Peugeot 508 - Duurtestreportage
Eeneiige tweeling
Met 224 pk is onze duurtester de absolute top van het Peugeot 508-gamma. Kan dat nou niet wat minder? Zeker wel. 43 pk en 50 Nm minder zelfs, want de Fransen leveren technisch dezelfde motor met iets minder vlees op de botten.
Tot voor kort was het verband tussen vermogen en motorinhoud bijna altijd recht evenredig: hoe meer van het één, hoe meer van het ander. Wilde je sneller, dan was een grotere motorinhoud eigenlijk verplicht, eventueel zelfs met meer cilinders. Tegenwoordig gaat dat anders en levert een fabrikant steeds vaker één motor met een aantal verschillende vermogens.
Neem onze rode Peugeot 508-duurtester op deze pagina’s. Wij hebben de PureTech 225 en die tovert, in weerwil van z’n naam, 224 pk en 300 Nm uit een 1,6-liter turbomotor met vier cilinders. In de andere hoek staat een grijze Peugeot 508 PureTech 180. Behalve het feit dat ook in dit geval het motorvermogen net niet klopt met de naam – hij heeft namelijk 181 pk en 250 Nm – delen beide auto’s nog een belangrijke overeenkomst: de motor is eveneens een 1,6-liter met vier cilinders en een turbo. Sterker nog: het is hetzelfde blok.
Pak de foto’s er maar bij. Afgezien van het feit dat de plastic kappen bij de ene wat meer glimmen dan bij de andere, zijn de motorruimtes identiek. Geen grotere inhoud, niet meer cilinders, niet eens een andere turbo. Áls er al iets verschilt aan de hardware, dan zijn het de componenten in de motor, die wellicht bij de 225 wat zwaarder zijn uitgevoerd dan bij de 180. Het verschil in kracht en koppel wordt echter gewoon softwarematig bereikt: onze duurtester blaast net wat harder om zo meer lucht in de cilinders te drukken.
AMPER MERKBAAR
Als gevolg van de technische gelijkheid voelen de twee auto’s ook niet wezenlijk verschillend aan. De metingen tonen uiteraard een verschil in het voordeel van de sterkere motor aan, maar die blijkt in de praktijk niet zo groot te zijn als op papier. Volgas zit er op de meeste sprints slechts enkele tienden van seconden tussen en aangezien het meestal niet eens voluit gaat, lijkt het verschil in de praktijk nog kleiner te zijn. Zeker omdat de manier van werken logischerwijs ook hetzelfde is.
De inhoud van de motor is in verhouding tot het vermogen relatief bescheiden en dus gebeurt er helemaal onderin weinig. Pas als de turbo begint te werken, komt er echt vermogen en trekkracht beschikbaar. Dat gebeurt zo rond de 1.500 tpm en dan heb je in het geval van de PureTech 180 niet veel later de volle 250 Nm op de krukas. De PureTech 225 gaat nog wat langer door en bereikt 300 Nm bij net geen 2.000 tpm. In beide gevallen moet de motor dus wat toeren maken om echt lekker te versnellen, iets wat de standaard achttraps automaat doet door actief te schakelen. Dat doet de transmissie netjes, maar vanwege het vele schakelen voelt het ook wel een tikkeltje onrustig.
Zoals gezegd gaat het in de PureTech 225 allemaal net wat sneller maar door het ontbreken van extra motorinhoud verloopt het gevoelsmatig niet met meer gemak. En aangezien de prestaties van de 181 pk variant ook niet schamel zijn, hoef je het daar eigenlijk niet voor te doen. Keerzijde is dat het verbruik ook niet veel verschilt. De PureTech 180 haalt net geen veertien kilometer op een liter, de 225 komt nog niet eens een halve kilometer minder ver op evenveel brandstof. Besparen op de brandstofkosten zit er dus niet in.
MEER KEUZE
In alle eerlijkheid is de winst voor de minder krachtige motor dan toch al behaald, aangezien er een behoorlijk prijsverschil tussen de twee zit. Dat heeft er vooral mee te maken dat Peugeot de krachtigste versie alleen aanbiedt als GT. Die is weliswaar zeer compleet, maar kost ook meteen op een haar na € 55.000. De PureTech 180 staat dan weer niet als GT in de prijslijst, maar wordt maximaal als GT Line geleverd en kost dan € 48.290. Afgezien van iets minder vermogen moet die versie het dan stellen zonder adaptieve schokdempers, is het Focal-audiosysteem niet standaard, maar optioneel en is de be kleding van dashboard en stoelen wat minder luxe. Net als het lagere vermogen zijn dat geen onmisbare zaken. Voor zakelijke rijders is bovendien nog een handvol Blue Lease-uitvoeringen beschikbaar, nog een voordeel ten opzichte van de sterkere motor. Wij hebben een Blue Lease Allure, aangevuld met het Focal-audiosysteem en 18-inch wielen en dan kost de 508 zelfs maar € 45.352.
Voor zakelijke rijders zal de keuze dus snel gemaakt zijn. Maar ook voor particulieren geldt in dit geval dat het kiezen voor de minder sterke benzinemotor een aardig financieel voordeel oplevert, zonder dat het in emotionele zin veel hoeft te kosten.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.