Renault Twingo 1.5 dCi – 2011 – 388.642 km - Klokje Rond
Deze Twingo ziet er nog fris uit. Maar is hij dat ook?
69 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De guitige Renault Twingo is niet alleen aaibaar, maar heeft ook nog eens uithoudingsvermogen. Neem die van Matthijs de Ruiter uit Edam; dit exemplaar uit 2011 gaat richting de vier ton en ziet er nog fris uit. Maar is hij dat ook?
Nieuw gekocht
Je hoeft niet groot en krachtig of Japans of Duits te zijn om het lang vol te houden. Neem deze kleine, brave Galliër, een Renault Twingo, met de beroemde 1.5 dCi dieselmotor. Matthijs de Ruiter treedt op in deze rubriek omdat hij er de meeste kilometers mee heeft gereden, maar vader Andrew is de feitelijke eigenaar. Hij schafte in 2011 de Twingo nieuw aan. Andrew neemt ons even mee terug naar die tijd. “We hadden in het gezin twee auto’s, een Daihatsu Cuore en een Kia Pregio. Bij droog weer ging ik altijd op de motor op pad en mijn vrouw met de Cuore. Maar die was het overhellen van de auto in bochten zo zat, dat ik op zoek ging naar iets anders.”
Een Citroën C1 kwam voorbij, een Volkswagen Lupo werd even overwogen maar de Twingo met dieselmotor, die werd in die tijd messcherp aangeboden vanwege zijn zuinigheid. Geen bpm op de Fransman en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. De tijden zijn veranderd ... “Daarnaast scoorde de Renault goed in de crashtests en was hij behoorlijk praktisch en ruim voor zo’n klein ding”, aldus Andrew.
Afzonderlijke achterstoelen
Omdat hij zo scherp geprijsd was, bestelden de De Ruitertjes er ook nog wat opties bij. Zoals twee afzonderlijke achterstoelen in plaats van één achterbank. En die opzichtige toerenteller, plus vier speakers voor de betere Palingsound, en een middenarmsteun. Voor minder dan €13.000 was de buit binnen. Andrew: “Ik was content met onze keuze want de Twingo voelde veel volwassener aan dan een C1 of die Cuore.”
Toen kwam zoon Matthijs in beeld. Die ging werktuigbouwkunde studeren in Delft. “Ga ik op kamers in Delft of blijf ik thuis in ‘hotel Pa en Ma‘ en ga ik forenzen”, blikt Matthijs terug op zijn overpeinzingen van toen. Het werd het laatste en Matthijs (nu 27) ging heel vaak van Edam naar Delft en weer terug. Per Twingo diesel. “Al gauw had ik heel veel zin in een cruisecontrol, dus die heb ik er zelf maar ingezet. Toen kreeg ik er lol in en ging zelf nog wat dingen verfraaien aan de Renault. Ik heb er onder meer een RS-interieur ingezet. Dat kwam uit een Engelse auto, dus onze Twingo is de enige in Nederland en misschien wel in Europa die ook rechts een in hoogte verstelbare voorstoel heeft!” Er kwamen kekke wielen en achter kwam er nog een extra stabilisatorstang voor een stijver weggedrag. En natuurlijk een fijn sportstuurtje. Laat handige Matthijs maar schuiven.
De kilometerteller van de Renault draaide zodoende lustig verder. Totdat Matthijs klaar was met studeren en in Noord-Holland een baan aannam. “Ik was ook wel een beetje klaar met de zitpositie en de plaatsing van het stuurwiel. Het was tijd om op eigen benen te staan na een mega dank je wel voor het lenen.” Oftewel: ‘Pa, mag ik je auto lenen? Krijg je hem over vier jaar met 200.000 km erbij weer terug’. Dat moet een mega-mega dank-je-wel zijn geweest!
Pech voor de vakantie
Matthijs deed zichzelf een BMW 120d uit 2017 cadeau, waarop de Twingo weer terug was bij de oorspronkelijke baas. Maar de wraak van de dappere kleine Renault was zoet. De brandstofpomp van de BMW van Matthijs gaf de geest, vlak voor de vakantie. “Toen ben ik alsnog met de Twingo op vakantie naar Zweden gegaan. Fietsen op het dak en gaan. En nu sta ik hier weer met die auto, ik kom er niet van af”, grapt Matthijs.
Keurmeester Tim de Leeuw is na de proefrit niet helemaal tevreden, maar zeker niet ongerust of chagrijnig. “Deze Twingo ziet er keurig uit, maar volgens mij zou hij nog fijner moeten kunnen rijden dan hij nu doet. Ik ga eens even kijken waar hem dat in zit.” Waarop onze keurmeester de Renault meteen de hefbrug op dirigeert.
