Test: Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business Edition

No-nonsense

Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business Edition
Skoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business EditionSkoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business EditionSkoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business EditionSkoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business EditionSkoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business EditionSkoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business EditionSkoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business EditionSkoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business EditionSkoda Kamiq 1.0 TSI DSG Business Edition
AutoWeek 47 2019
AutoWeek 47 2019

Je leest het in AutoWeek 47 2019

Met de Kamiq rondt Skoda zijn SUV-reeks naar beneden af. Maar is die relatief lage Kamiq eigenlijk nog wel een SUV of is het meer een cross-over, een hoog op de poten gezette hatchback?

Rond de eeuwwisseling leek je als autofabrikant kansloos wanneer je niet een of meerdere MPV’s in het gamma had. Skoda was daar echter niet bij. Het hield vast aan conventionele modellen, vaak net even ruimer dan die van de rest. Skoda overleefde het wel, de MPV niet. Die heeft inmiddels het veld geruimd voor de volgende trend: SUV’s en cross-overs. En nu heeft Skoda wel de kans gegrepen om aan te haken. Van 2009 tot 2018 was er de Yeti en nu heeft Skoda naast de Kodiaq en de Karoq sinds kort ook een derde SUV, de Kamiq. Die Kamiq is de compactste van het drietal. Hij is verwant aan de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. We hebben het dan over compacte SUV’s die hun basis delen met B-segment-auto’s zoals de Volkswagen Polo en de Skoda Scala (waarmee de Kamiq wielbasis en spoorbreedte deelt). Wanneer je de Scala en de Kamiq naast elkaar zet, vertonen de koetswerken en profil grote overeenkomsten. Dan rijst de vraag: is de Kamiq wel een echte SUV of gewoon een opgehoogde hatchback?

Weinig sprankelend

De Kamiq heeft een 1,0-liter driecilinder die piekt bij 115 pk. En hij is er alleen als voorwielaandrijver. Wel kun je kiezen voor een handbak of automaat. Die laatste is de bekende DSG en dat is de transmissie die we in deze Kamiq hebben. Die levert echter geen verfijnde aandrijflijn op. De auto komt dankzij deze versnellingsbak weinig verfijnd van zijn plek. Op andere momenten blijft de bak net even te lang in de versnelling hangen alvorens hij na enige aarzeling toch terugschakelt. Het alternatief is om de pook in de Sport-stand te zetten, waarna de bak iets alerter wordt, maar de motor ook meer toeren maakt. Nee, de Skoda-aandrijflijn is allesbehalve sprankelend. Daar staat tegenover dat het verbruik van de Skoda dan wel weer wat aangenamer is. De Skoda heeft een lichte en enigszins afstandelijke besturing, maar in het Kamiq-onderstel ervaren we weinig onrust. Dat is duidelijk afgestemd op comfort, zonder dat het te week of soepel wordt. Op tempo heeft de lagere koets in bochten net wat minder neiging om over te hellen. Skoda biedt als optie een adaptief sportonderstel aan. Uit een eerdere ervaring daarmee weten we dat dat echter weinig toevoegt en het de auto amper dynamischer maakt.

Nieuw snufje

In geval van nood staat de auto snel stil. Bij de respectievelijke noodstoppen van 100 naar 0 km/h en die van 50 km/h naar 0 die wij tijdens onze tests uitvoeren, blijft de Skoda keurig beheersbaar in het spoor. Bij de elektronische assistentiesystemen zien we bij de Kamiq vanaf de basisversie al standaard een proactief remsysteem, een actieve rijbaanassistent en een multi-collision-remfunctie (ter voorkoming van doorrollen na een aanrijding). Vermoeidheidsherkenning is bij de Skoda afhankelijk van het uitvoeringsniveau en de grootlichtassistent is een losse optie. In de Skoda zit je iets onderuit en de instap is laag. Deze bevindt zich op het kruispunt van de conventionele hatchback en de SUV. Dat geldt ook voor de interieurruimte. Als het om bagage gaat, kan de Kamiq 400 liter aan spullen herbergen. Voor kleine spullen zijn er genoeg opbergvakjes. Sowieso hebben de Tsjechen veel aandacht aan functionaliteit besteed. De ijskrabber met profieldieptemeter achter het tankklepje kennen we, net als de paraplu in het portier en de (optionele) portierbeschermers die automatisch naar buiten komen wanneer je de deur opent. Nieuw is de dop van het ruitensproeierreservoir die wanneer je hem openklapt de functie van trechter vervult. Kom er maar op!

Familiebanden

Dat de aanwezigheid van familiebanden geen schande is, zien we in de Kamiq. Het dashboard is opgezet volgens de strakke en overzichtelijke indeling die we ook kennen van andere Skoda’s. Het infotainmentscherm zit lekker hoog en daardoor goed in beeld, boven de ventilatieroosters. Het systeem werkt logisch en lekker snel. Het grote scherm op de foto’s is een optie; standaard krijg je een kleiner display. Apple CarPlay is optioneel beschikbaar, maar Android Auto komen we niet tegen. Waar de Kamiq dan wel weer mee vooroploopt, zijn usb-c-aansluitingen. Ook een optie op de testauto is de virtuele cockpit, het instrumentarium dat bestaat uit één groot beeldscherm dat je naar eigen inzicht kunt indelen. Leuk dat het er is, maar Skoda heeft een naam hoog te houden als het om analoge meters gaat. Veel overzichtelijker en duidelijker kennen we ze namelijk niet. Of is het een hang naar nostalgie onzerzijds? Ook hebben we liever een draaiknop voor de volumeregeling, niet twee vakjes op een touchscreen.

Met de 115 pk motor begint de prijslijst voor de Kamiq bij € 24.690 voor de variant met handgeschakelde versnellingsbak. De DSG is niet verkrijgbaar op de basisuitvoering en kost € 1.800 meer, wat de vanafprijs op € 27.990 brengt. De Kamiq heeft ook altijd standaard centrale portiervergrendeling en cruisecontrol.

Oordeel

4 sterren

Met de Kamiq heeft Skoda een dappere poging ondernomen om niemand voor het hoofd te stoten. Hij rijdt meer als een personenauto en mist de hoogte om voor een SUV te kunnen doorgaan. Het is een no-nonsense cross-over, waarbij functionaliteit voor vormgeving gaat. Met zijn veiligheidssystemen, bescheiden brandstofverbruik en hogere verwachte restwaarde scoort hij punten. Helaas tempert de DSG de levensvreugde en is er achterin onvoldoende hoofdruimte.

Signalement

Merk Skoda
Model Kamiq 1.0 TSI 116pk Greentech Business Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.155

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.241 mm / 1.793 mm / 1.553 mm
Wielbasis 2.651 mm
Massa leeg 1.151 kg
Laadvermogen 614 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 620 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,5s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km (fabrieksopgave: 5,0 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 139 g/km

    PRIVATE LEASE Skoda Kamiq

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (37) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum