Test: Citroën C3 1.2 Turbo - Goedkoper dan de elektrische versie
Flink wat vermogen en fijn comfort voor een goede prijs
Citroën blaast hoog van de toren over zijn nieuwe elektrische ë-C3, die erg aantrekkelijk geprijsd is. Maar ondertussen is er ook gewoon een benzineversie van, en die is nog een stuk voordeliger.
Deze auto komt me erg bekend voor
Dat kan kloppen, we reden al met de eveneens gloednieuwe Citroën ë-C3 en die is aan de buitenkant niet te onderscheiden van deze benzineversie. Beide modellen hebben Citroëns nieuwe familie-logo en hebben een opvallend SUV-achtig uiterlijk gekregen. In zoverre opvallend dat het merk onlangs ook al de C3 Aircross heeft onthuld, die nog meer cross-over/SUV is dan deze cross-over...
Citroën C3
De Citroën C3 is er dus ook met een benzinemotor, net als de Peugeot 208?
Ja en nee. Inderdaad zien we door de hele Stellantis-groep de strategie om op hetzelfde platform zowel stroom als benzine te leveren, tot aan de Maserati GranTurismo aan toe. Maar de compacte C3 staat niet op hetzelfde platform als de 208. HIj staat op een nieuwer kleiner platform, genaamd Smart Car Platform. Dit wordt door de groep al gebruikt in markten op andere continenten zoals India. Na de C3 komt bijvoorbeeld ook de nieuwe Fiat Grande Panda op dit platform. Als benzineauto krijgt de C3 de bekende 1.2 driecilinder van Peugeot, maar dan met turbo, goed voor 100 pk. Meer dan voldoende voor het type auto. Wil je een automaat dan moet je even wachten, maar later dit jaar komt er ook een hybride versie met een 28 pk sterke elektromotor gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Het systeemvermogen blijft ook hier 100 pk, maar reken erop dat die auto sneller aanvoelt. Evengoed voelen we ons met 100 pk in deze auto ruim bedeeld.
De Citroën C3 is 10 cm hoger zijn dan voorganger.
Je zal tijdens het rijden wel merken dat de C3 zo'n goedkope basis heeft uit een ander werelddeel
Nou dat valt alles mee. Het is inderdaad geen C5 Aircross, maar deze C3 rijdt duidelijk beter dan zijn voorgangers. Hij is erg comfortabel maar het superweke van de vorige generaties is er echt wel af. De auto is volwassen en relatief stil. Onderstuur krijg je pas als je er actief naar op zoek gaat en daar is de C3 geen auto voor. Gezien zijn prijs en daarmee het segment waar hij zit is het allemaal prima in orde. Uiteraard geholpen door zijn lage gewicht van 1.126 kilo. In een tijd dat een beetje EV zomaar het dubbele weegt is dat echt een verademing. Elke bocht, elke remactie en elke keer dat je wegrijdt bij het stoplicht merk je hoe licht de auto is. De handbak (een zeldzaamheid in een testauto tegenwoordig) schakelt soepel en zacht.
En aan de binnenkant?
De cockpit oogt stukken minder goedkoop dan de prijs doet vermoeden. Het is een vrolijk geheel, met genoeg strakke lijnen. De materialen voelen her en der simpel aan, maar het totaalbeeld is zoals gezegd erg netjes. Wel is het wat vertekenend dat het grote multimediascherm dat overheerst op de foto’s niet standaard is. De instapper mist het en moet het doen met een houder voor je Smartphone zodat je daar met Google-maps en Spotify zelf alles kunt regelen. Wel komt Citroën met een speciale app voor C3-kopers die een deel van het multimediascherm op je eigen telefoon tevoorschijn tovert.
De zit achter het stuur is redelijk, de stoelen zijn erg zacht. Het past bij het merk, maar de steun is op lange afstanden wellicht wat te beperkt voor mensen die dit een belangrijk punt vinden. Achterin is te merken hoe je profiteert van de toegenomen hoofdruimte. De beenruimte is niet meer dan voldoende, maar in deze klasse zijn er veel concurrenten die het slechter doen.
Een charmante cockpit. Het scherm is er niet in de basis-uitvoering!
En hij is dus goedkoop?
Alles is relatief, maar voor een nieuwe auto is het echt heel netjes gezien zijn formaat. Het is erg knap dat Citroën de vanafprijs van de C3 onder de €20.000 heeft weten te houden met de You-uitvoering. Maar let op, deze is érg kaal. Geen ledverlichting, geen dakrails, een simpele airco, zoals gezegd geen multimediasysteem, de achterbank is niet deelbaar, geen achteruitrijcamera en de lijst gaat even door. Het is wel écht een instapper. De Max-uitvoering heeft al deze zaken wel en kost dus ook ruim €4.000 meer. Maar met €24.000 heeft Citroën alsnog een concurrerende auto die volwassener is dan andere modellen met zo’n aantrekkelijke prijs. Bijvoorbeeld van Dacia en Suzuki. En hij is stukken ruimer dan alle A-segmenter die soms ook al ver over de €20.000 gaan. In deze dure tijden is dat een prettige uitzondering.
Een bagageruimte van 310 liter is netjes, maar je hebt wel een hoge tildrempel.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 1.2 Turbo Max |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.550 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.015 mm / 1.755 mm / 1.577 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.126 kg |
Laadvermogen | 494 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 600 kg / 600 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 128 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C3
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Dubbeltest: Citroën C3 vs. Suzuki Swift - een beetje budget maar wel leuk
new article for CDS
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.