Peugeot 406 Break ST 1.8-16V - 368.760 km - Klokje Rond
Sinds 2012 in bezit, eigenaar wil er nog 5 jaar verder mee
127 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Net als voor de noordse woelmuis is het ook vijf voor twaalf voor de Peugeot 406. Hoe vaak kom je ze nog tegen? Gelukkig is er Maurice Monsees. Hij heeft een 406 Break en is heel goed op weg om die Franse kar te laten overleven. “Zelfs in Frankrijk zie je ze niet veel meer”, aldus Maurice.
De Peugeot 406 is een auto op z’n retour. Is dat erg? “Jazeker”, vindt Maurice Monsees uit Amsterdam. “De kwaliteit van deze Franse auto is echt goed en er zit ook niet te veel op en aan. Dat kan dan ook niet kapot gaan”, analyseert hij. Maurice is hotelportier bij hotel Doelen in hartje Amsterdam. Let op: The Beatles hebben daar in 1964 bij hun bezoek aan Nederland overnacht. Hij woont in het hartje van de Jordaan, betaalt elke dag een euro aan de gemeente Amsterdam voor zijn parkeervergunning en pakt geen e-bike, maar een oude damesfiets om mee naar het werk te gaan. “De Peugeot gebruik ik alleen voor lange ritten en vakanties”, zegt de geboren en getogen Amsterdammer. “Voor een boodschapje een kilometer verderop pak ik nooit de auto. Die wordt dan niet eens warm, dus dat is het slechtste wat je kunt doen.”
Vaste klant van Klokje Rond, eerder met Renault 25
Als Maurice je bekend voorkomt; dat kan kloppen. In de zomer van 2007 trad hij op in AutoWeek en op een video met zijn trots van toen, een Renault 25 automaat. Hij heeft het dus eerder geflikt: lang doen met een auto. De Renault is vijftien jaar in zijn bezit geweest. Nu is de Peugeot 406 aan de beurt. Die is sinds 2012 van Maurice en hij wil er nog vijf jaar mee verder. “Goed luisteren naar je auto, rustig rijden en goed inspecteren”, is zijn motto. Het onderhoud doet hij deels zelf, deels met een maat en deels laat hij het uitvoeren. Gelukkig houdt Maurice werkelijk alles bij, tot aan een batterijtje van € 1,82 van de afstandsbediening aan toe …
Koppeling kaduuk
Wat is er met die 25 gebeurd? Zijn Renault 25 ging naar de Renault 25 Club en bracht nog 600 euro op. Daarmee kocht hij in 2012 een Peugeot 406 Break van € 1.400, zonder garantie. “Ik ging kijken in Brabant bij die auto en het was precies wat ik zocht. Hij had een prachtige crèmekleurige leren bekleding en vanbinnen en vanbuiten was hij gewoon mooi en goed. Wel was de koppeling versleten, maar dat werd ook gecommuniceerd, dus ik wist het en ik voelde het ook meteen.”
Maurice kocht de auto en liet er voor € 900 een nieuwe drukgroep met koppelingsplaat en druklager inzetten. Tegelijkertijd werd er een motorsteun vervangen en zette hij er pro-actief een nieuwe accu in. Daarmee was de Peugeot met 218.000 op de klok weer behoorlijk fris. “En de auto is nog steeds erg naar mijn zin. Hij rijdt heerlijk en de onderhoudskosten vallen me erg mee”, aldus Maurice. Ook roemt hij de betrouwbaarheid van zijn Fransoos. “Eén keer ben ik stilgevallen, door een EGR-klep die dienst weigerde, vlakbij Straatsburg”, vertelt hij. Met een leenauto en de Peugeot op de autoambulance kwam Maurice toch veilig thuis.
Hoe zit het met roest?
Het jaar van aanschaf ligt ver achter ons. Inmiddels zijn we elf jaar verder, is de 406 22 jaar oud en staat de kilometerteller op 366.000. “Ik heb alle rekeningen bewaard en jaarlijks investeer ik gemiddeld ongeveer € 250 aan onderhoud. Naast het reguliere onderhoud zijn me tot nu toe weinig gekke dingen overkomen”, stelt hij vast. Ook blijft de roestvorming behoorlijk binnen de perken, vindt Maurice.
