Opel Astra Stationwagon 2.0 Di-16V GL (1999)
Veel en weinig liters
De Stationwagon was er meteen bij de modelwisseling van de Astra bij. Logisch, want dit model is de laatste jaren bijzonder in trek. Wij reden een Astra Station Di-16V, wat wil zeggen dat hij was uitgerust met Opels 2,0-liter direct-ingespoten diesel met turbo en tussenkoeler. Als moderne zelfontbrander heeft de viercilinder niet alleen directe inspuiting, maar ook zestien kleppen. De 2.0
Di-16V produceert 60 kW/82 pk vermogen en een koppel van 185 Nm. Niet overmatig sterk dus. De winst die met de moderne techniek geboekt wordt zou 'm in een lager brandstofverbruik moeten zitten. Opel geeft op dat de Astra Stationwagon 2.0 Di-16V gemiddeld 1:16,7 loopt. Bij ons was dat 1:15,4. Voor de acceleratie
0-100 heeft de Astra geen 15 s nodig, zoals opgegeven, maar 'slechts' 14,5 s. Bij de tussenacceleratie 80-120 in '4' deed hij de inhaaloefening in 11,9 s. In '5' was dat 15,3 s.
Waarom stationwagons zo populair zijn? Omdat ze meer mogelijkheden bieden dan een sedan of een hatchback. De laadruimte is groter en er kunnen dus omvangrijker spullen mee of stukken die door hun vorm niet in modellen met een ander koetswerk passen. Zwaarder mag het vrachtje meestal niet zijn, want het laadvermogen van stationwagons is over het algemeen niet hoger dan dat van andere modelvarianten. De Astra Stationwagen is een gunstige uitzondering, hij kan wat meer kilo's aan dan de versies met drie of vijf deuren.
Het spreekt ook niet vanzelf dat de standaard bagageruimte van een station - achter de achterbank en onder de ramen - groter is dan die van de andere versies. Maar bij de Astra is dat wel zo. Dus kunnen er, ook met een volledig bezette achterbank, flink wat koffers, tassen en dergelijke mee.
Multifunctioneel
Belangrijk is bovendien hoe de ruimte verder kan worden uitgebreid. Opel blijkt het met de multifunctionaliteit van de Astra Stationwagon heel serieus te nemen. Stationwagons krijgen namelijk een achterbank mee waarvan leuning én zitting in ongelijke delen kunnen worden omgeklapt, terwijl bij de hatchbacks alleen de leuning gedeeld omklapbaar is. Met alles omgeklapt loopt de bagageruimte van de Astra op tot 1500 liter. Hoofdsteunen achterin zijn overigens niet vanzelfsprekend. Alleen de dure CDX krijgt ze standaard mee.
Mensen achterin hebben geen gebrek aan beenruimte en de hoeveelheid centimeters boven de kruin geeft nog minder aanleiding tot klagen. Een middenarmsteun achterin is standaard, evenals een skiluik en drie driepuntsgordels.Na het langdurige verblijf achterin, moeten we natuurlijk ook nog even het voorste gedeelte van het interieur bestuderen. We zien dan dat dashboard en instrumentenpaneel van de Astra onmiskenbaar de Opel-signatuur dragen, met draaiknoppen en luchtroosters die vertrouwd overkomen. Bekend is ook het infodisplay dat tijd en buitentemperatuur weergeeft, en bovendien dienst kan doen als display voor de Opel-radio. Donkere tinten overheersen in het leefgedeelte en zoals gebruikelijk bieden de stoelen een uitgesproken stevige zit. In de Astra kun je spullen kwijt in korte vakjes in de voorportieren met ruimte voor een blikje of flesje. Bovendien is er in de middenconsole en achter de handrem nog wat plaats voor kleinigheden. Zeker bij de koude start klinkt de Astra ondubbelzinnig als een diesel. Maar al snel wordt de motor stiller en tijdens het rijden is er van hinderlijk geluid geen sprake: bij 100 67,5 dB en bij 120 km/h 70 dB. En nu we aan het rijden zijn: de Astra Stationwagon gedraagt zich niet anders dan z'n hatchbackbroertjes. Z'n besturing voelt zeker niet te licht aan en werkt behoorlijk direct. In combinatie met z'n bijzonder stijve koets zorgen de stevig afgestemde vering en demping voor een solide gevoel. De wegligging is dik in orde en het snellere bochtenwerk gaat Opels kleine middenklasser prima af. Ondanks de stevige afstemming van het onderstel zit het met het veercomfort toch wel goed. Opel vraagt zo'n 41 mille voor de Astra Stationwagon 2.0 Di-16V GL. Daarvoor biedt hij een flinke hoeveelheid bagageruimte, een deelbare achterbank en een derde rolgordel achter.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra Stationwagon 2.0 Di-16V GL |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.171 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 60 kW / 82 pk bij 4.300 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.288 mm / 1.709 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.611 mm |
Massa leeg | 1.230 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 665 kg |
Banden | 195/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s (fabrieksopgave: 15,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 15,3 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |