Test: Dit zijn de beste vierseizoenenbanden maat 235/65 R17
Altijd klaar voor actie
Vierseizoenenbanden voor vierwielaangedreven auto’s claimen dat ze veiligheid en een onbeperkte inzetbaarheid bieden in alle weersomstandigheden. Wat kunnen ze in de praktijk?
SUV’s zijn alleskunners op vier wielen en staan bekend om hun veelzijdigheid, zowel op als naast het asfalt. Wat past er beter bij dit soort auto’s dan banden waarmee je het hele jaar op avontuur kunt gaan, ongeacht het weer? De echt goede vierseizoenenbanden zijn inmiddels uitgegroeid tot ware alleskunners. Het maakt niet uit of het regent, sneeuwt of dat de zon schijnt, ze bieden veiligheid tijdens het rijden bij elk weertype.
Toch doen niet alle allrounders het even goed in deze bandentest met tien vierseizoenenbanden in de maat 235/65 R17. Al tijdens de eerste veiligheidschecks, de remtests op nat en droog wegdek, moeten we de banden van de fabrikanten Uniroyal, Kenda en Imperial een rode kaart geven; hun remafstanden zijn gewoon te lang. Bij een noodstop geven ze meters aan veiligheidsreserve weg die wellicht het verschil kunnen maken als het erop aankomt. In onze uitgebreide tests op sneeuw, nat wegdek en droog wegdek moeten de testdeelnemers het niet alleen opnemen tegen de directe concurrenten, maar ook tegen een zomerband en een winterband. Zelfs deze vergelijking hoeven de best presterende banden onder de allrounders niet uit de weg te gaan. Moderne technologieën, vooral op het gebied van rubbermengsels, hebben de grens qua prestaties in de afgelopen jaren voortdurend verlegd. Dit heeft geresulteerd in betrouwbare banden die bandenwissels en de aanschaf van een tweede set wielen en banden overbodig maken. Je vindt de snelle resultaten van onze veertien testonderdelen op deze pagina’s en de volledige resultaten in de PDF die je na inloggen gratis kunt downloaden.
Zo hebben we getest
In de zomermaanden zijn er hier niet zo veel mogelijkheden om banden te testen op sneeuw en ijs. Om de winterse eigenschappen onder de loep te kunnen nemen, reisden we daarom af naar het zuidelijk halfrond, naar de Southern Hemisphere Proving Grounds in de Nieuw-Zeelandse Alpen om precies te zijn. De tests op nat en droog wegdek hebben we uitgevoerd in het Triwotestcentrum in Pferdsfeld in het Duitse Hunsrück-middelgebergte.
De testonderdelen op sneeuw
Rijgedrag: Met de best presterende kandidaten op dit testonderdeel ben je absoluut veilig onderweg bij winterse omstandigheden. De allrounders van Bridgestone en Michelin presteren zelfs op het niveau van winterbanden dankzij hun voorbeeldige zijwaartse grip. Het is echter niet aan te raden om op de geteste banden van Kenda naar een skigebied te rijden.
Remmen: Zelfs bij de gesimuleerde noodstop met een beginsnelheid van 50 km/h meten we bij het remmen op sneeuw verschillen van bijna een autolengte. De AllSeasonExpert 2 van Uniroyal eindigt net achter de winterband met goede remprestaties. De banden van Kenda en Falken leveren daarentegen slechts gemiddelde prestaties.
Tractie: Ook bij vierwielaandrijving is er voor de krachtoverbrenging een goede verbinding tussen de band en het gladde wegdek nodig. De best presterende banden zorgen niet voor problemen, maar met de banden van Toyo en Kenda hebben de wielen van onze testauto de neiging om vroegtijdig te gaan spinnen.
Slalom: Met een goede zijwaartse grip blijft de auto veilig op koers. De Michelin CrossClimate 2 SUV en de nieuwe Bridgestone Turanza All Season 6 zetten hun beste beentje voor in deze testdiscipline en met deze banden komt de testauto zelfs beter door de bochten dan met de geteste winterbanden.
De testonderdelen op nat wegdek
Rijgedrag en rotonde: De banden van Vredestein, Hankook en Goodyear zijn niet alleen het snelst op het bewaterde circuit, ze scoren ook de meeste sympathiepunten in de subjectieve beoordeling. Op de banden van Uniroyal, Imperial en Kenda heeft de testauto daarentegen de neiging om te ondersturen en zodoende al bij een relatief lage snelheid over de voorwielen de bocht uit te schuiven.
Remmen: De remtest op nat wegdek scheidt zoals zo vaak bij onze tests het kaf van het koren. Met de beste vertragingswaarden overtreft de nieuwe Turanza All Season 6 van Bridgestone zelfs de zomerband. Met remafstanden die meer dan tien meter langer zijn dan die van de overige banden eindigen de waterschuwe kandidaten van Kenda en Imperial als hekkensluiters.
Aquaplaning en bochtaquaplaning: Ook al is het risico van aquaplaning minder groot dan vroeger dankzij moderne hulpsystemen, de natuurkundige wetten stellen evengoed grenzen. De kandidaten van Michelin en Goodyear bieden de grootste veiligheidsreserves als het gevaarlijk dreigt te worden.
De testonderdelen op droog wegdek
Rolweerstand: Tussen de brandstofbesparende band van Uniroyal en de band van Bridgestone zit een brandstofbesparingspotentieel van 3 tot 4 procent, zodat je bij de pomp wat geld in je zak houdt.
Geluid (bij voorbijrijden): De fluisterbanden van Hankook beschermen de trommelvliezen van weggebruikers en het milieu. De Kenda-band produceert aanzienlijk meer afrolgeluid. In de auto zijn deze verschillen echter niet waarneembaar.
Rijgedrag: Petje af! Met de kandidaten van Goodyear, Michelin en Falken gaat de test-Audi snel en met minstens zoveel precisie over het bochtige testparcours als op de zomerbanden die we ter referentie hebben getest. Minder rijplezier bieden de sponzig aanvoelende kandidaten van Kenda en Uniroyal.
Remmen: De extreem korte remweg van een zomerband is niet te bereiken met vierseizoenenbanden, maar alleen de band van Uniroyal schiet uit de bocht qua gripniveau.
Top-5:
- Bridgestone Turanza All Season 6
- Michelin CrossClimate 2 SUV
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
- Hankook Kinergy 4S² X
- Vredestein Quatrac Pro +
Uitgebreide resultaten en grafieken
Alle resultaten zijn ook weergegeven in grafieken, net als een overzicht van alle banden en hun prestaties. Deze kunnen we niet op de webpagina tonen, maar je vindt die in het PDF dat je op deze pagina kunt downloaden.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 16 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier de uitslagen van alle bandentests van de afgelopen 9 jaar terug te vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Vierseizoenenbanden worden om begrijpelijke redenen steeds populairder: je kunt er onder winterse omstandigheden goed mee uit de voeten, ze voldoen aan de eisen met betrekking tot winterbanden die in sommige landen gelden, de bandenwissel kan achterwege blijven en ze worden elk jaar beter. De best presterende banden zijn een veilig alternatief voor winterbanden, vooral voor vierwielaangedreven auto’s.
Lezersreacties (44) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.