Test: Onvo L60 - Nio's aanval op Tesla Model Y
Achter Tesla aan
Nio lijkt een Tesla-concurrent, maar zo zien de Chinezen dat zelf niet. Daarvoor staat het volgens hen te hoog in de markt. Daarom is er nu het dochtermerk Onvo, dat wat meer op ‘de massa’ is gericht. De eerstgeborene is de Onvo L60 en die kunnen we in China alvast kort rijden.
Waarom gaat Nio met Onvo de strijd aan met Tesla?
Nio behaalt in Nederland nog geen indrukwekkende verkoopaantallen, maar het jonge dochtermerk Onvo moet daarin verandering brengen. Dat gaat hier straks de strijd aan met onder meer Tesla. Naar eigen zeggen staat Nio hoger in de markt dan Tesla, Onvo is net even wat minder 'premium'. Met de L60 richt Onvo zich specifiek op de Tesla Model Y. Niet zo gek, want de Model Y is een enorm succes. Maar de Onvo L60 krijgt er nog een hele kluif aan om ook maar in de buurt van Model Y-verkoopcijfers te komen. Naar verwachting gaat hij dat pas in 2026 in Europa proberen en dat lijkt rijkelijk laat. Diverse financiële prikkels voor EV’s zijn inmiddels weggevallen en het segment is behoorlijk verzadigd. Dat neemt niet weg dat het nuttig is dat we de L60 in de Zuid-Chinese metropool Guangzhou alvast onder de loep kunnen nemen. Dan kan hij misschien toch al op de shortlist van degene die nog aan het sparen is voor een Model Y-achtige.
Onvo L60.
Voelt de Onvo L60 goedkoper aan?
Nog voor we ons mengen in het drukke verkeer van Guangzhou, wordt al duidelijk dat de Onvo L60 alles behalve een ‘budget-EV’ is. Nio blijft ook met zijn nieuwe merk nadrukkelijk in de luxere hoek hangen. De L60 die we voorgeschoteld krijgen, is bijvoorbeeld voorzien van een weelderig interieur met een groot panoramadak, nappaleren bekleding, geïntegreerde kussens op de zitplaatsen en stoelverwarming voor- en achterin. Verder zijn de rugleuningen achterin elektrisch een stuk naar achteren te kantelen. Dankzij de riante beenruimte zit je, zeker met de rugleuning achterover, prinsheerlijk achterin. Wel enigszins met opgetrokken benen, zoals we dat vaker zien bij EV’s. Op een 8-inch scherm is achterin uiteenlopend entertainment op te roepen en ook de klimaatregeling en stoelbediening zijn er in ondergebracht.
Voorin laat vrijwel alles zich bedienen vanaf een 17,2-inch scherm. Dan bedoelen we echt vrijwel alles, want net als bij Nio zijn er op het stuurwiel slechts enkele draai- en drukknoppen waaraan via het centrale scherm tal van functies zijn toe te wijzen. Even de zijspiegels verstellen? Dat wordt even door het menu bladeren voordat je met de genoemde knoppen aan de slag kunt. Handiger wordt het er niet op. Het infotainmentsysteem is op zichzelf overzichtelijk ingedeeld, maar kun je ook met de spraakassistent bedienen. Een zusje van Nomi, maar je hoeft in Onvo’s geen vrolijk bewegend poppetje bovenop je dashboard te verwachten.
Onvo L60
Rijdt de Onvo L60 ook als een Nio?
De Onvo L60 staat op een nieuw platform en is er qua aandrijving in vier smaken: met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving en met een 60-kWh of een 85-kWh accu. Wij gaan op pad met de 326 pk sterke achterwielaangedreven versie, die in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/h schiet. De richting de 500 pk sterke vierwielaangedreven variant raffelt de sprint in 4,6 seconden af, maar we voelen al snel dat je in de RWD niets mist. Ondanks onze korte rit wordt al snel duidelijk dat zijn veercomfort in de buurt komt van wat we bij Nio gewend zijn. De L60 is alleen net even wat stugger geveerd.
Wat betreft het geluidsniveau merken we geen verschil met de modellen van Nio en dat belooft ook wel wat voor als we hem rechtstreeks met de Tesla Model Y gaan vergelijken. Je kunt ook op hogere snelheid een speld horen vallen in de L60. Maar, in tegenstelling tot Nio, heeft de Onvo L60 geen lidars voor de rijhulpsystemen. Logischerwijs laat Onvo op dat vlak in slechter weer wat steken vallen ten opzichte van Nio. Hoe dan ook is de L60 klaar voor grotendeels zelfstandig rijden op de snelweg met het zogenoemde NOP+. Dat konden we in een Nio EL8 al even proberen en dat werkt best aardig. De auto kan daarmee onder meer zelfstandig van rijstrook wisselen, als het verkeer dichter bij de op de ACC ingestelde rijsnelheid zit. Wel haalt het systeem in China ook rechts in, dus dat moet de fabrikant voor Europa nog even aanpassen. Verder vonden we dat de EL8 hier en daar nog wat nerveus reageerde op wegbelijning en wat te voorzichtig als je zelf opdracht geeft om van rijstrook te wisselen. NOP+ is echter nog volop in ontwikkeling, dus mogen we rekenen op verbetering.
Onvo L60
Hoe zit het met de actieradius en laadsnelheid van de Onvo L60?
Dankzij de 900V-architectuur van de nieuwe basis waarop de L60 rust, zijn behoorlijke laadsnelheden mogelijk. De L60 moet tot 450 kW laadvermogen aankunnen. Daarmee kun je grofweg in 20 minuten van 20 naar 80 procent bijladen. Duurt het je te lang, dan kun je de L60 naar een Nio-accuwisselstation rijden voor een vooraf opgeladen batterij. Met het 60-kWh accupakket is een rijbereik van 555 km mogelijk en met het 85-kWh exemplaar 730 km. Let wel, dat is volgens de CLTC-cyclus. Voor WLTP moet je uitgaan van tot zo’n 20 procent lagere waarden. Wat betreft actieradius en efficiëntie verwachten we niets grensverleggends van de L60.
Spannend wordt het of hij met zijn Europese prijs straks wél een nieuwe maatstaf zet. In China kost de Onvo L60 omgerekend minstens €27.259 inclusief accu. De vierwielaangedreven versie is er vanaf €29.900 te koop en de grotere 85 kWh-accu heeft een meerprijs van net geen vier mille. Als Onvo de basisprijzen in Europa onder de €40.000 weet te houden, gaan we vanaf 2026 de L60 wellicht vaker tegenkomen op onze wegen dan de modellen van Nio.
Lezersreacties (168) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.