Peugeot 308 GTi 270 - Op de Rollenbank
“Doe het meteen goed”
67 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Nic de Boer
- Op de rollenbank
Dirk Küsters kocht dik twee jaar geleden een Peugeot 308 GTi ‘met de kop d’r af’. En het is er niet zomaar een. Het is namelijk niet de standaard-variant met 250 pk maar de extra gepeperde versie met 270 pk. De nieuwprijs van die twee lag bijna 3.000 euro uit elkaar. Eens zien of die duurbetaalde pk’s er ook werkelijk in zitten.
Onze eerste vraag is natuurlijk waarom Dirk Küsters koos voor de 270 pk-variant van de 308 GTi en niet ‘gewoon’ voor 250 pk. “Als ik het doe, dan doe ik het goed”, zegt hij daarop. En omdat de 1,6-liter turbomotor van deze generatie een beruchte is als het gaat om technische storingen, is de tweede vraag natuurlijk of hij er in de tweeënhalf jaar dat hij deze auto in bezit heeft al veel sores mee heeft gehad. “Nog helemaal niks”, lacht Dirk daarop.
Ghisbert van Ginhoven, die de rollenbank bedient, luistert vol interesse mee en weet bovendien het nodige van deze motor. “Je zou zeggen dat het hier een THP-motor betreft zoals je die tegenkomt in vele producten van Peugeot, Citroën, BMW en Mini. Inderdaad worden die motoren veel geplaagd door technische problemen; interne vervuiling is daarbij vooral een issue. Maar deze motor is opgebouwd door Peugeot Sport en daar hebben ze een heleboel intelligente maatregelen genomen. Er is bijvoorbeeld een extra injectie in de cilinders aanwezig, die af en toe wat brandstof inspuit, waardoor de koolaanslag verdwijnt. Zodoende hebben ze het probleem van de vervuiling in deze auto verholpen.” Kijk, dat is nou informatie waar je wat mee kunt.
HEEL ANDERS
De 308 GTi ziet er op het oog uit als een normale 308, maar hij is wel degelijk heel anders dan zijn mindere broeders. Dat kan Dirk beamen. “Natuurlijk slijten de remmen vlugger bij een auto als deze. Een setje blokken kostte me € 270 en de schijven zijn € 1.500, en dat is nog zonder montage. Dat zijn prijzen die je niet direct verwacht bij Peugeot.”
Daar komt bij dat Dirk ook nog eens om de 20.000 kilometer aan nieuwe banden toe is. We hoeven niet te vragen of hij het vermogen van zijn 308 weleens aanspreekt. Ghisbert kijkt op van die bedragen. “Je zou in de loop van de tijd eens moeten kijken of er niet ook iets te krijgen is op de imitatiemarkt. Het lijkt me sterk dat een merk als Tarox niet met een goede remmenset voor deze auto op de markt komt.”
Daarmee zijn we meteen bij dé vraag van vandaag. Haalt de 308 GTi de door de fabrikant beloofde 270 pk? De motor moet er voor worden opgejaagd tot 5.500 toeren per minuut, maar dan heb je ook wel wat. Het één-puntzesje spuugt met een Japanse precisie zijn vermogen uit. De trekkracht is zelfs een stuk bóven de fabrieksopgave. Grappig detail: als de auto wordt gemeten in de ecostand, is de trekkracht het hoogst. Dat zou je toch echt niet verwachten, al kunnen we ons een Volvo herinneren waarbij we hetzelfde zagen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 308 GTi 1.6 e-THP 270 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.320 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 184 kW / 250 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 330 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.253 mm / 1.804 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.195 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,0 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Lezersreacties (67) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.