Test: Citroën ë-C3 Aircross – Wordt het nu wel een grote speler?
Elektrisch óf zevenzitter
55 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
"Ambitie: word een grote speler in dit segment." Dit zinnetje uit een Powerpoint-presentatie over de nieuwe Citroën C3 Aircross zegt eigenlijk alles over het de C3 Aircross van de eerste generatie, die in Europa en Nederland zeker niet de populairste kleine SUV was. Dat moet veranderen en daarom is de nieuwe C3 Aircross groter, ruimer én goedkoper dan het oude model. En ook nog voor het eerst leverbaar als EV!
Hoe impopulair was de oude C3 Aircross dan?
Best impopulair. Het olijk ogende SUV-tje ging in Nederland hooguit 2.166 keer per jaar over de toonbank en dat was in 2018, net na de introductie. De laatste jaren bleef het bij enige honderden exemplaren en dat is voor het razend populaire B-SUV-segment echt niet best. Nu stond de C3 Aircross ook al bijna vanaf het begin op achterstand, want dit was een van de laatste auto's op het 'oude' PF1-platform. Alle B-SUV's van PSA (en later Stellantis) die zouden volgen, stonden op de nieuwere CMP-basis, die onder meer ook elektrische aandrijflijnen toestaat. Dit platform wordt tot op de dag van vandaag voor nieuwe modellen gebruikt, zoals de Alfa Romeo Junior.

De C3 Aircross wil eindelijk gaan meedoen met de hardlopers van dit segment.
Dus nu profiteert de Citroën C3 Aircross ook ineens van het CMP-platform?
Dat niet! Net als bij de reguliere nieuwe C3 kiest Citroën voor het Smart Car-platform, een (wederom) geheel nieuwe basis die speciaal is ontwikkeld voor betaalbare auto's. De C3 Aircross is stiekem weinig meer dan een stevig opgerekte gewone C3 en daarmee zitten die modellen dichter bij elkaar dan ooit. Het verschil in lengte is trouwens wel enorm: de nieuwe Citroën C3 Aircross is 4,40 meter lang en daarmee maar liefst 38 centimeter langer dan de reguliere C3. Ten opzichte van de vorige C3 Aircross scheelt het ook fors: 23 centimeter. De bagageruimte nam daardoor toe van 410 naar 460 liter, al blijft daar maar 330 liter van over als je voor de optionele derde zitrij kiest.

460 liter bagageruimte is echt heel veel voor dit segment.
Wacht even, een derde zitrij?
Zeker! De Citroën C3 Aircross is optioneel te krijgen als zevenzitter en dat is uniek voor een B-segment-SUV, tenzij je de Dacia Jogger als een SUV ziet (doen wij niet) en alleen als je de Opel Frontera vergeet. Die Opel is dan ook een tweelingbroertje van de Citroën: neus, kont en dashboard zijn de voornaamste verschillen.
En reden jullie ook met een zevenzits exemplaar?
Nee, want na een Opel Frontera op benzine (overigens ook zonder 'rij drie') vonden we het wel eens leuk om bij zustermodel C3 Aircross de elektrische variant te proberen. Die heeft een hogere vloer achter de voorstoelen, waardoor de achterbank niet meer naar voren kan worden gezet om ruimte voor zo'n derde rij te creëren. De elektrische C3 Aircross is dus altijd een vijfzitter, maar biedt wel veel been- en hoofdruimte en de genoemde grote bagageruimte. Overigens hebben we wel eens op de derde zitrij van een C3 Aircross gezeten, namelijk toen de auto werd onthuld.

Een riante achterbank, al heeft de EV een hogere vloer dan exemplaren met een benzinemotor.
Hoe rijdt de elektrische ë-C3 Aircross?
Prima, maar spannend is het zeker niet. Dat komt ook door het lage vermogen, want de ë-c3 heeft met 113 pk minder vermogen dan de 136 pk sterke Hybrid, maar is wel mooi 156 kg zwaarder. Het houdt dan ook zeker niet over qua motorkracht in deze EV, al is er met het juiste verwachtingspatroon heus wel mee te leven. De ë-C3 Aircross heeft net als de normale ë-C3 een accu van 44 kWh en een rijbereik van dik 300 kilometer. Niet zo indrukwekkend dus, maar een versie met een grotere accu en 400 kilometer bereik is al aangekondigd. De Citroën ë-C3 Aircross met grote actieradius komt in het derde kwartaal op de markt. Citroën geeft hoog op over het comfort en daar geven we het merk deels gelijk in, maar de C3 Aircross is niet zo boterzacht als andere Citroëns, zoals de onlangs vernieuwde C4. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heeft ook de 'grote' C3 Citroëns befaamde 'Advanced Comfort Seats'. Die zien er goed uit en zitten fijn, maar de zitpositie ten opzichte van het stuur is niet voor iedereen ideaal. De zit is erg hoog en daardoor gevoelsmatig meer 'op' dan 'in' de auto, wat we in de Frontera duidelijk anders beleefden.

Irritant: het is niet mogelijk om het verbruik te zien op het scherm.
Hoe is het interieur van de C3 Aircross verder?
Hetzelfde als in de normale C3, los van de extra ruimte dan. Het dashboard is vrijwel symmetrisch en opgebouwd uit harde kunststoffen, maar dat is gezien de prijs geen schande. De stoffen bekleding halverwege het dashboard doet veel goeds voor de sfeer. Het centrale touchscreen zit er in de basisversie niet in en is in de andere uitvoeringen erg eenvoudig, maar dat is alleen maar fijn. Het reageert vlotter dan we van Citroën gewend zijn en wordt alleen gebruikt voor secundaire zaken. Het instellen van de temperatuur en zelfs het uitschakelen van de snelheidswaarschuwing gaat gewoon met fysieke knoppen.
Welke moet ik hebben: de Citroën C3 Aircross of de Opel Frontera?
Het is vooral een kwestie van smaak, waarbij de Citroën wat frivoler en comfortabeler is en de Opel wat zakelijker. Het dashboard is duidelijk anders in de Opel en wat traditioneler van opzet. Welke versie er goedkoper is, hangt af van je wensen op het gebied van aandrijving en opties. De elektrische aandrijflijn is fors goedkoper bij Citroën en de 136 pk sterke Hybrid juist iets voordeliger bij Opel. De Citroën heeft wel een troef achter de hand, want de 100 pk sterke basis-benzinemotor met handbak is vooralsnog niet leverbaar bij Opel.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | ë-C3 Aircross 44kWh Max |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.600 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 83 kW / 113 pk |
Maximaal koppel | 125 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 45 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.795 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.672 mm |
Massa leeg | 1.479 kg |
Laadvermogen | 626 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 350 kg / 350 kg |
Banden | 215/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 143 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 18,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 306 km |
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.