De keuring van Tim verloopt vervolgens vlot en dat is doorgaans een goed teken. Motor, transmissie en koppeling zijn allemaal nog origineel, ook dat is een pluim waard. Helaas verspeelt de Renault een duim van de keurmeester vanwege labiele remleidingen. “Die zijn akelig dun en daar moet echt wat aan gebeuren, anders is het niet veilig meer”, constateert Tim. Hij adviseert verder om de extra gemonteerde stabilisator achter te verwijderen omdat die bijgeluid veroorzaakt en het rijplezier eerder vermindert dan ten goede komt.
De familie De Ruiter verlaat met opgeheven hoofd de arena. Volkomen terecht, want ze kunnen trots zijn op de staat van de compacte diesel, met deze leeftijd en deze kilometerstand. “Ik val niet van mijn stoel van de uitslag van de keuring van vandaag. Natuurlijk vind je dingen bij een auto van deze leeftijd en met deze kilometers. Onderhoud en reparaties horen bij een oudere auto en wegen vooralsnog prima op tegen afschrijving of aanschaf van iets anders. Hij blijft zeker nog een poosje gezellig bij onze familie”, aldus de officiële eigenaar.
Eigenaar Renault Twingo
Naam Matthijs de Ruiter
Bouwjaar 1998
Woonplaats Edam
Beroep Process improvement engineer bij Tata Steel
Eerste auto Renault Twingo
Vorige auto Chrysler Grand Voyager
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Zitpositie en draaicirkel.”
Langste reis met deze auto? “Oostenrijk, Frankrijk.”
Onderhoudshistorie
- 30.000 onderhoud, interieurfilter, afstellen achterklep
- 42.000 interieurfilter, airco reinigen, koelvloeistof
- 48.000 condensor
- 60.000 remblokken, beurt
- 72.000 ruitewisserbladen nb.
- 105.000 apk plus lampje nb.
- 111.000 verschillende werkzaamheden nb.
- 123.000 remschijven- en blokken, grote beurt nb.
- 154.000 beurt, remsysteem reinigen, distributieriem plus waterpomp plus multiriem
- 187.000 luchtmassameter
- 195.000 ruitschade voor (verzekering)
- 198.000 tempertuursensor uitlaat
- 210.000 beurt, paravan, wissers, slotplaat, koplampen, dynamo revisie, passagiers airbag repareren, koelsysteem aanpakken
- 220.000 apk, pedaalrubber, lamp
- 246.000 beurt plus veerpootlager
- 257.000 apk
- 269.000 beurt, gloeibougies doormeten
- 270.000 turboslang en druksensor
- 288.000 apk
- 309.000 apk, distributieriem, waterpomp, multiriem, koplamp, remsysteem
- 325.000 turbodrukregelventiel
- 333.000 beurt plus remmen gangbaar maken
- 337.000 apk
- 339.000 airco service, nieuwe radiateur en condensor
- 353.000 aandrijfashoes, versnellingsbakolie
- 361.000 apk plus beurt
- 382.000 apk, lampje, stuurkogel lv, ruitensproeierpomp
- 384.000 uitlaat
Wat mankeert er aan de Renault Twingo?
- Wisserbladen voor en achter strepen
- Vocht in koplamp rechts
- Vocht in mistlampen voor. Deze werken ook niet
- Aansluiting/panel gap van de motorkap klopt niet
- Stevige rammel vanuit de achterwiel ophanging. Deze is afkomstig van de Uni Ball verbindingen van de after-market stabilisatorstang
- Versnellingsbak schakelt stroef
- Ook de koppeling gaat niet helemaal soepel meer
- Motor is vettig rond de aansluiting van de turbo en tussen de bak en motor
- Remleidingen zijn op diverse plaatsen vergaand verroest
- Brandstoftank lijkt minimaal te lekken aan de bovenkant
- Voorbanden zijn aan de binnenkant bijna kaal gesleten
De mening van Carrec Technocenter
“Prima auto met een leuk sportief uiterlijk en karakter. Helaas hebben de upgrades niet overal het gewenste effect. Zo zijn de mistlampen verzopen en rammelt de after market achterwielophanging. Verder een mooie prestatie en een prima auto. Enkel de remleidingen zijn in zeer slechte staat. Aangezien dit echt een veiligheidspunt is, kan ik deze Fransman helaas geen duimpje geven.”
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Twingo 1.5 dCi ECO2 Collection |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.190 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 85 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.600 mm / 1.654 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.367 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Laadvermogen | 457 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 300 kg / 300 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 3,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 94 g/km |
Lezersreacties (69) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.