Smart EQ Fortwo en EQ Forfour - Eerste Rijtest
Met het oog op de toekomst
- Rob van Ginneken
- Eerste rijtest
Smart produceert sinds vorig jaar alleen nog maar elektrische versies van de Fortwo en Forfour. Daarmee zet de Daimler-dochter een streep door tachtig procent van de verkopen. Een vernieuwde EQ-generatie van beide modellen moet de komende twee jaar overbruggen. Dán komen nieuwe Smarts op de markt die samen met Geely in China worden ontwikkeld en gebouwd.
Het klinkt hoogdravend: de ‘nieuwe generatie’ elektrische Smarts is in aantocht. De modellen waarmee wij nu kennis maken zijn niets anders dan opgefriste versies van de al langer bestaande elektrische Fortwo en Forfour. Het opgefriste duo past de komende tijd ‘op de winkel’ in afwachting van de komst van geheel nieuwe modellen. “Daarvoor werkt Mercedes-Benz samen met Geely in het bedrijf Smart Automobile Co, dat samen nieuwe elektrische auto’s ontwerpt en produceert”, zegt een marketingwoordvoerder tijdens de EQ-lancering in Valencia. “Het hoofdkwartier staat in Ningbo, niet ver onder Sjanghai. Vanaf 2022 worden de eerste nieuwe modellen in China en Europa geleverd, maar in feite is het een mondiaal project. Ook al zijn we recent in Amerika met de verkoop gestopt. Het belang van deze nieuwe stap is evident, met de immense Chinese markt voor elektrisch rijden. We gaan onder meer ook een wat grotere B-segment-auto ontwikkelen en bouwen.”
Het is een intrigerende gedachte dat de grote baas Li Shufu in dat geval wel eens naar het Volvo CMA-platform zou kunnen grijpen; Geely is immers ook eigenaar van het Zweedse merk. We krijgen op de komende autoshows ongetwijfeld studiemodellen te zien, maar vooralsnog houden de EQ-versies van de Fortwo en Forfour de eer hoog. Meer dan ooit mikt het duo op stedelijke agglomeraties en deelvlootjes binnen bedrijven. Doelgroepenbeleid, heet dat in marketingtermen. Technisch is er niet veel veranderd; het is duidelijk dat de bal bij de designers lag. Denk aan de gewijzigde merknaam op de neus – geen logo – en daarbij details als ledlampen en optisch ‘gebeeldhouwde’ 3D-achterlichten. Overigens ogen de Fortwo en Forfour aan de voorzijde nu echt verschillend. Er zijn ook nieuwe 15- en 16-inch wielen. Het interieur is nog eens kritisch tegen het licht gehouden en biedt extra veel handige opbergvakken en laadpuntjes. Het is een beetje trendy allemaal, met zo hier en daar ietwat popperige bedieningsknoppen, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
READY TO RUMBLE
Smart zet met hun verbeterde elektronische hardware en software een interessante stap richting toekomst. Waarbij later in het jaar trouwens ook delen van de Advanced UXtechniek in de Smart-modellen komen, met betere integratie van smartphone en auto. Naast de optie van een door de dealer in te bouwen ‘Ready To’-module creëert het merk een aantal zeer eigentijdse mogelijkheden. Veelal gaat het om verbeterde versies van bestaande applicaties, in combinatie met een groter aanraakscherm (8 inch).
Zonder meer een interessante applicatie is Ready to Share. Die maakt het mogelijk om je auto te delen met bijvoorbeeld je buren, familie of studiegenoten. Je maakt een groep deelnemers aan, waarbij uiteenlopende gegevens worden vastgelegd zoals rijbewijs en bankrekening. Daarbij wordt ook een tarief afgesproken, in combinatie met gebruiksduur of het aantal te rijden kilometers. Betaling werkt automatisch op minutenof kilometerbasis. Ook wordt vooraf afgesproken in welk gebied rondom de thuisbasis de auto moet worden geretourneerd. De sleutel kan daarbij in een opbergplek in de auto blijven, want hij kan via dezelfde module en de bijbehorende app worden geactiveerd of gedemobiliseerd. De auto kan met de app worden geopend en dan pas werkt de sleutel.
Opmerkelijk: wie de module aanschaft, heeft de auto meteen extra verzekerd voor de deelperiodes. Dat is dus allemaal inbegrepen in de aanschaf (€ 483) van de Ready to Sharemodule, zo leert navraag. “Het huidige systeem mikt op peer-to-peer-gebruik (particulier, red.), maar een volgende stap, die nu in de beta-testfase werkt, mikt op commerciële toepassing met vlootjes van ongeveer vijf auto’s. Geschikt voor bijvoorbeeld bedrijven met een laadpleintje”, aldus een Smart-zegsman. Een ingebouwde SIMkaart garandeert contact tussen je smartphone en het auto-management. Die SIM helpt ook mee om je uitgeleende auto binnen een ‘geografisch hek’ te houden en om hem te kunnen terugvinden na een onverhoopte diefstal – met hulp van de internationale klantenservice in Maastricht.
