Seat Toledo 1.8 20V Signo (1999)
Mediterrane allure
Zoals je van een product uit de VW-stal mag verwachten, zitten bestuurder en passagier in de Toledo op zetels van Europees formaat. Maar ze zijn niet zo hard als die van VW zelf, eerder comfortabel. De Toledo-chauffeur heeft de mogelijkheid z"n stoel hoger of lager te zetten; z"n stuur kan hij in hoogte en lengte verstellen. Voor- en achterkant van de zitting laten zich afzonderlijk verstellen, dus kantel- én hoogteverstelling.
Dashboard en instrumentenpaneel komen rechtstreeks uit de magazijnen van VAG, de combinatie lijkt z- overgenomen uit de Audi A3. En in de Toledo oogt hij net zo eenvoudig, strak en beschaafd als in de kleine Audi. Hier geen multifunctioneel display, maar aparte uitleesschermpjes voor de radio, de airconditioning en de boordcomputer.
Ruimte...
En waar laten we de losse spullen die chauffeur en passagiers nu eenmaal altijd meenemen? De Toledo biedt een flink vak onder het handschoenenkastje en een kleiner exemplaar links onder het stuur. In de portieren redelijk ruime vakken en er is ook nog wat plaats voor de versnellingspook, naast de handrem en in de middenarmsteun.
Achterin, kun je daar nog een beetje zitten en is er aan de veiligheid van de achterpassagiers gedacht?
Hoofd- en beenruimte achter in de Spanjaard houden zeker niet over, en op het punt veiligheid laat hij ook een steekje vallen. Drie hoofdsteunen achter zijn wel standaard, maar we vinden niet meer dan twee driepunts rolgordels. De middelste achterpassagier moet het met een heupgordel doen. Voor een verrassing zorgt de achtersteven van de Seat. Met z"n korte kontje lijkt het wel een hatchback, zoals zijn voorganger ook was. Maar nu is de Toledo een sedan, met een heel kort kofferdeksel.
Dat kan het beladen wat minder makkelijk maken. Je moet de koffers, tassen en zo meer, naar binnen schuiven. Maar de bagageruimte heeft wél een volume van 500 liter en is mooi regelmatig van vorm. En uitbreiden kan altijd, want rugleuning en zitting van de Spanjaard gaan - in ongelijke delen voorover.
De viercilindermotor in de Seat heeft vijf kleppen per cilinder en levert 125 pk vermogen en 170 Nm koppel.
Prestaties? Bij de acceleratie 0-100 klokten we de Toledo op 10,6 s. Optrekken van stadssnelheid naar buitenwegtempo: in 3 noteerden we 5,9 tellen, in 4 7,5 seconden. Inhaaloefening (80-120): in 4 10,3 s, in 5 14,2 tellen. Ook het geluidsniveau is zeer beschaafd. Bij honderd constant een nette 65,5 dB en bij een volgehouden tempo van 120 70 decibel. Gemiddeld verbruikte de Seat voor elke honderd kilometer 8,8 liter; niet zo gek veel dorstiger dan de fabrieksopgave.
Stabiel en zeker
De Toledo ligt keurig stabiel en zeker op de weg, en laat zich met speels gemak snel door de bocht sturen. Hij heeft een soepel veerkarakter, meer ingesteld op comfort. Daardoor helt de Seat in bochten wat over, maar nog niet hinderlijk. Wanneer er belabberd wegdek onder de wielen doorgaat, laat het soepel afgestemde onderstel zich van z"n beste kant zien.
Hobbels en kuilen worden netjes verwerkt. Toch is het met het comfort aan boord niet altijd helemaal oké. De 1,8-liter twintigklepper is nogal brommerig, en dat kan bij snelwegtempo hinderlijk worden. Een kwestie van wennen is misschien de lange slag van de koppeling. Geen klachten over het schakelen; de pook gaat geheel probleemloos door de versnellingen.
De Toledo 1.8 20V Signum heeft een ruime uitrusting: elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, elektronisch sperdifferentieel, elektrisch inklapbare spiegels, een met leer bekleed stuurwiel, zij-airbags en een oprolbaar zonnescherm zijn standaard.
Mooi natuurlijk, maar een koper zal zich heel bewust moeten realiseren of al die luxe opweegt tegen hét zwakke punt van de Seat; de beperkte ruimte achterin. Dat hij achter geen derde driepunts rolgordel heeft, is trouwens ook jammer.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Toledo 1.8 20V Signo |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.550 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.439 mm / 1.742 mm / 1.436 mm |
Wielbasis | 2.513 mm |
Massa leeg | 1.232 kg |
Laadvermogen | 561 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,3 s / 14,2 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |