Nissan Micra 1.2 DIG-S Connect Edition (2012)
Hitsig ding
Nissan probeert zijn bij senioren geliefde Micra een jeugdig elan te geven door er een zuinig compressormotortje met een hitsig karakter in te monteren. Lukt het nu meer jongeren voor zich te winnen of blijft het merk een achterhoedegevecht voeren?
De recent geïntroduceerde Micra heeft een nieuwe topmotor gekregen, een 1,2-liter met compressor, goed voor 98 pk. Het Japanse merk wil hiermee een groter publiek aanspreken. Zeker omdat z'n DIG-S-versie, zoals de Micra met 1,2-liter compressormotor heet, zakelijk gezien interessant kan zijn doordat er voor de auto maar veertien procent van de cataloguswaarde bij het inkomen hoeft te worden opgeteld. De Nissan is een stoutmoediger ontwerp dan z'n voorgangers, maar afgeronde vormen zorgen ervoor dat het nog steeds een aaibare auto is.
Directe inspuiting
Dat de 1,2-litermotor van de Micra flink onder handen is genomen, heeft z'n vruchten beslist afgeworpen. De voor de auto bekende krachtbron heeft directe inspuiting gekregen en bovendien heeft Nissan de interne wrijving van de motor, die de toevoeging DIG-S heeft gekregen, weten te verminderen. De meest in het oog springende toevoeging aan de driecilindermotor is de compressor. Nissan heeft deze niet gemonteerd om de Micra sportieve prestaties aan de dag te laten leggen, maar om daarmee een lager verbruik te realiseren, gecombineerd met betere prestaties. Die missie is deels geslaagd, want over de prestaties valt niet te klagen. De driepitter roffelt er lustig op los, ondersteund door een licht jankende compressor. Hij doet met enthousiasme z'n werk en maakt de Micra tot een kwieke metgezel. Wel is het zaak de motor op toeren te houden; onder de 2.000 tpm gebeurt er niet zo veel, pas erboven profiteer je van de extra kracht van de compressor.
Zuiniger is de Micra van de ingrepen niet direct geworden, terwijl de fabrikant dat wel voor ogen had. Het verbruik blijft namelijk steken op 7,8 liter per honderd kilometer. Dat is aanmerkelijk meer dan Nissan opgeeft. Zelfs z'n start-stopsysteem helpt hem hier niet aan een lager verbruikscijfer.
Onderweg in de Micra blijkt dat de auto comfortabel genoeg is, maar dat de juiste balans in het onderstel van de Nissan ontbreekt. Korte richels worden namelijk nogal hard aan de inzittenden doorgegeven. Als de ondergrond minder pokdalig is, reageert de Nissan comfortabel. De besturing is elektrisch bekrachtigd en heeft bij insturen eerst wat bedenktijd nodig, om vervolgens tamelijk snel bij te trekken. Directheid met enige vertraging kenmerkt de Nissan-besturing, met andere woorden. En dat leidt, als je er niet op bedacht bent, tot een wat rafelig bochtengedrag. Het is een stuurinstallatie die de sportiviteit van het motortje niet deelt en waaraan je even moet wennen.
Goedkoop
Nissans poging om het dashboard van de Micra iets zwierigs mee te geven, valt in het water. De plastics ogen ronduit goedkoop. Nissan rekent een buitengewoon scherpe prijs voor de Micra, maar aan boord begrijp je direct hoe het merk dat voor elkaar kreeg. De zit achter het stuur is vrij hoog. Nissan heeft de Micra 1.2 DIG-S heel concurrerend geprijsd. Zelfs met de ultieme uitvoering ben je nog relatief goedkoop uit.
Oordeel
De grootste attractie is zijn motor, al is die niet echt zuinig is. Vooral achterin is de ruimte verrassend. Het interieur oogt goedkoop.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.2 DIG-S Connect Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.705 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.198 cc |
Maximaal vermogen | 72 kW / 98 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 142 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 41 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.780 mm / 1.665 mm / 1.515 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 955 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 175/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4 | 11,3 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km (fabrieksopgave: 4,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 95 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Verdwenen maar niet vergeten: deze compacte hatchbacks koop je voor €4.500
Vergelijkende Test: Nissan Micra - Dacia Sandero - Hyundai i20
Toyota Yaris Hybrid Aspriration – Fiat Punto 0.9 TwinAir Easy – Nissan Micra 1.2
Nissan Micra 1.2 DIG-S - Skoda Fabia 1.2 TSI 77kW - Toyota Yaris 1.3 VVT-i - Test
Test: Nissan Micra DIG-S (2011)
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.