We steken de grens over naar het Duitse Osnabrück om de collectie van Volkswagen Classic te bezoeken. Hier bekijken we niet alleen de nieuwste Golf R, maar ook alle snelle Golfjes van de afgelopen 50 jaar. Een perfecte manier om alvast in de feeststemming te komen. Terugschakelen is eigenlijk niet nodig, maar we doen het omdat het de rit nog leuker maakt. Vanaf 2.500 toeren is er die ouderwetse turboduw in de rug. Met het grootste gemak bereikt de snelheidsmeter 220 km/h, terwijl deze GTI een topsnelheid van 228 km/u zou moeten kunnen halen. Deze motor is een attractie, waarbij alle mooie herinneringen aan de ‘20VT’s’ die we meer dan twintig jaar geleden reden in Audi’s TT, Seats met Cupra-behandeling en zelfs in een Donkervoort, weer naar boven komen. Zowel uiterlijk als motorisch is deze jubileumspecial echt een feest!
Is de GTI 25 Jahre wel een lekkere hot hatch?
Toch merk je zodra je echt hard gaat hoeken dat de Golf IV GTI in feite geen snaarstrakke hot hatch is. Dat wordt bevestigd door de Golf V GTI, die we ook meenemen uit het rijtje GTI’s dat voor dit verjaardagsfeestje klaarstaat. We sturen hem het heuvelland in, richting het parcours van de beroemde Osnabrücker Bergrennen, een jaarlijkse heuvelklimwedstrijd met vooral klassiekers. Hoewel onze knalgele hatchback nog geen klassieker is, valt hij als youngtimer wel op. Het is de Pirelli-editie, uitgebracht in 2007 ter ere van de eerste Golf GTI Pirelli uit 1983. Deze uitvoering was niet verkrijgbaar op de Nederlandse markt, maar hij was gebaseerd op de hier gevoerde GTI Edition 30, de feesteditie ter ere van 30 jaar GTI. Omdat de Golf V GTI vanaf het begin weer een echte, leuke GTI was, hadden de ingenieurs die er iets speciaals van wilden maken er een makkelijke klus aan. De Golf van de vijfde generatie voelt hard aan, maar ook in alles scherper. Al na de eerste meters voel je dat dit een geperfectioneerde hete hatchback is. Tegelijkertijd concluderen we dat de Golf V lang niet zo mooi is als de vierde generatie. Het dashboard is lomper en mist de fraaie vormen van zijn voorganger. De buitenkant kan wat ons betreft evenmin tippen aan de looks van de vierde Golf, door velen beschouwd als misschien wel de mooiste Golf ooit.
Dus wel aantrekkelijk, zo'n GTI Edition 25?
Dat maakt de Golf GTI Edition 25 een aantrekkelijke youngtimer, maar hij heeft niet de exclusiviteit van de eerste Golf R32. Die kwam een jaar later op de markt en wordt nu voor stevige prijzen verhandeld tussen liefhebbers. Voor een exemplaar met een lage kilometerstand betaal je al snel tussen de 35 en 45 mille in euro's. Een van de 100 in Nederland geleverde Editions in originele staat vinden is lastig, maar een Duitse met 180 pk is iets makkelijker te vinden. Voor een originele versie met minder dan 150.000 kilometer betaal je ongeveer €15.000. Hoewel de Golf GTI Edition 25 niet de scherpste hot hatch is – een Seat Leon Cupra R presteert beter – compenseren de motor en het uiterlijk veel. Bovendien zijn de chiptuning-opties er nog altijd, dus ook een ‘buitenlandse’ Edition met 180 pk kun je eenvoudig meer vermogen geven. Dan heb je een Golf IV GTI die zijn drie magische letters met verve draagt.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.8 5V Turbo GTI Edition |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.300 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V4 |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 154 kW / 210 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 2.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.149 mm / 1.735 mm / 1.444 mm |
Wielbasis | 2.511 mm |
Massa leeg | 1.254 kg |
Laadvermogen | 496 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 225/40VR18Prijzen |
Topsnelheid | 228 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 222 g/km |
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.