Test: Skoda Roomster 1.6 16V Comfort (2006)

Gezinsverpakking

Skoda Roomster 1.6 16V Comfort

Voor gezinsgebruik is een auto met wat ruimte altijd handig. Skoda speelt daar met de nieuwe Roomster op in. Deze behoorlijk futuristisch ogende midi-MPV van Skoda is geen getransformeerde bestelwagen, maar een vanaf dag één als personenauto ontworpen model.

Het glasoppervlak voor de achter-passagiers is beduidend groter dan de ruitjes waardoor de voorste inzittenden de buitenwereld gadeslaan. Die lage taillelijn achter is ideaal voor de allerkleinsten, die daardoor prima uitzicht hebben. Nog een opmerkelijk detail is de handgreep van het achterportier, die is opgenomen in de deurstijl. In het interieur kunnen we vaststellen dat Skoda met materiaalgebruik en afwerking steeds dichter tegen de producten van moeder Volkswagen aanschurkt.

Koersvast
De instap van de Roomster is net iets hoger dan die van een 'gewone' auto. De zit achter het stuur is dik in orde. Lekkere stoel, goed uitzicht naar voren en alles doet solide aan. De radio en de bedieningsknoppen van de klimaat-regeling zitten op de juiste hoogte en ook alle andere knoppen laten zich goed vinden. De versnellingspook is kort, staat redelijk hoog in de middenconsole en ligt daarmee direct onder handbereik. Minpunt is het matige zicht schuin naar achteren, vanwege die enorme C-stijlen.
Met de 1,6-literversie waarmee wij reden word je afdoende bediend, maar ook niet meer dan dat. De prestaties kunnen ermee door en het brandstofverbruik blijft keurig binnen de perken. Naast deze 1.6 biedt Skoda nog de keuze uit twee andere benzineversies, een 1.2 (drie-cilinder) en een 1.4. Bovendien zijn er twee versies van de 1,4-liter TDI dieselmotor (ook een driepitter) en is er de bekende 1,9-liter TDI, in onze ogen de beste optie voor de Roomster. Met 240 Nm koppel en een lekker laag verbruik (én een roetfilter) een uitstekende motorisering.
Tijdens de rij-impressie eerder dit jaar viel al op dat de Roomster opvallend goed stuurt. De elektrisch bekrachtigde besturing werkt direct, wat kleine stuurbewegingen
mogelijk maakt. Het onderstel is gewoon goed. De voortrein stamt van de Fabia, de achterwielophanging komt van de vorige generatie Octavia. De Roomster is koersvast op rechte wegen en rondt met het grootste gemak bochten op hoge snelheid. Geen gekerm en geen sterk overhellende koets. Dan zou je denken: de vering is hard. Maar nee hoor, de Roomster is voldoende comfortabel.

Meekijklicht
De Roomster heeft drie losse stoelen achterin, die alledrie afzonderlijk te verschuiven zijn. Daarnaast zijn de rug-leuningen verstel- en neerklapbaar. Met de stoelen in de voorste stand en de rugleuningen rechtop heeft de bagageruimte een inhoud van 530 liter. Het achter-compartiment is ook tot tweezitsbank om te bouwen. Kwestie van de middelste stoel verwijderen en de andere twee naar elkaar toe schuiven. Wil je alleen laadruimte, dan zijn alle stoelen eenvoudig weg te nemen.
Deze Comfort-uitvoering zit goed in zijn toebehoren. Zelfs zaken als bocht-verlichting en lichtmetalen wielen zijn standaard. Dat meekijklicht is opgenomen in de mistlampen. Zodra je richting aangeeft (beneden 40 km/h) gaat één van die lampen schijnen. Daarnaast reageren ze ook op stuurbewegingen, als er niet wordt geknipperd. De Comfort heeft ook daglichtschakeling, wat betekent dat het dimlicht altijd aan is. De enige zinvolle, bij te bestellen optie is ESP, verder blijft er maar weinig te wensen over.

  • +Fijne besturing
  • +Goed onderstel
  • +Complete uitrusting
  • -Motor maar net voldoende
  • -Beperkte overzichtelijkheid carrosserie

Signalement

Merk Skoda
Model Roomster 1.6 16V Comfort
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.975

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 153 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.205 mm / 1.684 mm / 1.607 mm
Wielbasis 2.617 mm
Massa leeg 1.150 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,2 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,7 s / 19,2 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km (fabrieksopgave: 7,0 l/100km)
CO2-uitstoot 168 g/km