Opel Zafira 1.8i-16V Elegance (1999)

Boven het maaiveld

Opel Zafira 1.8-16V Elegance
Inmiddels is er in ruimtewagenland een soort standaardopzet ontstaan waarbij de medium modellen zonder uitzondering ruimte voor vijf personen hebben. Opel heeft daar een afwijkende visie op. Is dat een goede zet?
Echt in het oog springende stijlkenmerken zijn de Zafira vreemd. Het is gewoon een Opel en dat zie je aan zijn neus. Net als de meeste concurrenten heeft 'ie vier portieren en een grote achterklep. Overigens is de wielbasis van de Zafira met 2,69 meter zelfs nog vijf centimeter groter dan die van de Opel Vectra. De Zafira lijkt het MPV-broertje van de Astra, maar is door zijn afwijkende maatvoering toch net iets meer. Dit model is natuurlijk bij uitstek geschikt als auto voor een heel gezin met al zijn zakelijke en privé activiteiten. Door de compacte afmetingen nog enigszins betaalbaar terwijl de riante en veelzijdig in te delen binnenruimte hem voor velerlei doeleinden geknipt maakt. Belangrijkste verschil met andere ruimtewagens in dit segment is het aantal zitplaatsen en de opstelling daarvan. Opel kiest voor drie zitrijen waarop 7 mensen mee kunnen. Maar hoeveel ruimte is er nu werkelijk? Gebruik je alledrie de zitrijen, dan blijft er een schamele 150 liter bagageruimte over. Klap je alles weg en ook nog eens de rugleuning van de stoel rechtsvoor, dan kan er echter heel wat mee in de Zafira. Overigens, het laadvermogen is niet eens toereikend om alle zeven zitplaatsen te bezetten met onze standaardmens van 75 kg. Er mag slechts 503 kg in de Zafira worden geladen en die zeven man wegen al 525 kg. Over bagage hebben we het dan nog niet eens gehad en met een aanhanger moet de kogeldruk ook nog eens in mindering worden gebracht op die 503 kg. De Zafira doet vertrouwd aan. Met de indeling van het dashboard is niets vreemds aan de hand. Bergruimte is er voldoende, bijvoorbeeld in de grote bakken aan de voorstoelen. Zitruimte is er voorin genoeg; zeker in de hoogte. Opvallend: de zittingen van de voorstoelen zijn zodanig onhandig gekromd dat je bovenbenen nauwelijks worden gesteund. Achterin vinden we een driezitsbank met voldoende beenruimte. Om van de Zafira een zevenzitter te maken, moet je die middelste bank eerst helemaal naar voren schuiven. Dan kun je de listig geconstrueerde achterstoeltjes uit de vloer klappen. Met de middelste bank helemaal naar achteren, is er voor volwassenen geen fatsoenlijke zitplaats achterin meer. Zet je de driezits bank in het midden van zijn twee decimeter, traploze verstelbereik, dan kun je voor korte afstanden echt met zeven volwassenen op stap (op dat laadvermogen na dan). Wel heb je een probleem met de rolafdekking van de bagageruimte; die past alleen nog maar los op de vloer achter de voorstoelen, in de voetenruimte van de passagiers. Jammer dat Opel aan de driezitsbank niet even een bevestiging gemaakt heeft om die afdekking vast te klikken; de wakkere ontwerpers hebben dat namelijk wel gedaan voor het bagagenet. De stoelen hoeven er niet uit als je meer bagageruimte nodig hebt. Wel is het meubilair van de vijf achterste zitplaatsen nogal hard; krijg je als het allemaal zo dun mogelijk moet zijn. Opel levert de Zafira met hoofdsteunen op alle zitplaatsen, maar een driepunts gordel voor de middelste passagier achterin ontbreekt. Wie denkt dat deze auto het rijgedrag van een bestelbus heeft, zal aangenaam worden verrast. Je kunt er heel goed een vlotte rijstijl op na houden. Door de extra hoogte helt hij iets meer over dan een normale personenwagen, maar dramatisch is het niet. Het binnenste voorwiel spint nogal makkelijk; je hebt de op de Elegance standaard tractiecontrole hard nodig. Gas-los in het snelle bochtje levert geen reactie op. De Zafira veert soepeltjes over golvingen in de weg, maar geeft richeltjes onverwacht duidelijk door. ABS is standaard en is een nuttige ondersteuning van het standaard al goed werkende remsysteem. De schakeling doet het gewoon zoals het moet. Overigens pakte de koppeling gewoon niet lekker op. Die 1,8-liter motor is sterk en soepel, maar draait minder mooi dan zou kunnen. Ook draait hij opmerkelijk veel toeren: bijna 4000 bij 120 km/h. Dat zie je niet alleen op de toerenteller, maar dat hoor je ook vanuit de machinekamer. Buiten de auto klinkt de Zafira-motor stationair lopend haast als een diesel, maar ja, die 1.8 Ecotec is altijd wat rauw geweest. Wel zijn ze bovengemiddeld zuinig en dat zien we bij deze test ook weer. Tenslotte is 1:11,2 een net verbruik voor een 1.8 in een vrij hoge koets.

Signalement

Merk Opel
Model Zafira 1.8i-16V Elegance
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.574

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.317 mm / 1.742 mm / 1.634 mm
Wielbasis 2.694 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 645 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden195/65TR15Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,1 s / 14,0 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 204 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum