Test: MG 4 Trophy Extended Range - volhoudertje

Kwestie van een lange adem

52 reacties

Video

Nu het MG uit China heeft bewezen dat het als merk een lange adem heeft, is het kennelijk tijd om ook van de auto’s zelf echte volhouders te maken. De MG 4 Trophy Extended Range is de goedkoopste elektrische auto met meer dan 500 kilometer bereik en lijkt daarmee een ideale keuze voor wie zo min mogelijk wil laden.

Ik zie die MG 4 al best vaak rijden. Wat is er precies nieuw aan?

De MG 4 verscheen helemaal aan het begin van dit jaar op de markt. Het is het compactste en voordeligste model in de line-up van MG, dat toch al bekendstaat als leverancier van relatief betaalbare elektrische auto’s. De eenvoudigste MG 4 kost vóór subsidie dik 32 mille, al heb je dan ‘maar’ 350 kilometer bereik. Daarboven zijn er twee versies met 204 pk en grofweg 450 kilometer bereik, de Comfort en de Luxury. Daarmee was er al heel wat te kiezen, maar nu komen er nog twee bij: de razendsnelle Xpower en de Trophy Extended Range. Tegelijkertijd is er een modeljaarupdate, met wat kleine nieuwtjes voor alle MG4’s. Zo groeien de wielen van de standaardversie van 17 naar 18 inch en krijgt de auto een achterruitwisser. Het zwarte dak, dat voorheen op de Luxury zat, is nu voorbehouden aan de Trophy en de Xpower. Alle versies krijgen een rijstand voor ‘one-pedal-driving’, waarmee ze zonder de rem te gebruiken ook echt tot stilstand komen.

De MG 4 heeft vanaf nu een achterruitwisser én een derde hoofdsteun op de achterbank.

‘Trophy’ klinkt sportief. Is hij dat ook?

Nee. De Xpower is sportief, waarover later meer. Bij de Trophy gaat het eigenlijk vooral om het ‘Extended Range’ dat ook in de naam zit. In plaats van 64 kWh, zoals bij de Comfort en de Luxury, krijgt de Trophy een accupakket van 77 kWh mee. Daarmee komt hij in theorie 520 kilometer ver. Daarbij is het goed om te weten dat MG uitgaat van de bruto-accucapaciteit, terwijl veel andere merken inmiddels voor nettowaardes kiezen. De Volkswagen ID3 is er bijvoorbeeld ook met 77 kWh, maar die accu is bruto 82 kWh groot. Dat verklaart deels waarom zo’n ID3 559 kilometer kan rijden met deze accu, maar niet helemaal. Deels komt dat namelijk ook gewoon door het hogere verbruik van de MG, die met een theoretische 16,5 kWh per 100 kilometer zelfs duidelijk minder zuinig is dan een veel grotere ID4.

En hoe zuinig is de MG4 Trophy Extended Range in de praktijk?

Tijdens een korte snelwegrit zakt het verbruik van de MG gelukkig wel snel naar de beloofde waarde, zodat die 520 kilometers ongetwijfeld haalbaar zullen zijn. Ook voor de rest zijn de specificaties dik in orde. Een warmtepomp is present, een driefasenlader ook en aan de snellader haalt deze versie een niet onverdienstelijke 144 kW. Minder snel dan een I.3 Pro S, maar duidelijk sneller dan een Niro of Kona.

Met 363 liter is de bagageruimte niet overdreven groot. Een 'frunk' is er niet.

Merk je onder het rijden nog wat van dat grotere accupakket van deze MG?

Ook als Trophy is de MG 4 een prettig rijdende auto. De zitpositie is goed, de besturing voldoende direct en fijn afgewogen. Het onderstel biedt veel comfort, maar toch is de wegligging in de basis prima. Dat de auto in deze vorm zo’n 75 kg zwaarder is dan normaal is evengoed wel te merken. Soms heeft de demping er wat moeite mee, maar bij normaal gebruik loop je daar niet snel tegenaan. Dat geldt trouwens ook voor de neiging tot uitbreken, die deze achterwielaandrijver wel degelijk heeft. In de regen is dat iets om in de gaten te houden. Het extra gewicht wordt in rechte lijn ruimschoots gecompenseerd, want de Trophy is met 245 pk en 350 Nm toch 41 pk en 100 Nm krachtiger dan een Comfort of Luxury. Dat merk je, want deze ‘langloper’ is lekker vlot.

Kwalitatief is het allemaal goed, maar aan vormgeving en materiaalgebruik zie je het 'budgetterige' wel af. De zitpositie is goed!

‘De goedkoopste EV met meer dan 500 km bereik’ is nogal een claim. Hoe goedkoop is de MG 4 Trophy Extended Range precies?

Qua uitrusting is de Extended Range er in maar één versie en die is gelijk aan de Luxury. Hij zit dus goed in zijn spullen, maar heeft ook hetzelfde, ietwat eenvoudig ogende interieur. Dit binnenste komt weliswaar degelijk, maar zeker niet weelderig over. Dat is niet erg, maar begint bij een prijskaartje van toch nog €41.285 wel een rol te spelen. Voor een klein beetje extra stap je immers in een Hyundai Kona met de grote accu of de basisversie van de Tesla Model 3, auto’s die allebei duidelijke voordelen bieden ten opzichte van de MG. Anderzijds: de ‘4’ is ook met deze prijs nog steeds goedkoper, en MG deelt regelmatig forse kortingen uit. Wie voor zo min mogelijk geld simpelweg zover mogelijk wil komen op één accu, heeft er daarmee toch weer een interessante optie bij.

MG 4 Trophy
MG 4 TrophyMG 4 TrophyMG 4 TrophyMG 4 TrophyMG 4 Trophy

Signalement

Merk Mg
Model 4 Extended Range Trophy
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.990

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 180 kW / 245 pk
Maximaal koppel 350 Nm
Accu capaciteit (bruto) 77 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.287 mm / 1.836 mm / 1.504 mm
Wielbasis 2.705 mm
Massa leeg 1.751 kg
Laadvermogen 458 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 500 kg / 500 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,5 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,5 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 520 km

PRIVATE LEASE MG 4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum