Skoda Octavia 1.8 Turbo 20V RS (2001)
Interessant! Maar...
Je hebt heel wat uit te leggen als je op pad gaat met het beest uit de Skoda-prijslijst, de Octavia RS. Ze lepelden niet alleen een 1,8-litermotor met turbo én vijf kleppen per cilinder voorin, de sportafdeling van Skoda maakte ook het onderstel GTI-proof. De Skoda"s van tegenwoordig hebben een dusdanig VW-gehalte dat veel onderdelen meteen bekend overkomen. Dat merk je ook als je gaat zitten. Je zit - typisch VW/Audi - diep en geborgen op heuse sportieve zetels met - heel lelijk - een bijna wit zitvlak en ruggedeelte, afgewerkt met zwarte leren randen. Het wit komt terug in de speelse klokken, met dikke streepjes en dubbele rand. De schaalverdeling van de snelheidsmeter is geinig: hij gaat bij hoge snelheid over op "n andere verdeling.
Het Skoda-motorsport-logo komt terug in de pook van de vijfbak en in het middenconsole blinkt ons een knopje met ESP erop tegemoet van het elektronische stabiliteitssysteem. Gaaf, we hebben onderin echte geribbelde race-pedalen! Met lendensteun en hoogteverstelling van de bestuurdersstoel is een perfecte zit-/stuurpositie samen te stellen. Een heerlijk, niet te groot, leren stuurwiel voor je neus priemt uitnodigend tegemoet.
Da"s nou jammer...
Starten is lopen en lopen is roffelen in deze monster-Octavia. Vól optrekken wordt beloond met een imposante acceleratie. Het is jammer dat de vijfbak dat geweld net niet kan bijhouden. Niet dat het ding kraakt of zo bij flitsend opschakelen, maar de slagen zijn even te lang. Dat geldt nog meer voor de koppeling. Dat (fraaie) pedaal moet verder naar boven (en beneden) dan past bij een typetje als de RS.
Skoda is niet rigoureus genoeg geweest met z"n sportieve onderstel. Als je langzaam rolt, denk je "wow, lekker stug! Ik voelde dat ik net over een vogelpoepje reed!" maar voer op die snelheid en laat serieus bochtenwerk opdoemen en... de RS zakt een beetje door het ijs. Want hij hangt teveel. Hij is te zacht geveerd voor ruig bochtenwerk. Skoda heeft te lief willen zijn voor bestuurder en inzittenden. Het hangen doet echt afbreuk aan de sportiviteit die deze auto in potentie in zich heeft. Eigenlijk krijgen we onvoldoende de gelegenheid om de stijfheid van de 5-deurs koets goed uit te testen omdat vering en demping te goed wegfilteren. Kijk trouwens uit bij drempels; met die sneeuwschuiver voorop hebben we meer dan eens een veeg banaankleur op de grond achter gelaten. Je merkt het ook bij fors afremmen; hij duikt teveel. Zonde.
In bochten ligt de Skoda op zich goed. Hij gedraagt zich als een voorwielaandrijver en gaat op de grens ondersturen. Alleen doet "ie dat voor een auto met zo"n ambitieus vertrekpunt een beetje al te snel. Het is duidelijk, je koopt met een RS geen GTI, maar een ruime, snelle reisauto, een Gran Turismo dus. Want de Skoda doet het om te beginnen heel goed als familie-auto. Ruimte zat op de achterbank en gezegend met een giga-kofferbak. Met een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning achter de hand, kun je helemaal alle kanten uit. De vering, te zacht voor een rassporter, is voor "gewoon" vlot gebruik en familie-omstandigheden eigenlijk best heel lekker. Ietsje minder is het geluidscomfort. Niet dat je de motor hoort bij constante snelheden, maar de koets veroorzaakt best behoorlijk wat windgeruis. Skoda zette een armsteun neer voor de bestuurder (voor het rechte stuk), tracteert op een hele fraaie airco (Climatronic) en ook op veiligheidsgebied is de auto helemaal bij. Er ontbreekt niets, zeker niet op veiligheidsgebied. ESP en ABS én elektronische remkrachtverdeling zijn present en standaard heeft de RS airbags vóór én opzij. Ook 16-inch lichtmetalen velgen en een radio/cd-speler zijn standaard. Dit geel is trouwens meerprijs. Standaard is de Octavia voorzien van een hele, plezierige besturing. Hoort u er niets over, dan is het altijd goed, maar bij deze Tsjech is er tussen directheid, gevoel en bediening een uitstekend compromis gevonden.
Auto"s van het type RS zijn geen auto"s die je met je verstand koopt. Daar moet gevoel bij. Want bijna alleen liefhebbers storten zich op de RS-achtigen. De auto biedt strikt genomen véél voor z"n geld. Al komt "ie qua onderstel te kort; motorprestaties, comfort en praktisch gemak scoren ronduit hoog. Daarmee komt de RS als GT juist heel goed uit de bus.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia 1.8 Turbo 20V RS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.507 mm / 1.731 mm / 1.431 mm |
Wielbasis | 2.512 mm |
Massa leeg | 1.300 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s (fabrieksopgave: 7,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,7 s / 9,9 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |