Peugeot 307 HDI & 206 1.4 16V (2004) - Test

Meer uit minder

Peugeot 307 HDI 16v
Peugeot 307 HDI 16vPeugeot 307 HDI 16vPeugeot 307 HDI 16vPeugeot 206 1.4-16VPeugeot 206 1.4-16VPeugeot 206 1.4-16V
AutoWeek 1 2004
AutoWeek 1 2004

Je leest het in AutoWeek 1 2004

Bijster origineel is 't niet, maar Peugeot heeft nu ook een rode i. Dat likje rode verf markeert de aanwezigheid van een 136 pk sterke dieselmotor. Wij reden ermee en maakten meteen kennis met een nieuwe motor én een nieuwe automaat in de 206.

Peugeot is druk in de weer met het 'downsizen' van het dieselgamma. In deze tijd van de pk-wedloop klinkt dat wat tegenstrijdig, maar niets is minder waar. Vermogen blijft er namelijk wel, alleen uit een geringere cilinderinhoud. Zo komt er voor de 307 uiteindelijk een 1,4 16V HDI met 90 pk, een 1,6 16V HDI met 110 pk en een 2,0 16V HDI met 136 pk. Die 1,6 debuteert volgend jaar in de 407. Om het dieselgamma naar boven af te ronden, verschijnt er een 2,7 V6 diesel, die in samenwerking met Ford is ontwikkeld. Ford gebruikt op zijn beurt de 1,6 en 2,0 voor de C-Max. De Mondeo houdt gewoon zijn eigen tweeliter TDCI. Het is te duur om deze auto nog weer aan te passen op de nieuwe 136 pk tweeliter van Peugeot. Maar je kunt ervan uitgaan dat veel nieuw te verschijnen modellen van de Ford Groep (waaronder bijvoorbeeld ook Mazda en Volvo vallen) deze motor onder de kap krijgen. Denk aan de Mazda3 en de Volvo S40 en V50. Kijken we naar Peugeot, dan maakt de 136 pk sterke tweeliter HDI de huidige 2,2 HDI (ook 136 pk) overbodig. Naar zeggen van een medewerker van Peugeot Frankrijk zal deze motor op termijn dan ook verdwijnen.

Tot 340 Nm!
Wat ligt er in het vooronder van de 307 met de rode i? In ieder geval geen volledig nieuwe motor, dat is een feit. Het gaat om de vertrouwde HDI, voorzien van een cilinderkop die onderdak biedt aan zestien kleppen. Het inspuitsysteem - van Siemens - werkt met een druk van 1.600 bar en spuit de brandstof via piëzo-elektrische verstuivers de cilinders in. Dit common rail-inspuitsysteem kan zes injecties per arbeidsslag leveren, voor een stille, gelijkmatige en zuinige werking van de motor. De schoepen van de turbocompressor hebben een variabele geometrie, zodat het koppel over een breed toerenbereik is uitgesmeerd. Vanaf 1.500 toeren is al 280 Nm beschikbaar! Op papier is er maximaal 320 Nm, maar dankzij de 'overboost' kan dat tijdelijk oplopen tot 340 Nm. Dit overigens alleen in de vier hoogste versnellingen. Bijna vanzelfsprekend voorziet Peugeot deze motor van het inmiddels bekende roetfilter, ditmaal van de tweede generatie. Volgens Peugeot haalt het alle roetdeeltjes uit de uitlaatgassen en is de levensduur 120.000 kilometer. De motor voldoet aan de Euro 4-norm. De 307 HDI 136 pk is voorzien van een zesversnellingsbak.

Dijk van een motor
We zullen u niet verder met de details vermoeien, het is tijd om de droge theorie in praktijk om te zetten. Daartoe stappen we in een grijze vijfdeurs 307. Dat 'ie extra power onder de huif heeft, merk je al snel. Hij is nét weer wat soepeler dan de gewone tweeliter HDI en beduidend sneller. Stiller niet, ondanks het geavanceerde inspuitproces. Hij maakt, net als veel direct ingespoten turbodiesels, indruk door de enorme trekkracht tussen pakweg 2.000 en 3.500 toeren. De 307 maakt moeiteloos heel erg grote stappen. Het is zaak om goed op de snelheidsmeter te letten. Zet je 'm bij 100 km/h in de zes, dan staat de naald van de toerenteller bij 1.750. En de motor toont dan niet de minste moeite. Zelfs als je 'm verder terug laat zakken in de hoogste versnelling pakt hij nog zonder morren op. Op de snelweg hebben we kortstondig 215 km/h op de teller aangetikt en ook dan draait de HDI nog betrekkelijk rustig. Een dijk van een motor. Het onderstel is aangepast aan het hogere gewicht en vermogen, waardoor de sterkste diesel-307 nóg een tandje scherper stuurt dan de zwakkere broeders. Om de pk's en Newtonmeters in toom te houden, monteert Peugeot grotere remschijven vóór.

206-nieuws
Zoals gezegd, we konden ook nog een blokje om met de 206 1,4 16V en de 206 met vernieuwde automaat. Die is nu namelijk ook handmatig te schakelen. Jawel. Da's zoiets als schroeven op spierkracht met een accuschroevendraaier. Toch? Maar ja, de markt vraagt er blijkbaar om, dus Peugeot levert. Het gaat om een viertraps automaat, die in de handmatige modus vrij vlot blijkt te schakelen. Sneller dan de Senso Drive van Citroën in ieder geval. En gebruik je 'm als automaat in de sportstand, dan is het bakje goed bij de les en weet hij de motor lekker op toeren te houden. Daarna stapten we in de 206 met zestienkleps 1,4. Die vult het gat op tussen de achtkleps 1,4 en de 1,6. De 90 paarden blijken ruim voldoende voor de kleine Peugeot, want hij kan er goed mee uit de voeten. Een minpuntje is de hakerig schakelende vijfbak, een euvel dat we ook uit andere 206's kennen. De lange schakelwegen doen afbreuk aan het sportieve karakter dat de 206 met deze 1,4 16V krijgt. Iedere 206 is voortaan voorzien van windowairbags en ABS. Een nieuwe optie is het JBL-geluidssysteem, met een vermogen van 240 Watt, acht luidsprekers en een subwoofer in de kofferbak. De nieuwe uitvoeringen van de 206 staan al in de showroom. Op de 307 met rode i moeten we nog even wachten. Die staat vanaf maart bij de dealer. Naar alle waarschijnlijkheid is 'ie circa € 1.800 duurder dan de 110 pk HDI.