18K VERKOPEN
Zijn de opgefriste EQ’s goed genoeg om de kachel bij Smart brandend te houden tot ‘New Smart’ in 2022 zijn vuurdoop beleeft? De verkopen van Smart zijn het afgelopen jaar, na het schrappen van de benzinemodellen, immers in elkaar gedonderd. De tijd zal het leren. Vooralsnog rollen de EQ Fortwo-versies van de band in Hambach en de EQ Forfour in Novomesto, Slovenië. En dat in tamelijk bescheiden aantallen. Een belangrijk gegeven is dat de tweeen vierzitter niet alleen dezelfde accu en elektrische aandrijftechniek (82 pk en 160 Nm) meekrijgen, maar ook dezelfde vanafprijs van € 23.995. De luxere versie met de extra’s die je nodig hebt voor de ‘Ready To’-module en andere extra functies kost € 1.500 meer. De EQ Fortwo Cabrio tikt de 27 mille aan. Die laatste is een grappig ding met zijn afneembare zij-dakbalken, die je verzonken in de achterklep opbergt.
WELKOM IN DE STAD
Tijd voor een hernieuwde kennismaking met beide Smarts, te beginnen met de EQ Forfour, die nu eenmaal de grootste aantrekkingskracht heeft op de klant. Hij heeft een klein prijsje en kost de leaserijder vanaf bijna zes tientjes fiscale bijtelling per maand. Maar ook voor de particulier die in de grote stad woont, kan de elektrische Smart een interessante propositie zijn. De stad is nadrukkelijk zijn habitat, want Smart geeft zijn elektrische modellen een tamelijk krappe WLTP-actieradius mee van pakweg 130 kilometer. Tijdens proefritten die we in en rondom Valencia hebben gemaakt, bleek die actieradius – dankzij het slimme recuperatiesysteem – vrij realistisch. Het rijbereik van 130 kilometer volstaat in de dagelijkse praktijk, want zoveel kilometers leggen zelfs koeriers die in de stad actief zijn doorgaans niet per dag af.
De 17,6 kWh-accu opladen kan in een uur of zes aan een gewone stekker, in 3,5 uur aan de standaard wallbox of in minder dan 40 minuten aan een 22 kW-driefaselader. Je struikelt al rap over de achilleshiel van beide Smarts: het navigatiesysteem is dringend toe aan een beter gps. Hij raakt tussen hoge gebouwen en bomen vaak letterlijk de weg kwijt. Vreemd, want het is een Tom Tom, die zelfs is opgewaardeerd met een route-programmeerfunctie.
RUIMTE
De EQ Forfour rijdt vlot en zoeft in alle rust door de stad; een pittige sprint zit er ook wel in. Hij laat zich ook als de grotere van de twee uitvoeringen probleemloos door heel smalle straatjes in hartje Valencia sturen. De 9 meter kleine draaicirkel is handig bij inparkeren. Hinderlijk is wel dat de brede B-stijl het zicht schuin naar achteren enorm blokkeert, zeker als er ook nog een passagier naast je zit. De ruimte houdt niet over. Op zichzelf is het verrassend dat je als volwassene ook achterin de slechts drie en een halve meter tellende EQ Forfour redelijk kunt zitten. Ook al staat de zitting dusdanig laag, dat je met opgetrokken benen zit. Voorin heb je meer ruimte, maar blijkt de nieuw ontworpen console geen voltreffer. Je houdt in de breedte wat weinig ruimte over tussen de console en de bolling van het deurvak. De zithouding voorin is zeker niet verkeerd, met de aantekening dat de stoelen nogal stevig zijn gevuld en wat breder zouden mogen zijn voor bestuurders met een forser postuur.
Als het op comfort aankomt, heeft de elektrische drieling Up, Mii en Citigo duidelijk een streepje voor op de Smart. Bagage? In een EQ Forfour is die aan de achterbank opgeofferd; hier houdt het met twee vliegtuigtrolleys wel een beetje op. Maar je kunt de bank wegklappen. Grappig detail: onderdeel van de eerder genoemde ‘Ready To’-module is Ready to Pack, waarmee je het formaat van je bagage met behulp van de app kunt scannen. Bovendien krijg je aansluitend 3D-advies over hoe je de bagage slim in de auto opbergt.
EQ FORTWO
Vanzelfsprekend krijgt de Smart EQ Fortwo in al zijn verschijningsvormen dezelfde innovaties mee als zijn grotere broer. Onmiddellijk valt op hoe ongelooflijk handig en lichtvoetig de micro-tweezitter in de stad is. Hij rijdt zéker op glad asfalt heel volwassen, al is hij net als de EQ Forfour een tikje hard geveerd. Het stuurgedrag is heel behoorlijk. Keren doet de Fortwo binnen een cirkeltje van zeven meter. Dat is nog eens twee meter krapper dan zijn ‘grote’ broer. Voor wie de stad niet uit hoeft is dit de ultieme Smart!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Karakteristiek, echte stadsauto
- +Prijspeil eq forfour
- -Zwak navigatiesysteem
- -Zeer beperkte actieradius