Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Businessline (2007)

Spaanse logica

Seat Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Businessline
Seat introduceerde onlangs een stationwagonvariant op basis van de Altea, de XL. Omdat de compacte-klasse-met-ruimte niet alleen behoorlijk populair is bij mensen met kinderen maar vooral ook bij zakelijke rijders, voelden wij de 1,9-liter dieselversie aan de tand.

De komst van de Seat Altea XL is niet helemaal logisch. De Spanjaarden voeren immers niet alleen de Altea, maar ook de Toledo, een model dat het midden houdt tussen een sedan en een midi-MPV. De nieuwe Altea XL voegt niet meer toe dan 18,7 centimeter. Daarmee is hij bovendien van exact hetzelfde formaat als de Toledo, dus eigenlijk een Toledo Stationwagon. Hoe dan ook, de groot ogende stationwagon XL wordt geleverd met keuze uit drie benzinemotoren en drie dieselvarianten. De 1.9 TDI-motor in onze testauto levert 105 pk en 250 Nm (bij 1.900 tpm) en laat zich onmiddellijk kennen als een zelfontbrander. Dat blijft ook zo als hij warm is. Hij knort er tijdens het accelereren lustig op los en dat zou best wat minder mogen. Een roetfilter is als optie leverbaar.


Vijfzitter
Over het feit dat de XL een Altea is, bestaat in ieder geval geen twijfel. De wielbasis van Seats nieuwe Stationwagon is gelijk aan die van de gewone Altea en tot aan de achterwielen ziet hij er bijna identiek uit. De extra centimeters zitten in de grotere overhang achter. Met de lange en naar beneden doorlopende daklijn en de driehoekige zijruiten achter is het ontwerp van de nieuwe versie beslist eigentijds. Recht van achteren gezien onderscheidt de XL zich met grote, in de klep doorlopende achterlichten van de basis-Altea, terwijl ook de standaard dakrails een punt van herkenning vormen.
De extra lengte vertaalt zich in een grotere bagageruimte, 532 in plaats van 409 liter. Hoewel er dus plaats voor zou zijn, biedt Seat géén derde zitrij aan, maar laat het bij vijf zitplaatsen. Dat is merkwaardig, omdat de concurrentie de lange versies van hun midi-MPV's vaak als zevenzitter biedt. In de XL kunnen niet alleen de rugleuningen van de in tweeën gedeelde achterbank in diverse standen worden versteld, maar kan de complete achterbank bovendien over 16 cm worden verschoven. Daarmee creëer je optimale beenruimte op de achterbank of vergroot je juist de bagageruimte. Met de achterbank in de voorste stand bedraagt de inhoud van de bagageruimte zelfs 635 liter. Verder kan de bank naar voren worden geklapt, maar niet compleet worden verwijderd. Voorin is 't wat krapper. De zithoogte van de stoelen is prima, maar de zittingen hadden wat ons betreft wat steviger mogen zijn. Ze bieden wel goede zijdelingse steun.


Parkeersensor
De XL kan goed overweg met een actieve rijstijl. Zijn onderstel is wat stijver afgesteld en dat merk je aan het iets minder overhellen in bochten, op korte ribbels en slechte wegdekken. Opvallend is dat hij op de vooras snel doorslaat als je over een hoge verkeersdrempel rijdt. Met zijn stevigere afstelling is de Altea gemakkelijk
te corrigeren en zijn snelle uitwijk-manoeuvres zonder meer gemakkelijk uit te voeren. Traction control is standaard, ESP is beschikbaar als optie.
Een nadeel van de Altea-carrosserie is dat de bestuurder in bochten wordt gehinderd door de dikke A-stijlen van het driehoekige voorste zijruitje. De brede en schuin oplopende C-stijlen zorgen er samen met de hoogoplopende achterklep voor, dat je met het inparkeren ook nog eens weinig zicht achteruit hebt. Maar dankzij de parkeersensor in de achterbumper hoef je niet te wachten op het 'boem is ho'.

Signalement

Merk Seat
Model Altea XL Stationwagon 1.9 TDi Businessline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.090

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.467 mm / 1.768 mm / 1.581 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.380 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 740 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 6,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,5 s / 15,4 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km