Al snel blijkt dat Maurice zijn eigen auto iets te veel door een roze bril heeft bekeken, zo maakt keurmeester Joep Schuurman duidelijk. Die komt niet heel enthousiast terug van de proefrit, waarin hij opvallend veel vermogen mist, maar dat is lang niet het enige. Vooraf voorspelde eigenaar Maurice al dat er een olielekkage was, vermoedelijk van de krukaskeerring, maar een nadere inspectie van de keurmeester maakt duidelijk dat er beduidend meer aan de hand is.
Gebed zonder end
“Die olielekkage is er ook niet van vandaag of gisteren, want er zijn inmiddels veel rubber slangen aangetast. Die zien er opgeblazen uit vanwege de olie die het rubber heeft verzwolgen. Verder zie ik goed bedoeld sleutelwerk dat niet goed is uitgevoerd. Nee, hier moet echt veel aan gebeuren. Veel te veel”, aldus Joep. In het kort komt het erop neer dat het een gebed zonder end wordt om deze auto weer tiptop te krijgen.
Maurice is teleurgesteld en ook onplezierig verrast. “Dit had ik niet verwacht. Met name die olielekkage is een nare verrassing. Ik wist niet dat het zo ernstig was. Aan sommige dingen til ik niet zo zwaar als Joep dat doet. Ik ga de lijst eens even rustig overdenken, maar met die remmen en natuurlijk die olielekkage ga ik meteen aan de slag. Ik blijf er toch bij dat deze heerlijke auto nog langer mee moet kunnen, maar dan wel op een verantwoorde wijze”, aldus de eigenaar.
Wat mankeert eraan?
- De gordel linksvoor is nogal gerafeld (apk-afkeur)
- De wisserbladen voor zijn zeer slecht
- Er is bij acceleratie een rammelend geluid hoorbaar
- De motor heeft veel te weinig vermogen
- De slag van het gaspedaal klopt niet. Na afstellen van de gaskabel klopt dit wel en heeft de motor wat meer vermogen. Toch lijkt de auto nog steeds (veel) te traag
- De auto remt slecht
- De auto trilt met accelereren
- De auto trilt met rijden op de snelweg
- Er is heel veel bandenlawaai te horen
- Op de snelweg is overmatig windgeruis te horen
- De motor lekt extreem veel olie op diverse plaatsen
- De versnellingsbaksteun is volledig doorgezakt
- De spanrol van de multiriem staat door overmatige slijtage uit het lood. Dit is waarschijnlijk ook de rammel die bij acceleratie te horen is
- De remvloeistof is extreem oud en vervuild
- De koplampglazen worden dof
- De mistlampglazen zijn wit uitgeslagen
- Diverse koelwaterslangen en andere rubbers zijn ernstig aangetast door de olie die erop is gelekt
- De spoorstang linksachter is verkeerd gemonteerd
- Er is over verroeste remleidingen getectyleerd. Die leidingen zijn apk-afkeur
- De remschijven en -blokken rondom zijn vervangen, maar niet juist gemonteerd
- De rem linksachter zit (nogal) vast, waardoor de schijven en blokken daar te heet zijn geweest
De mening van Carrec Technocenter
“De eigenaar wil nog vijf jaar door met deze auto. Dat is niet realistisch en ook niet verstandig. Er moet feitelijk een heleboel gebeuren aan deze auto en dat zie je in de lijst. En als je aan die lijst begint, kom je geheid nog meer ellende tegen. Dan wordt het een restauratieproject, terwijl de berijder juist economisch autorijden hoog in het vaandel heeft. Ik zou er dus mee stoppen. Voor deze auto twee duimen omlaag. Dit is doe-het-zelven zoals we het niet graag zien.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Break ST 1.8-16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.598 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 112 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.736 mm / 1.760 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.300 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 189 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 214 g/km |
Lezersreacties (127) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.