Test: Mazda CX-60 – Veel beter, maar nog niet foutloos

Wijzigingen niet zichtbaar, wel voelbaar

67 reacties

Video

De verwachtingen voor de Mazda CX-60 waren hooggespannen. Misschien wel iets té hooggespannen, want het bleek niet direct een schot in de roos. Gelukkig is Mazda schuldbewust en heeft het de CX-60 naar eigen zeggen veel beter gemaakt met behulp van een grote, technische update.

Hij ziet er nog hetzelfde uit, dus waarom testen jullie de Mazda CX-60?

Omdat Mazda de CX-60 stevig onder handen heeft genomen. Je ziet het misschien niet direct, maar onderhuids is de Mazda CX-60 echt stevig veranderd en, als het goed is, verbeterd. Eerlijk is eerlijk: er viel behoorlijk wat te verbeteren. Niet in de laatste plaats het onderstel. Het was voor het eerst dat Mazda een SUV op een primair achterwielaangedreven platform zette, maar de voorwielaangedreven CX-5 reed bijna beter en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Nou, rijdt de Mazda CX-60 in deze test dan echt beter?

Jazeker, de Mazda CX-60 is nu veel meer in lijn met andere modellen van het Japanse merk. Vrijwel de gehele achteras ging op de schop. De veren zijn zachter dan voorheen, de schokdempers juist steviger en de stabilisatorstang komt in zijn geheel te vervallen. Vooraan zijn de wijzigingen minder groot, maar ook daar werd kritisch naar gekeken en dat geldt ook voor de besturing. Het moet gezegd: op dit vlak heeft de CX-60 een enorme sprong gemaakt. In plaats van dat je de achteras bijna onder de auto vandaan voelt stuiteren op drempels reageert de CX-60 nu met veel meer gratie en beheersing. Er zit echt nog wel een stevig randje aan het onderstel om de dik 2.000 kilo toch van enige dynamiek te kunnen voorzien, maar we herkennen er veel meer van het Mazda-dna in dan voorheen.

Mazda CX-60

Heel mooi interieur in de Mazda CX-60.

Is het verschil in de aandrijflijn van de Mazda CX-60 net zo groot?

Helaas niet, aan de aandrijflijn van de Mazda CX-60 veranderde veel minder, zo blijkt in de test. Het vreemde woep-geluid dat voorheen bij schakelen nog weleens door de auto ging, horen we nu niet meer. Maar er klinkt nog altijd bij vlagen een heel orkest aan mechanische geluiden uit de motorruimte en de samenwerking tussen de atmosferische 2,5-liter viercilinder, de elektromotor en de achttraps automaat is niet altijd harmonieus. Bovendien zou het systeemvermogen van de 191 pk sterke verbrandingsmotor en de 175 pk elektromotor op 327 pk moeten liggen, maar zo voelt het niet. Daarvoor voelt de CX-60 toch net wat te traag. Aan het batterijpakket veranderde niet zoveel en dat betekent dat ook na de update de elektrische actieradius op ongeveer 50 kilometer in de praktijk ligt en dat je op een enkele fase oplaadt. Dat kan tot 7,2 kW, maar in de praktijk blijft het meestal steken op 3,7 kW aangezien 32 Ampère meer uitzondering dan regel is in ons land. Wel fijn: er mag 2.500 kilo aan de trekhaak.

Jammer, maar is het interieur van de Mazda CX-60 nog net zo mooi als voorheen?

Absoluut, de Mazda CX-60 zit vanbinnen duidelijk in de premiumhoek. Het materiaalgebruik is keurig en de vormgeving en afwerking maken het interieur tot een bijzonder prettige plek om te verblijven. Voor mensen met lange benen zullen de zittingen wellicht wat aan de korte kant zijn. Het multimediasysteem werkt net als voorheen met een centrale controller en dat komt de ergonomie heel erg ten goede. Je kunt veel meer je ogen op de weg houden, omdat je op gevoel door de menu’s heen kunt in plaats van langere tijd naar het scherm te staren, om te voorkomen dat je misprikt. Op de achterbank valt de CX-60 in de middenmoot van het segment. Zeker geen MPV-aspiraties, wel voldoende voor middelgrote Nederlandse volwassenen. De bagageruimte is dan weer ruim bovengemiddeld.

Mazda CX-60

Achterin is de Mazda CX-60 dan wel echt ruim.

Wat is ongeveer de prijs van de Mazda CX-60 in deze test?

Mazda heeft de CX-60 behoorlijk concurrerend geprijsd. De CX-60 is er vanaf €55.290 en de absolute topuitvoering verlaat voor ongeveer €67.000 de showroom. Dat is bijna exact evenveel als de instapprijs van de BMW X3, die voor dat geld aanzienlijk minder compleet is uitgerust. Ook een concurrent als de Volvo XC60 T6 kost meer. Vergelijkbare modellen van volumemerken als Kia en Hyundai kosten minder maar hebben minder vermogen en een minder fijn interieur. Zo nestelt de Mazda CX-60 zich in een heel klein gaatje in de markt en we kunnen ons best voorstellen dat veel mensen om die reden over de tekortkomingen kunnen heenstappen.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Mazda
Model CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura Business Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 61.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.488 cc
Maximaal vermogen 241 kW / 327 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 6.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 18 kWh
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.745 mm / 1.890 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.970 kg
Laadvermogen 697 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.500 kg / 750 kg
Banden235/50R20Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,8 s
Brandstofverbruik 1,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 32 g/km

PRIVATE LEASE Mazda CX-60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum