Nissan Micra 1.2 DIG-S Connect Edition (2012)

Hitsig ding

Nissan Micra 1.2 DIG-S Connect Edition

Nissan probeert zijn bij senioren geliefde Micra een jeugdig elan te geven door er een zuinig compressormotortje met een hitsig karakter in te monteren. Lukt het nu meer jongeren voor zich te winnen of blijft het merk een achterhoedegevecht voeren?

De recent geïntroduceerde Micra heeft een nieuwe topmotor gekregen, een 1,2-liter met compressor, goed voor 98 pk. Het Japanse merk wil hiermee een groter publiek aanspreken. Zeker omdat z'n DIG-S-versie, zoals de Micra met 1,2-liter compressormotor heet, zakelijk gezien interessant kan zijn doordat er voor de auto maar veertien procent van de cataloguswaarde bij het inkomen hoeft te worden opgeteld. De Nissan is een stoutmoediger ontwerp dan z'n voorgangers, maar afgeronde vormen zorgen ervoor dat het nog steeds een aaibare auto is.

Directe inspuiting

Dat de 1,2-litermotor van de Micra flink onder handen is genomen, heeft z'n vruchten beslist afgeworpen. De voor de auto bekende krachtbron heeft directe inspuiting gekregen en bovendien heeft Nissan de interne wrijving van de motor, die de toevoeging DIG-S heeft gekregen, weten te verminderen. De meest in het oog springende toevoeging aan de driecilindermotor is de compressor. Nissan heeft deze niet gemonteerd om de Micra sportieve prestaties aan de dag te laten leggen, maar om daarmee een lager verbruik te realiseren, gecombineerd met betere prestaties. Die missie is deels geslaagd, want over de prestaties valt niet te klagen. De driepitter roffelt er lustig op los, ondersteund door een licht jankende compressor. Hij doet met enthousiasme z'n werk en maakt de Micra tot een kwieke metgezel. Wel is het zaak de motor op toeren te houden; onder de 2.000 tpm gebeurt er niet zo veel, pas erboven profiteer je van de extra kracht van de compressor.

Zuiniger is de Micra van de ingrepen niet direct geworden, terwijl de fabrikant dat wel voor ogen had. Het verbruik blijft namelijk steken op 7,8 liter per honderd kilometer. Dat is aanmerkelijk meer dan Nissan opgeeft. Zelfs z'n start-stopsysteem helpt hem hier niet aan een lager verbruikscijfer.

Onderweg in de Micra blijkt dat de auto comfortabel genoeg is, maar dat de juiste balans in het onderstel van de Nissan ontbreekt. Korte richels worden namelijk nogal hard aan de inzittenden doorgegeven. Als de ondergrond minder pokdalig is, reageert de Nissan comfortabel. De besturing is elektrisch bekrachtigd en heeft bij insturen eerst wat bedenktijd nodig, om vervolgens tamelijk snel bij te trekken. Directheid met enige vertraging kenmerkt de Nissan-besturing, met andere woorden. En dat leidt, als je er niet op bedacht bent, tot een wat rafelig bochtengedrag. Het is een stuurinstallatie die de sportiviteit van het motortje niet deelt en waaraan je even moet wennen.

Goedkoop

Nissans poging om het dashboard van de Micra iets zwierigs mee te geven, valt in het water. De plastics ogen ronduit goedkoop. Nissan rekent een buitengewoon scherpe prijs voor de Micra, maar aan boord begrijp je direct hoe het merk dat voor elkaar kreeg. De zit achter het stuur is vrij hoog. Nissan heeft de Micra 1.2 DIG-S heel concurrerend geprijsd. Zelfs met de ultieme uitvoering ben je nog relatief goedkoop uit.

Oordeel

3 sterren

De grootste attractie is zijn motor, al is die niet echt zuinig is. Vooral achterin is de ruimte verrassend. Het interieur oogt goedkoop.

Signalement

Merk Nissan
Model Micra 1.2 DIG-S Connect Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.705

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.198 cc
Maximaal vermogen 72 kW / 98 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 142 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 41 l
Lengte / breedte / hoogte 3.780 mm / 1.665 mm / 1.515 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 955 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden175/65R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4 11,3 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km (fabrieksopgave: 4,1 l/100km)
CO2-uitstoot 95 g/km

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.