Seat Ibiza - 2019 - 50.999 km - Klokje Rond

Half klokje rond maar aftrap nieuwe occasionduurtester

83 reacties

Video

Wat mag je verwachten van een gebruikte Seat Ibiza van vier, vijf jaar oud met een halve ton op de klok? Alles. Zo’n auto, in de boeken voor vijftien en een halve mille, moet perfect zijn. We kijken of dat voor onze occasionduurtest-Ibiza ook geldt. Of vinden we toch nog iets?

Inmiddels zijn we al lekker op pad geweest met onze occasion-duurtest-Ibiza. Hij is vanwege zijn jubileum, de Seat Ibiza is dit jaar veertig jaar onder ons, zelf champagne wezen halen om dat te vieren. Hij is bezemwagen geweest bij de monstertocht van de jaarlijkse Barrelbrigade en hij wordt verder overal voor ingezet waarvoor wielen nodig zijn.

Een uitgebreide aankoopkeuring maakt onderdeel uit van de proeven van bekwaamheid die onze occasion- duurtesters moeten ondergaan. Dat lijkt een inkoppertje, maar dat is het in de praktijk niet. Keurmeester Joep Schuurman: “We zien geregeld net afgeleverde auto’s waarvan ik denk: dat kan beter. Als je instapt in je net aangeschafte occasion, die tegenwoordig behoorlijk aan de prijs is, wil je toch minimaal een jaar lang zorgeloos sturen? Er mag volgens mij niets aan mankeren en je moet in dat eerste jaar geen onderhoudsbeurt voor je kiezen krijgen. Althans, dat zou ik als klant fijn vinden, en dat is ook reëel.” De lat ligt dus hoog bij Carrec, maar daarom laten wij er natuurlijk ook onze Klokje Rond-keuringen doen.

Half Klokje Rond

Onze Ibiza is een behoorlijke basisuitvoering, stamt uit 2019, komt bij een Seat-dealer vandaan en heeft slechts een bescheiden halve ton op de teller. Een half Klokje Rond dus vandaag. Maar waar het ons om gaat: is hij perfect? Vanbinnen: ja. Het interieur is om door een ringetje te halen. Je kunt van de vloer eten in onze Ibiza. Het rode lakwerk aan de buitenkant is eveneens uitstekend. Het is egaal, er zijn geen plekken die behandeld zijn, hij lijkt volledig schadeloos zijn huidige leeftijd van vijf jaar te hebben gehaald.

Maar Joep zou Joep niet zijn als als hij niets zou vinden. Het begint gelukkig goed: de proefrit is naar genoegen. Hij komt wel terug met twee punten: het stuur staat een tikkeltje scheef en het blad van de achterruitwisser is versleten. Dat het stuur scheef staat, is werkelijk niemand die er tot nu toe mee heeft gereden opgevallen. En die wisser achterop hebben we niet echt gecontroleerd, want het ding is nog niet gebruikt. De Ibiza gaat de brug op.

Onder de motorkap ruikt het bijna nog als nieuw. Het compacte driecilinderblokje met een inhoud van één liter staat er prachtig verzorgd bij. Wat heerlijk om een keer in de Carrec-werkplaats iets te keuren wat zo lekker vers is. Dat is heel wat anders dan die oude, verweerde rommel die we soms tegenkomen, met alle respect …

Het valt meteen op dat deze motor ongehoord zijdezacht loopt. Niet te geloven, je moet echt moeite doen om bij stationair draaien de krachtbron te horen lopen. Bij het optrekken meldt hij zich iets nadrukkelijker, maar hij snort zeer geraffineerd. Dat koppelt hij tot nu toe aan een prachtig brandstofverbruik. We noteren over de eerste paar duizend kilometers een gemiddelde van 1 op 22, dus 4,5 liter per 100 km. Daarbij de vermelding dat er voornamelijk snelwegkilometers zijn afgelegd, maar zeker niet in een sukkeltempo. We zijn heel benieuwd of dit zo blijft. Onze keurmeester van dienst treft verder geen onregelmatigheden aan in het motorcompartiment. Dan loopt hij echter weg met de mededeling “Even iets checken”. Wat is er aan de hand?

Zorgeloos

Met een glas kraanwater in de ene hand en een uitdraai van de printer in de andere hand komt Joep al snel weer terug. “Ik heb even de onderhoudshistorie gecheckt en dat ziet er op zichzelf goed uit, maar waar ik al een beetje bang voor was: hij heeft bij aflevering een uitgebreide inspectie gehad, helemaal prima, maar geen onderhoudsbeurt. Als je hiermee flink wat kilometers gaat maken, ben je toch in je eerste jaar al aan onderhoud toe, terwijl als je de auto aflevert mét beurt dat niet het geval is. Dan rijd je als trotse occasionkoper pas echt een volledig jaar zorgeloos.”

We nemen deze even mee naar de voorwaarden die zijn verbonden aan onze Seat Approved Occasion, de officiële naam van gebruikte Seats van de merkdealer. Wat krijg je allemaal voor je goeie geld? Om te beginnen twaalf maanden garantie. Binnen die garantie verzorgt de verkopende Seat-dealer kosteloos de reparatie of vervanging van onderdelen die niet goed werken. Voor het avontuur begint en de dealer aflevert, wordt de auto onderworpen aan een uitgebreide technische keuring. Pechhulp zit er eveneens bij. Die geeft recht op hulpverlening bij pech die niet is ontstaan door eigen toedoen. Dus als zich een technisch mankement voordoet, wordt het opgelost. Tot slot kun je je Ibiza binnen 14 dagen nog omruilen. Bijvoorbeeld als je toch liever een witte hebt, in plaats van een rode.

Pon: ‘Altijd inspectiebeurt’

Een woordvoerder van de importeur van Seat, Pon in Leusden, over de constatering er volgens het systeem geen afleverings-onderhoudsbeurt is uitgevoerd. “Een occasion van de Seat-dealer wordt altijd afgeleverd aan de klant met een uitgebreide inspectiebeurt. En met 12 maanden garantie. Als er bij de inspectie dingen aan vervanging of verversing toe zijn, dan wordt dat gedaan. De aflevering van de Ibiza aan AutoWeek was op basis van een tijdelijk gebruik van vijf maanden, waarin in die periode geen onderhoud nodig zou zijn, op basis van het flexibele onderhoudsschema van de Ibiza.”

Wat mankeert eraan?

Stuur staat iets scheef

Wisserblad achter versleten

Wel afleveringsinspectie, geen afleveringsbeurt

De mening van Carrec Technocenter

“Dit is natuurlijk een smetteloze auto. Keurig onderhouden, netjes bereden zo te zien en goed voor jaren rijplezier. Jammer van die twee kleine schoonheidsfoutjes wat betreft de aflevering. Toch iets over het hoofd gezien. Een afleverings-onderhoudsbeurt zou het hebben afgemaakt in plaats van alleen een inspectie.”

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.0 TSI 95pk Style
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.100

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.059 mm / 1.780 mm / 1.444 mm
Wielbasis 2.564 mm
Massa leeg 1.022 kg
Laadvermogen 618 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 560 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 123 g/km

Lezersreacties (83) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.