Test: Peugeot e-208 facelift - Kiezen tussen oud en nieuw

Facelift maakt (weer) efficiënter

131 reacties

Video

Opmerkelijk: de ‘oude’ elektrische aandrijflijn blijft in de elektrische Peugeot 208 leverbaar naast de nieuwe. Laatstgenoemde is 2.000 euro duurder, maar heeft één belangrijk voordeel. Beide versies profiteren van een facelift, die wat uiterlijkheden en extra uitrusting brengt.

Hoe zit dat met die elektrische aandrijflijnen van de Peugeot 208?

Al in 2022 kondigde Peugeot officieel een verbeterde versie van de elektrische Peugeot e-208 aan. Die auto bood 156 pk en een actieradius van 400 kilometer, maar verdween opmerkelijk genoeg kort daarna alweer van de prijslijst. Midden 2023 werd de gefacelifte Peugeot 208 aangekondigd, en zowaar: de vernieuwde elektrische aandrijflijn is sindsdien weer officieel present. Daarmee is dit verhaal echter nog niet klaar, want Peugeot blijft de ‘oude’ aandrijflijn ook in de gefacelifte 208 leveren. Best opmerkelijk, want op papier is het verschil tussen de twee niet zo groot. De nieuwe is een redelijke 20 pk krachtiger, maar biedt slechts één kilowattuur meer accu-inhoud.

Gaat dat dan het verschil maken?

Nee, maar het verbruik wel. Naar een officiële waarde zijn we nog op zoek, maar de actieradius zegt alles. Waar de ‘oude’ e-208 met die 50 kWh 362 km moet kunnen halen, komt de nieuwe Peugeot e-208 met nagenoeg dezelfde accucapaciteit 410 kilometer ver. Die efficiëntie is in de praktijk zeer welkom, want eigenlijk was de oorspronkelijke e-208 ook gewoon opmerkelijk onzuinig. Met die 410 kilometer scoort de e-208 op zijn beurt overigens nauwelijks beter dan de veel grotere en 250 kg zwaardere Peugeot e-308 SW (409 km). Dat de stroomlijn bij het verbruik van een EV een veel grotere rol speelt dan het gewicht, moge daarmee maar weer duidelijk zijn.

Peugeot 208 e-208 facelift

De zwarte wielkastranden zijn niet langer standaard op alle versies van de e-208.  Let ook op de achterlichten en de bijzondere wielen.

Hoe rijdt de vernieuwde Peugeot e-208?

De 208 is en voelt wel duidelijk vlotter dan zijn grote broer en heeft met die 156 pk ruim voldoende kracht. Hij kan het vermogen goed en zonder drama kwijt, maar komt toch altijd vlot weg. Vering en demping zijn vergevingsgezind en bieden veel comfort. Door dat wat hogere, maar laag in de auto geplaatste gewicht voelt de elektrische hatchback opvallend serieus en stabiel, terwijl de directe besturing bijdraagt aan het gevoel van wendbaarheid. Gewoon prettig.

Het gaat alleen maar over de elektrische e-208. Is de Peugeot 208 er ook weer op benzine?

Jazeker. De gehele 208-reeks profiteert van een facelift die sterk lijkt op de vernieuwingsronde die we eerder bij de 508 en 2008 zagen. Een nieuwe voorbumper met nieuwe, drievoudige led-balken aan weerszijden, nieuwe wielen, achterlichten met horizontale ledstrepen en een uitgeschreven ‘Peugeot’-merknaam achterop zijn de voornaamste uiterlijkheden. Ook op benzinegebied valt er meer te kiezen, want behalve de bekende 1.2 PureTech met 75 of 100 pk zijn er nu ook mild-hybrids met 100 of 136 pk en een nieuwe, zestraps automaat met dubbele koppeling. Daar maken we later nog een keer kennis mee. Uiterlijke verschillen tussen de elektrische en niet-elektrische versie waren er al nauwelijks, maar nu nog minder dan voorheen. Voor de facelift kreeg de e-208 bijvoorbeeld nog standaard zwarte wielkastranden mee, terwijl die bij de reguliere 208 alleen op de luxe GT zaten. Nu geldt dat laatste in alle gevallen.

Peugeot e-208

Herkenbaar anders: boven de 'oude', onder de vernieuwde Peugeot 208.

Peugeot 208 e-208 facelift

Is het interieur van de Peugeot 208 ook veranderd?

De Peugeot 208 heeft een van de mooiste interieurs van zijn klasse en daar verandert met de facelift gelukkig niets aan. Het bijzondere, maar coherente design zorgt voor een onmiskenbare Peugeot-sfeer en oogt nog altijd erg modern. Nieuwe kleuren en materialen en het nieuwe Peugeot-logo zijn ruim voldoende om de boel weer helemaal bij de tijd te brengen, al helpt het nu standaard aanwezige 10-inch touchscreen natuurlijk ook. Het systeem is nog altijd niet snel, maar in dit segment tillen we daar niet al te zwaar aan. Evengoed is de ergonomie niet top: de menustructuur is lastig te doorgronden en ook over de plaatsing van fysieke bedieningselementen lijkt niet altijd goed te zijn nagedacht. Jammer, maar de algehele indruk is goed. Dat geldt minder voor de ruimte achterin. Daaraan verandert met de facelift uiteraard helemaal niets, maar daarmee is de 208 onverminderd krap. De bagageruimte is met 352 liter nog wel oké, maar in de elektrische versies blijft daar nog 309 liter van over.

Peugeot 208 e-208 facelift

Een nieuw logo, een standaard 10-inch touchscreen en nieuwe kleuren en materialen: het binnenste van de gefacelifte Peugeot 208.

Echt goedkoop is zo'n compact model allang niet meer, zeker?

Zeker niet, en dat geldt nog veel sterker voor de EV. De elektrische 208 is er vanaf €35.320, voor de 51 kWh-versie betaal je minimaal €37.320. Vanwege het lagere verbruik zouden we altijd de nieuwe adviseren, maar de prijzen zijn hoe dan ook stevig. In dit segment is nog erg goed merkbaar dat zo’n elektrische aandrijflijn geld kost en kijk je bij gelijke uitrusting en een automaat zomaar tegen 8.000 of 10.000 euro prijsverschil met een benzine-208 aan. Dat was voor de facelift echter niet anders, dus is er ook geen reden om aan te nemen dat de e-208 iets aan populariteit zal inboeten.

Peugeot e-208
Peugeot 208 e-208 faceliftPeugeot 208 e-208 faceliftPeugeot 208 e-208 faceliftPeugeot 208 e-208 faceliftPeugeot 208 e-208 faceliftPeugeot 208 e-208 faceliftPeugeot 208 e-208 facelift

Signalement

Merk Peugeot
Model e-208 GT EV 54kWh 156
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.950

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk
Maximaal koppel 270 Nm
Accu capaciteit (bruto) 54 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.055 mm / 1.760 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.430 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden205/45R17Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Stroomverbruik (WLTP) 14,4 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 400 km

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (131) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum